Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zprávy

    Zemřela Jana Šulcová

    Foto archiv MDP

    Jana Šulcová

    12. 2. 1947 Praha – 28. 7. 2023 Praha

    Herečka, dlouholetá členka Městských divadel pražských (1969 – 1992).

    Přestože nepocházela z herecké rodiny, herectví ji přitahovalo od dětských let. Se svým bratrem hrávala loutkové divadlo, recitovala ve škole a organizovala kulturní vystoupení. Mimo jiné chodila i do Dismanova rozhlasového dětského souboru a na gymnáziu se svým spolužákem Vítězslavem Jandákem hrála divadlo.

    V titulní roli pohádky Fantiška Hrubína Kráska a zvíře (r. Antonín Moskalyk, ČT 1971). Foto archiv ČT /zde/

    Vystudovala DAMU a ještě během studia se stala v roce 1969 členkou Městských divadel pražských /zde/. Její hlavní herecká kariéra se ale ubírala spíše směrem k filmu a – především – televizi. Už jako studentka získala první filmové a televizní role. Objevila se například v televizní pohádce Křesadlo a Juraj Herz ji obsadil do snímků Kulhavý ďábel a Spalovač mrtvol /vše 1968/.

    S Miroslavem Masopustem (Pavel Jesenský) v roli Dáši Vysocké v inscenaci hry Osvalda Zahradníka Sólo pro bicí (hodiny) /r. Ota Ornest, premiéra 28. 12. 1973, MDP/. Foto archiv MDP

    Počátkem sedmdesátých let začala její kariéra nabírat na obrátkách. Především v televizi získávala mimořádně velký prostor. Její popularitu vytvářely i televizní seriály, které v té době měly mimořádnou sledovanost. Do povědomí veřejnosti se dostala hlavně díky dvěma rozsáhlým televizním seriálům z poloviny sedmdesátých let – Byl jednou jeden dům /1974/, kde hrála luxusní prostitutku, slečnu Klabíkovou, a Nejmladší z rodu Hamrů /1975/, kde ztvárnila nenaplněnou romantickou lásku hlavního hrdiny.

    S Vlastimilem Haškem (Čahoun) a Janem Třískou (vědec Murad) v roli akrobatky Lenky v inscenaci hry Rustama Ibrahimbekova Jako lev (r. Karel Svoboda, prem. 8. 4. 1975, MDP). Foto archiv MDP

    Až do konce osmdesátých let šla z role do role a v žebříčcích herecké popularity se pravidelně umisťovala do pátého místa. Sympatie diváků se opíraly o fakt, že hrála v drtivé většině kladné postavy, se kterými se diváci mohli ztotožnit. V sedmdesátých letech to byly romantické křehké dívky a sympatické „holky ze sousedství“, v osmdesátých letech se přeorientovala na role mladých maminek s elegantním vzhledem a chováním. Jednou z mála výjimek byla postava psychopatické narkomanky v televizní inscenaci režiséra Jaroslava Dudka Panenka /1980/, kde byla protihráčkou Josefa Abrháma. Z jejích tehdejších postav zmiňme role maminek v seriálech Tajemství proutěného košíku /1977/ a My všichni školou povinní /1984/.

    Z filmových postav jí největší příležitost poskytla Marie Poledňáková, která si ji nejprve vybrala do hlavní role televizní hlasatelky Magdy v televizním filmu Kotva u přívozu /1980/, ale hlavně jí obsadila do role Kateřiny Horákové v rodinné komedii S tebou mě baví svět /1982/.

    Sedmdesátá léta. Foto FB Rozálie Víznerová (dcera)

    Ve filmu Marie Poledňákové S tebou mě baví svět /1982/. Foto archiv

    V druhé polovině devadesátých let, v dobách svých velkých zdravotních problémů. Foto archiv ČT

    V roce 1969 se vdala za spolužáka ze stejného ročníku na DAMU Oldřicha Víznera a narodily se jim dvě dcery – Tereza (1972) a Rozálie (1975). Manželství, které bylo dlouhá léta považováno za vzorné, se koncem osmdesátých let rozpadlo a nastupující životní krizi umocnily proměny televizního a filmového trhu, které přinesly úbytek hereckých příležitostí, což nezvládla. Upadla do závislosti na alkoholu a antidepresivech, což jí spolu s následnými zdravotními dopady téměř vyřadilo z herecké práce.

    Luisa Puckailerová v inscenaci hry Antonína Procházky Klíče na neděli (r. Antonín Procázka, prem. 24. 10. 2014, Divadelní společnost Háta, Praha). Foto archiv divadelní společnosti Háta /zde/

    V roce 1992 musela po třiadvaceti letech opustit Městská divadla pražská a poté, pokud jí to zdravotní stav dovolil, občas hostovala na scéně Divadla bez zábradlí a později v divadelní společnosti Háta, kde ztvárnila například postavu Luisy Puckailerové v inscenaci hry Antonína Procházky Klíče na neděli/zde/. Hostovala i v Divadle U hasičů, v inscenacích Agentury Famílie a dvakrát i v Divadle A. Dvořáka v Příbrami – v inscenacích Dům Bernardy Alby (2012) a Červený a černý (2014).

    Foto archiv

    Matka psychiatra Marka v jejím posledním celovečerním filmu Daria (r. Matěj Pichler, 2020). Foto archiv

    V televizi se objevila výjimečně, například jako babička v seriálu Horákovi. Ve snímku Milana Cieslara Duše jako kaviár ztvárnila malou roli matky, což bylo jen velmi matným odleskem její někdejší slávy. V posledních letech účinkovala především v televizních seriálech. Naposledy ji mohli diváci vidět v thrilleru Daria (2020). Věnovala se též dabingu, který i vyučovala.

    Repro archiv

    V roce 2007 v dokumentu Aleše Cibulky v rámci cyklu ČT 13. komnata. Foto archiv ČT

    V roce 2007 o ní Aleš Cibulka natočil pro ČT dokument v rámci cyklu 13. komnata /zde/. V roce 2015 vydala v nakladatelství Fany autobiografii Pořád mě baví svět.

    Zemřela náhle ve svém domě v Praze na Veleslavíně. Příčinou smrti bylo selhání srdce.

    /Pro iDN z více zdrojů zpracoval hul/

    • Autor:
    • Publikováno: 28. července 2023

    Komentáře k článku: Zemřela Jana Šulcová

    1. DN

      Avatar

      Poslední rozloučení
      se konalo včera, v pátek 4. srpna, v komorní obřadní síni pražského krematoria Motol, do níž na přání pozůstalých ochranka nevpustila zástupce médií. Obřad provázelo utajení, takže kromě pozvaných hostů nikdo neznal přesný začátek. Na oficiální nástěnce bylo v čase posledního rozloučení uvedeno jméno Kateřina Horáková, ročník 1983. Toto jméno měla hrdinka ztvárněná Šulcovou v komedii S tebou mě baví svět.
      Na úvod smutečního obřadu zazněla melodie z filmu Sedm statečných, v průběhu pak reprodukované písně Sbohem lásko v podání Waldemara Matušky a Peggy z repertoáru Petra Spáleného. Hlavní smuteční řeč měl Aleš Cibulka, který ji na přání dcer zesnulé pojal v lehkém, žertovném duchu. Vzpomínal na příhody ze života herečky, které několikrát rozesmály zaplněnou smuteční síň. K tomu ve smuteční síni promítali na malou obrazovku fotografie z různých jejích – divadelních, televizních i filmových – rolí.
      Mezi smutečními hosty byli například herci a herečky Lenka Termerová, Václav Kopta, Jaroslav Satoranský, Karel a Hana Heřmánkovi, herečka, výtvarnice a spisovatelka Iva Hüttnerová či Olga Želenská-Drápalová, zakladatelka Divadelní společnosti Háta.

      05.08.2023 (14.56), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,