Divadelní noviny Aktuální vydání 13/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

13/2019

ročník 28
25. 6.–2. 9. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Zemřel Zdenek Plachý

    V Mahenově divadle v roce 2010. FOTO MONIKA HLAVÁČOVÁ

    Zdenek Plachý

    9. 12. 1961 Kroměříž – 17. 4. 2018 Brno

    Hudební skladatel a divadelní a televizní režisér, vedoucí brněnského centra současného umění Skleněná louka, v letech 2007–2012 umělecký šéf činohry Národního divadla Brno.

    Po maturitě na střední škole v Kroměříži vystudoval na brněnské pedagogické fakultě obor Hudba a Jazyk český. Již během studií na vysoké škole začal komponovat. Po absolutoriu pedagogické fakulty studoval pět let hudební kompozici na Janáčkově akademii múzických umění.

    Zdeněk Plachý hraje ve Skleněné louce skladbu Sonnyho Halase (90. léta). FOTO archiv SL

    S hudebním skladatelem Ivo Medkem založil v polovině 80. let minulého století orchestr pro soudobou vážnou hudbu Art Inkognito, který hrál skladby západních a československých – komunistickému režimu nepohodlných – autorů. Od roku 1987 působil také jako spoluautor a hráč rockové skupiny Dunaj (album Rosol). Od počátku devadesátých let se začal přiklánět k divadlu a vytvořil řadu scénických hudeb pro režiséry Vladimíra Morávka a Jana Antonína Pitínského.

    Od počátku devadesátých let směroval svůj tvůrčí zájem stále více k režii. Režíroval své vlastní divadelní, televizní a rozhlasové projekty. V roce 1992 inscenoval v Kabinetu múz vlastní operu Anbetung – opera z viacerých svetov. Jeho široký záběr potvrzuje i jeho dokumentární tvorba spojená zejména s Českou televizí, ať už jde o snímky Stará a Nová říše na Moravě, Brněnští Euroindiáni, snímek o vrcholovém sportu Branky, body, paradoxy nebo přírodovědný dokument Pokusná zvířata. Ve stejné době založil spolu s výtvarníkem a performerem Blahoslavem Rozbořilem a se Skupinou Morodochium kapelu Příliš kluzká glissanda, která vystupovala na prestižních festivalech současného umění po celé Evropě.

    V lednu 2010. FOTO MONIKA HLAVÁČOVÁ

    V roce 2000 režíroval v trnavském Divadle Jana Palárika slovenskou národní operetu Bellarosa skladatele Mikuláše Schneidera-Trnavského, na scéně pražského Stavovského divadla realizoval projekt Árie k nezaplacení, který vytvořil s Jiřím Šimáčkem a s německými umělci Hansem W. Kochem. V roce 2003 režíroval v plzeňském Divadle J. K. Tyla operu Giuseppe Verdiho Síla osudu, v tomtéž roce uvedl v pražském Divadle Komedie hru Ukřižovaná a s kultovní pražskou scénou spojil síly i o tři roky později v projektech Setkání Mudrců a Oliver Twist. Za inscenaci Magická flétna, kterou spolu s Petrem Kofroněm a Jiřím Šimáčkem připravil pro Městské divadlo Brno obdržel v roce 2007 Cenu Alfréda Radoka.

    S ruským režisérem Olegem Tabakovem v Mahenově divadle během jeho návštěvy Brna v říjnu 2009. FOTO JANA HALLOVÁ

    V říjnu roku 2007 jej tehdejší ředitel Národního divadla Brno Daniel Dvořák jmenoval do funkce uměleckého šéfa činoherního souboru tohoto divadla. V divadle se snažil o progresivní dramaturgii, nicméně narážel nejen na „zavedené pořádky“, ale postupně i na ztrátu umělecké soudnosti a kredibility. To když v Mahenově divadle připravil rockový muzikál Daniela Landy Tajemství Zlatého draka. Od té doby se jeho umělecké i osobní kroky ubíraly těžko akceptovatelným směrem falešného, sám sebou oslněného mystického fanatika. Postuponě upadal do osobních i tvůrčích krizí, z nichž se až do konce života nedokázal vymanit. Pozici uměleckého šéfa opustil po šesti letech kvůli neshodám se souborem i s vedením divadla.

    Dům Skleněná louka, Kounicova 23, Brno. FOTO Wikipedie

    Důležité a umělecky nejhodnotnější byly jeho manažerské, kurátorské a autorské aktivity v centru současného umění Skleněná louka, které založil v Brně v polovině devadesátých let a jež se stalo významným místem setkávání příznivců netradiční kultury. Každoročně zde dodnes vystupují desítky špičkových domácích i zahraničních umělců soudobé vážné hudby a performance. Intenzivně spolupracoval s výtvarníkem Josefem Daňkem. Jejich společným dílem byly velké plenérové projekty Přespolní mše – pro tři vesnice zároveň – na polích Moravského krasu kolem jeho rodné vesnice Habrůvka; dále ve křtinském kamenolomu monumentální akce Stmívání v lomu, na níž spolupracoval s bubeníkem Pavlem Fajtem a výtvarníkem Daliborem Chatrným. S výtvarníkem a performerem Josefem Daňkem pak vytvářel i další velké akce, jednou z nichž byla např. procesní performance „Od GM do MG“ (tj. „od Galerie mladých do Moravské galerie“) v ulicích města Brna a za použití amplionů městského rozhlasu. Další důležitou akcí z poloviny devadesátých let byla společně s Josefem Daňkem vytvořená performance pro divadlo Husa na provázku Těžké doby bez taktu, kde poprvé prezentoval svou absolventskou hudební kompozici z JAMU Dialog s hudební mládeží – skladbu, která nemohla být provedena v osmdesátých letech, protože všech padesát stran partitury tvořila pěticípá hvězda, jež omezovala možnosti hraní orchestru. Na provázku skladbu provedla Vojenská posádková hudba Brno. Na Skleněné louce prezentoval a režíroval poezii Jiřího Kuběny, Jiřího Veselského a dalších básníků, často zval avantgardní hudebníky a performery z celého světa, vydával revue Ticho.

    V Mahenově divadle v dobách svého uměleckého šéfování NdB (únor 2011). FOTO NdB

    Zemřel náhle a nečekaně v úterý 17. dubna, pravděpodobně ve spánku. O jeho úmrtí Divadelní noviny dnes informoval herec a režisér Břetislav Rychlík.

    • Autor:
    • Publikováno: 20. dubna 2018

    Komentáře k článku: Zemřel Zdenek Plachý

    1. DN

      Profilový obrázek

      Poslední rozloučení
      se bude konat v pátek 27. dubna od 11 hodin v chrámu Jména Panny Marie v Křtinách.

      25.04.2018 (16.45), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,