Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2019

ročník 28
12. 11.–25. 11. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Zemřel Vilém Míšek

    Vilém Míšek. Foto DJKT

    Vilém Míšek

    7. 6. 1936 Buštěhrad – 20. 1. 2019 Plzeň

    Operní pěvec, barytonista, sólista opery plzeňského Divadla J. K. Tyla.

    Vystudoval pražskou konzervatoř u Karla Leisse, pěvecky se dále zdokonaloval u Ladislava Mráze a se svou tehdejší manželkou a kolegyní Ivou Malinovou také v Itálii u Ettore Campogaglianiho, který učil takové pěvce jako Mirellu Freni nebo Luciana Pavarottiho. V roce 1963 jej ještě za studií angažoval významný operní šéf, dirigent Bohumír Liška jako sólistu do operního souboru Divadla J. K. Tyla v Plzni, kde se zařadil mezi přední pěvce barytonového oboru.

    V Divadle J. K. Tyla ztvárnil například Escamilla v Bizetově Carmen. Foto DJKT

    Ztvárnil zde například Escamilla v Bizetově Carmen a Bohuše v Dvořákovu Jakobínu a v roce 1965 svou životní roli – Čajkovského Evžena Oněgina. Jeho repertoár dále zahrnoval krásné smetanovské role – Tausendmarka v Braniborech v Čechách, impozantního Voka v Čertově stěně a později krále Vladislava v Daliborovi. Byl vynikajícím Wolframem v Tannhäuserovi Richarda Wagnera či Verdiho Rigolettem. V Palliašviliho Daisi, v československé premiéře gruzínského autora, provedl pěvec v červnu 1975 dramatický, efektní part Kiaze. Ztvárnil také dynamickou postavu Pantalona v opeře Zvědavé ženy od Ermanna Wolfa-Ferrariho. Tehdy již zpíval svého nezapomenutelného Rosiniho Figara, s nímž hostoval i v Praze v tehdejším Tylově divadle. A v říjnu 1983 hostoval jako Macbeth v tehdejším Smetanově divadle v Praze, dnešní Státní opeře. Výrazného úspěchu dosáhl v roli Kiaza v opeře Zakarii Paliašviliho, kterou nastudoval v Tbilisi, a spolupracoval také s Lyrou Pragensis. V roce 1973 hostoval coby Kníže Igor v Národním divadle Brno.

    Významnou rolí je i Macbeth, s nímž v říjnu 1983 hostoval také v tehdejším Smetanově divadle v Praze, dnešní Státní opeře. Foto DJKT

    Vilém Míšek byl technicky výborně vybaven, takže zvládal široké spektrum nejrozmanitějších rolí. Jeho hlas byl vyrovnaný ve všech polohách a další jeho předností byla vynikající artikulace. V době Míškova působení v Plzni se opery zpívaly v českém překladu a Vilému Míškovi bylo vždy perfektně rozumět, aniž by jeho příkladná dikce narušila legatový způsob zpěvu. Byl také výborným hercem, navíc obdařený působivým jevištním zjevem, což mu umožnilo přesvědčivě zvládnout každou roli i po představitelské stránce, k čemuž mu pomáhali tehdejší režiséři, především Oldřich KřížInge Švandová-Koutecká.

    Plzeňská éra Viléma Míška skončila velmi netradičně: v roce 1987 zpíval na koncertu v lázních Jáchymov, kde se tehdy léčila legendární česká pěvkyně, dlouholetá sólistka Metropolitní opery v New Yorku, Jarmila Novotná. Míškův výkon na ni udělal takový dojem, že mu nabídla zprostředkování koncertů pro české menšiny v USA. V roce 1991 odešel z angažmá a celých pět let koncertoval po Spojených státech. Když se vrátil, znovu se oženil a do Divadla J. K. Tyla se již vrátil jen jako divák. V roce 2007 získal cenu Senior Prix, udělovanou nadací Život umělce.

    /Z více zdrojů zpracovala kaczk/

    • Autor:
    • Publikováno: 19. února 2019

    Komentáře k článku: Zemřel Vilém Míšek

    1. Jiří Šantora

      Profilový obrázek

      Vilém Míšek
      zemřel v neděli 20. 1. 2019 v Plzni. Prosím ověřte si a opravte.

      20.02.2019 (9.41), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,