Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Zemřel Petr Matásek

    FOTO archiv Loutkáře

    Petr Matásek

    17. 4. 1944 Praha – 25. 7. 2017

    Scénograf a pedagog spjatý především s královéhradeckým Divadlem DRAK.

    V letech 1958 – 1962 vystudoval Střední umělecko-průmyslovou školu v Praze. V letech 1962–1966 vystudoval scénografii na loutkářské katedře Divadelní fakulty Akademie múzických umění v Praze.

    V letech 1967 – 1974 byl výtvarníkem a šéfem výpravy Středočeského loutkového divadla na Kladně a Divadla dětí Alfa. Od roku 1974 byl scénografem a šéfem výpravy v Divadle DRAK v Hradci Králové. Spolupracoval s českými i zahraničními loutkovými divadly (např. USA, Austrálie, Japonsko), vytvořil řadu výprav i pro činoherní scény. Do historie moderního českého loutkového divadla se zapsal zejména inscenacemi, které jako výtvarník spoluvytvářel s režisérem Josefem Kroftou v Divadle DRAK, mj. Šípková Růženka (1976), Zlatovláska (1981), O Popelce (1982), Sen noci svatojánské (1984), Píseň života (1985).

    V listopadu 2011. FOTO JAN KARÁSEK

    Od roku 1990 byl pedagogem scénografie na Katedře alternativního a loutkového divadla pražské DAMU, kde vychoval už celou generaci českých i zahraničních studentů-výtvarníků. Od roku 2000 byl současně svobodným scénografem. Byl nejznámějším českým výtvarníkem loutkářského oboru současnosti, pozoruhodné byla i jeho práce pro činoherní scény doma i v zahraničí.

    V zahraniční vedl řadu scénografických workshopů. Jednou z posledních prezentací jeho práce byla oborová výstava Strings attached v Ohiu v USA a České loutkové divadlo 3x jinak (Korea, Japonsko, Česká republika) pořádaná Institutem umění – Divadelním ústavem.

    Získal několik ocenění na přehlídce Skupova Plzeň, v roce 1999 Zlatou trigu Pražského quadrienále a v roce 2000 Cenu Alfréda Radoka za scénografii.

    Během natáčení svého profilu v ČRo v roce 2012. FOTO JOSEF PTÁČEK

    Jeho odchodem se uzavírá kruh jedné generace významných loutkářských osobností, které formovaly podobu moderního českého loutkového divadla druhé půle 20. století s přesahem do století 21. Petra Matáska znali díky jeho práci diváci v Evropě i a mořem a návštěvníci řady výstav, kde prezentoval nejen vlastní divadelní i volnou tvorbu, ale kde byly jeho loutky a scénografie součástí souborných výstav vypovídajících o podobě současného českého loutkového divadla i osobitém výtvarném vidění loutek a prostoru tohoto divadelního druhu. Jednou z posledních prezentací jeho práce byla oborová výstava Strings attached v Ohiu v USA a České loutkové divadlo 3x jinak (Korea, Japonsko, Česká republika), pořádaných pražským Institutem umění – Divadelním ústavem.

    Jeho synem je herec David Matásek.

    Nina Malíková

    /Převzato z webových stránek časopisu Loutkář, pro i-DN upravil hul/

    ///

    /Redaktorka Marina Feltlová o něm v roce 2012 připravila pro ČRo pětidílný profil Osudy scénografa Petra Matáska/

    • Autor:
    • Publikováno: 27. července 2017

    Komentáře k článku: Zemřel Petr Matásek

    1. peter wilson

      Avatar

      It is with deepest sadness
      to hear about the passing of Petr.
      My name is Peter Wilson – I met Petr about 30 years ago. I’m Australian and Richard Roberts and myself would like to send your family our deepest condolences. Petr came to Melbourne in 2005 to teach at the VCA with Richard and myself. We have many wonderful memories of our time together. We met up again at the Praha Quadrennial in 2007.
      Heartfelt wishes to the family
      – peter wilson – Melbourne Australia.

      30.07.2017 (4.16), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,