Divadelní noviny Aktuální vydání 9/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

9/2024

ročník 33
30. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zprávy

    Zemřel Pavel Kamas

    Foto archiv NdB

    Pavel Kamas

    7. 12. 1947 Olomouc – 14. 12. 2020 Brno

    Barytonista, dlouholetý sólista Janáčkovy opery Národního divadla Brno.

    Vyrůstal v silně muzikálně orientované rodině. Oba rodiče hráli na housle a jejich vztah k hudbě zdědil i malý Pavel, který od svých sedmi let navštěvoval tehdejší Lidovou školu umění v rodné olomouci. Ke hře na housle přibylo po nějaké době studium zpěvu u profesorek Dagmar Kučerové a Jaroslavy Neoralové. Po maturitě na střední všeobecně vzdělávací škole (tak se v té době nazývalo gymnázium) složil v roce 1966 úspěšně přijímací zkoušky na brněnskou Janáčkovu akademii múzických umění, kde byl žákem prof. ing. Eduarda Hrubeše. Hereckému řemeslu jej pak učil tehdejší sólista zpěvoherního souboru brněnského Státního divadla Miloš Slavík. Oba pedagogové dali mladému talentovanému a mimořádně pracovitému adeptovi pěveckého umění velmi dobré základní školení. Jevištní projev si přitom zdokonaloval účinkováním v Komorní opeře Janáčkovy akademie múzických umění. Studia zdárně ukončil absolutoriem v roli rybáře Sykoše ve Veselohře na mostě. Tato role jej pak provázela po celou dobu jeho umělecké kariéry v několika inscenacích.

    Roku 1970 nastoupil své první profesionální angažmá ve Slezském divadle v Opavě, kde byl od začátku obsazován do velkých rolí barytonového repertoáru a již ve svých pětadvaceti letech ztvárnil takové postavy, jako jsou Evžen Oněgin nebo Rigoletto. V roce 1978 byl přijat do angažmá v Janáčkově opeře Národního divadla Brno. Zde vytvořil v průběhu let výraznou éru spočívající ve špičkové interpretaci rolí převážně verdiovského, ale i českého, ruského a dalšího italského repertoáru.

    Foto archiv NdB

    Na brněnském jevišti ztvárnil více než osmdesát partů, mezi nimiž figurovaly téměř všechny postavy hrdinného barytonového a spintového oboru z oblasti světové i domácí tvorby. Jen z Verdiho nastudoval barytonové role jako Don Carlo di Vargas ze Síly osudu, Francesco di Moot z Loupežníků, Giorgio Germont z La traviaty, Jago z Othella, hrabě Luna z Trubadúra, titulní role z Macbetha, Miller z Louisy Millerové, titulní role Nabucca, Rodrigo di Posa z Dona Carlose, Renato z Maškarního plesu, Amonasro z Aidy, Rigoletto a Simone Boccanegra. Z dalších významných rolí jmenujme alespoň: Jaroslav Prus (Věc Makropulos), Bohuš (Jakobín), Don Giovanni, Baron Scarpia (Tosca), Figaro (Lazebník sevillský), Escamillo (Carmen), Wolfram (Tannhäuser), Evžen Oněgin ad.

    V Čertově stěně na jevišti Slezského divadla Opava (dirigent Jiří Kareš, režie Jiří Měřínský, prem. 17. 11. 1974). Foto Blanka Veselá

    Pravidelně hostoval také v Olomouci, v Plzni, Ostravě, v Bratislavě a zejména ve Státní opeře a Národním divadle v Praze. A také v zahraničí, například v Záhřebu.

    Svým rolím vždy intenzivně propůjčoval celou svou uměleckou osobnost, zkušenosti, emoce i talent. Ti, kteří jej znali blíže, oceňovali také jeho lidskou poctivost, laskavost i vlídnou noblesu. O své bohaté pěvecké zkušenosti se jako pedagog pravidelně dělil s mladými pěvci i svými kolegy.

    S Cenou Thálie 2002. Foto archiv

    V roce 2002 získal Cenu Thálie za roli Franka v inscenaci opery Ericha Wolfganga Korngolda Mrtvé město, kterou nastudoval na domovské scéně v Brně.

    Zesnul po dlouhé těžké nemoci.

    O jeho úmrtí dnes Divadelní noviny informovala Adéla Biravská z Janáčkovy opery Brno.

    /Pro i-DN z více zdrojů zpracoval hul/

    • Autor:
    • Publikováno: 15. prosince 2020

    Komentáře k článku: Zemřel Pavel Kamas

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,