Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zprávy

    Zemřel Karel Smolka

    Jako Markýz de Pontsablé v operetě Madame Favart. Foto Josef Hradil

    Karel Smolka

    27. 12. 1939 Chałupki25. 3. 2022 Opava

    Barytonista, operní, operetní a muzikálový zpěvák, dlouholetý člen operního souboru Slezského divadla Opava.

    Po absolutoriu ostravské konzervatoře působil tři roky jako sólista v Armádním uměleckém souboru. Poté vystudoval pěvecké studio na Janáčkově akademii v Brně a nastoupil do operního souboru v Opavě, kde působil po většinu své aktivní kariéry.

    V dobách angažmá v Státním divadle v Ostravě. Repro archiv

    V letech 1972-1980 byl sólistou operety Státního divadla v Ostravě (dnes Národní divadlo moravskoslezské). Za dobu svého působení v operetním souboru tohoto divadla ztvárnil přes tři desítky rolí v operetách i muzikálech. Hostoval zde také v operním souboru. Do NDM se v devadesátých letech vrátil jako host. V operetě Madame Favart ztvárnil roli Markýze de Pontstablé. Účinkoval rovněž v operách Vampýr a La Bohéme.

    Zemřel po delší nemoci. Pohřeb se konal 31. března ve smuteční síni v Opavě.

    Jako Markýz de Pontsablé s Jankou Hoštákovou (Madame Justine Favart) v operetě Jacquese Offenbacha Madame Favart (r. František Preisler, prem. 1. 3. 1997 Divadlo Jiřího Myrona /NDM Ostrava). Foto Josef Hradil

    Řeč nestora opavské opery Evžena Trupara (v letech 1980-1982 a 1985-2008 člena souboru, později externisty) na pohřbu Karla Smolky:

    Za Karlem Smolkou

    Vážení,
    je pro mne smutným údělem, ale zároveň velkou ctí, abych se jménem nás všech rozloučil s naším  dlouholetým divadelním kolegou Karlem Smolkou.

    Mnohému se dostane do vínku krásného hlasu, jinému hudebního nadání, dalšímu hereckého talentu a ještě dalšímu píle a vytrvalost. Ale je málo těch, kterým příroda nadělí všechny tyto dary a právě takovým byl dlouholetý sólista naší opery vpravdě – Mistr – Karel Smolka.

    Ani jedna umělecká dráha není stejná, ale určitě snem každého umělce je umělecká dráha co nejdelší. Karlova divadelní kariéra trvala více jak padesát let a když ještě uvedu, že své poslední vystoupení ve svém hudebním pořadu, datoval k svým osmdesátinám je to krásné a obdivuhodné i vlastně… záviděnihodné.

    Narodil se 27. prosince 1939 v obci Chalupki na Ratibořsku, vystudoval ostravskou konzervatoř a hned se uplatnil tři roky jako sólista v Armádním uměleckém souboru, aby potom dále pokračoval v pěveckém studiu na Janáčkově akademii v Brně.

    Karel a Věra Smolkovi v opeře Figarova svatba. Repro archiv

    Za každým velkým mužem stojí velká žena, praví moudří tohoto světa. Na JAMU Karlovi učarovala krásná spolužačka sopranistka Věra, aby se mu později stala celoživotní partnerkou nejen v životě, ale i na jevišti.

    Po absolutoriu vyhrál konkurs do opery v Opavě, kde jej čekala řada nádherných rolí. Jmenujme alespoň Bohuše i Adolfa v Jakobínovi, Figara v Lazebníkovi sevillském, či také Figaro, ale i hrabě ve Figarově svatbě, či role Tomše v Hubičce a další a další.

    Svérázný, talentovaný a nesmírně poctivý kumštýř, který miloval lehkou múzu a lehká múza milovala jeho Prostě mu učarovala opereta. A tak si na téměř osm let – v letech 1972 až 1979 – takříkajíc odskočil do ostravské operety k Mistrům lehké múzy Vladimíru Brázdovi a Josefu Kobrovi a s nimi také do ostravské televize, kde coby i tanečně mrštný umělec s humorem v krvi doslova kraloval jako mladokomik ve známých  televizních operetních pořadech.

    Pak se mu zastesklo po opeře a po rozmanitostech opavského divadla a od roku 1979 již zůstal opavské opeře věrný.

    Manželé Smolkovi, dvě výrazné osobnosti českého hudebního divadla, vždy poctiví profesionálové v oborech operních, operetních i muzikálových, jejich role jsou ztvárněné s promyšleným vkusem i humorem, který vždy potěší – to jsou slova hudebních kritiků. Oba manželé svou bohatou operní a operetní i muzikálovou kariéru završili pedagogickým působením na Církevní konzervatoři. A taky dodám, že si Karel užil tzv. „pěkných nervů“ jako umělecký tajemník našeho divadla.

    Karel Smolka byl nejen panem zpěvákem, ale měl také vřelý vztah k humoru, díky němuž se stal nepostradatelným estrádním kumštýřem, komediantem v tom nejlepším slova smyslu. Nelze opominout tuto doménu manželů Smolkových a nevím, zda své pořady měli manželé spočítány, ale jen hrubým odhadem se jedná o více než tisíc pořadů po celé republice i v zahraničí.

    A vyjmenovávat zde desítky skvělých rolí rovněž nelze, a to nesmím zapomenout na jejich divadelní klubovou činnost. Slavné časy opavského divadelního klubu byly jejich velkou zásluhou. Jejich představení prostě byla vždy naplněna jasem a životní pohodou.

    Bohužel, vše zůstává již jen vzpomínkou, sice krásnou a nezapomenutelnou, ale jen vzpomínkou. Nastává totiž  krušný zápas, ve kterém nelze zvítězit… Tady patří obrovské poděkování paní Věrce, dceři Kateřině a jejímu manželovi , dvěma vnoučatům… Ti všichni  dokázali v posledních letech, na úkor svého osobního života, Karlovi ulehčit a doslova držet jej za ruku až do jeho posledních chvil.

    /Z více zdrojů pro i-DN zpracoval hul/

    • Autor:
    • Publikováno: 5. dubna 2022

    Komentáře k článku: Zemřel Karel Smolka

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,