Divadelní noviny Aktuální vydání 15/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

15/2019

ročník 28
17. 9.–30. 10. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Zemřel Johann Kresnik

    V listopadu 2018. Foto Kathrin Schubert

    Johann Kresnik

    12. 12. 1939 Sankt Margarethen, Rakousko – 27. 7. 2019 Klagenfurt am Wörthersee, Rakousko

    Významný rakouský tanečník, choreograf, režisér, šéf tanečních souborů a divadelní ředitel. Působil v několika německých a rakouských divadlech, nastudoval kolem stovky tanečních inscenací. Jeho produkce několikrát hostovaly i v České republice.

    Jako choreograf pracoval v divadle v Brémách, baletní soubor vedl v Heidelbergu. V šedesátých letech byl sólistou baletu Opery v Kolíně nad Rýnem a hostujícím umělcem the New York City Ballet, spolupracoval s choreografy Georgem Balanchinem, Agnes de Mille a Mauriceem Béjartem. V letech 1968 – 1978 byl baletním mistrem a hlavním choreografem Brémského tanečního divadla v Brémách. Od roku 1980 do roku 1989 byl ředitelem a choreografem divadla v Heidelbergu. Poté se vrátil do Brém (1989 – 1994). V roce 1994 nastoupil do berlínské Volskbühne a po třech letech se v roce 1998 stal hlavním choreografem vídeňského Burgtheateru. Od roku 2003 vedl pět let Choreografické divadlo v Bonnu.

    Závěrená scéna inscenace Ulrike Meinhof Choreografického divadla Johanna Kresnika (2006, Bonn). Foto archiv

    V roce 1990 dostal Berlínskou divadelní cenu a cenu německých kritiků Deutscher Kritikerpreis, v roce 1994 cenu berlínského deníku B. Z. Berliner Bär. Ještě loni připravil s lineckým souborem TanzLin.z obnovenou verzi své produkce Macbeth z roku 1988, kterou zahájil 11. července letošní festival ImPulsTanz.

    Kresnik vyvinul radikální taneční styl, vzdálený klasickému baletu, který označil za choreografické divadlo. Tvořil často představení s politickým kontextem. Chci, aby se na jeviště dostala témata vysoce politická, bylo – jak kdysi prohlásil – jeho uměleckým krédem. Jeho „choreografické divadlo“ bylo označováno za bojovné a politicky provokativní, těla tanečníků mu sloužila k projekci politické a ekonomické krutosti. Nejčastějšími tématy jeho tvorby byl fašismus, sexualita, násilí, outsideři, sebevrazi a nemocní.

    120 dnů Sodomy / Die 120 Tage von Sodom podle markýze de Sade a Piera Paola Pasoliniho (režie Johann Kresnik, choreografie Ismael Ivo, Johann Kresnik, premiéra 27. 5. 2015, Volksbühne am Rosa-Luxemburgplatz, Berlin). Foto Cyril Helnwein

    Jeho produkce několikrát hostovaly i u nás. V roce 2013 byla součástí Pražského divadelního festivalu německého jazyka jeho inscenace Villa Verdi, již přiravil v berlínské Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz (festival tam pořádal výjezd). V říjnu 2006 hostovala v Janáčkově divadle v Brně jeho slavná taneční inscenace Ulrike Meinhof o životě a smrti vedoucí teroristické skupiny RAF Baader-Meinhof, již Kresnik nastudoval v roce 1990 za svého působení v Brémském tanečním divadle (v Brně hostovalo nové nastudování z roku 2006 z Bonnu). A v roce 1998 hostovala na festivalu Divadlo Plzeň jeho taneční inscenace Frida Kahlo věnovaná stejnojmenné mexické výtvarnici a revolucionářce, již nastudoval v berlínské Volksbühne.

    V roce 2011 bylo na jeho počest v jeho rodném městě Bleiburg založeno Choreografické centrum.

    O Kresnikově úmrtí informovalo dnes večer vedení vídeňského tanečního festivalu ImPulsTanz:

    Foto Jan-Peter Kasper

    The dance theatre has lost one of its pioneers and ImPulsTanz a good friend. Shocked and in deep mourning we have to announce that Johann Kresnik passed away on Saturday, 27th July 2019 in his 80th year of life.

    Johann Kresnik is one of the most important directors at the interface of dramatic and dance theatre. He was a director and choreographer at the Theater Bremen under the direction of Kurt Hübner. As ballet director in Heidelberg he developed his own style of a modern choreographic theatre. Kresnik’s international career began in the 1980s, which in the following decades led him to almost all cultural centres all over the world. He also worked closely with Ismael Ivo and directed the two productions Francis Bacon and Othello.

    Foto Sakher Almonem

    In 1994/95 he moved together with his ensemble to the Volksbühne at Rosa- Luxemburg-Platz in Berlin. 2003 to 2008 he was director of the “Choreographic Theatre” of the city of Bonn. With his productions Macbeth, Ulrike Meinhof, Frida Kahlo and Wendewut Kresnik was invited to the Berliner Theatertreffen. In 2010 he created Felix Nussbaum (Theater Osnabrück) and Prince Pückler’s Utopia (Staatstheater Cottbus), in 2011/12 he returned to the Theater Heidelberg for Die Sammlung Prinzhorn, where he also directed the world premiere of Johannes Kalitzke’s opera Pym in 2015/16. For the Volksbühne Berlin he developed Villa Verdi (2013) and in 2015 The 120 Days of Sodom. In 2016 he created The hell / Inferno after Dante Alighieri for the Schauspiel Wuppertal. In 2018, he presented the revival of his piece Macbeth from 1988 with the ensemble TANZLIN.Z, which opened ImPulsTanz 2019 on 11th July. After the performance he was honoured with the Golden Medal of Merit of the State of Vienna by Veronica Kaup-Hasler, City Councillor for Art and Science.

    V roce 2012. Foto Stefan Kresin

    We send our deep-felt condolences to his family and to all of those, who mourn over Hans Kresnik with us.

    Karl Regensburger & Ismael Ivo
    and the ImPulsTanz team

    /Pro i-DN z více zdrojů připravil hul/

    • Autor:
    • Publikováno: 27. července 2019

    Komentáře k článku: Zemřel Johann Kresnik

    1. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Každý máme své hrdiny.
      Ne že bych jich v oblasti divadla měl málo, ale Johann Kresnik patřil mezi hrstku nejvyvolenějších. Fascinující práce s velkými tanečními obrazy a kompozicemi, důraz na výtvarnou stránku, vyzývavá tělesnost, precizní pohybové zpracování, politická angažovanost, odvaha myšlenková i ta, co se týká inscenační formy. Člověk s názorem, vizionář. Na jeho Ulriku Meinhof, již jsem viděl v roce 1990 v Berlíně na Theatertreffen, především na závěrečný obraz jejího těla na hácích, nikdy nezapomenu. Z politiky dvacátého století dokázal vytvořit mytická díla, jako to dělali autoři v antice. Z tance – tedy přesněji z tanečního divadla (Kresnik říkal choreografického) – to byli a jsou právě on, Pina Bausch a tanečníci butó, kdo určili a nastavili má hodnotová měřítka tohoto oboru. Později k nim přibyl Wim Vandekeybus.
      Díky, Johanne.

      29.07.2019 (1.12), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,