Divadelní noviny Aktuální vydání 9/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

9/2024

ročník 33
30. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Názory – Glosy

    Zářijové premiéry a první reprízy v Divadle X10

    Zářijové premiéry a první reprízy inscenací vytvořených ukrajinskými a běloruskými umělci v Divadle X10

    Social Theatre Lab: Zastávka Evropa FOTO archiv X10

    V rámci festivalu …příští vlna/next wave… zde 21. září uvedla skupina Teď, nádech a leť inscenaci se třemi ukrajinskými herečkami nazvanou Přicházejí. Co chtějí? Co chceme? přinášející příběhy nucených imigrantů a imigrantek do Evropy ze všech částí světa. Tentýž den taneční skupina Pulsar uvedla pražskou premiéru projektu Vyjdu z lesa, vyjmu páteř ze svého hřbetu a budu ji mít místo meče o hledání identity a svobody Bělorusů v jejich vlasti. O pět dnů později měla v X10 premiéru dokumentární inscenace Zastávka Evropa, jež vznikla v koprodukci běloruské skupiny Social Theatre Lab, nezávislé produkční platformy Rekultur a Divadla X10. přináší příběhy politických uprchlíků a jejich rodin z Běloruska a Ukrajiny do Česka. Tři dny poté uvedlo v X10 ukrajinské T-Art Studio reprízu (premiéru mělo tamtéž 22. června) hudebně pohybového – s řadou monologů, dialogů a chórových komentářů – zpracování ukrajinské lidové legendy Mára o fyzické vášni a vesnických předsudcích. Česká republika je tak dnes důležitou uměleckou a životní destinací pro tvůrce a tvůrkyně, kteří se nemohou ve svých zemích svobodně vyjadřovat a často ani žít. Jako ve třicátých letech Němci a Němky prchající před Hitlerem…

    • Autor:
    • Publikováno: 17. října 2023

    Komentáře k článku: Zářijové premiéry a první reprízy v Divadle X10

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,