Divadelní noviny Aktuální vydání 1/2025

Kulturní měsíčník pro divadlo a jiné umělecké obory

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

1/2025

ročník 34
28. 1. 2025
Můj profil

Divadelní noviny > Blogy

Zápisník Milana Uhdeho (No. 1)

Břetislav Rychlík se jako režisér statečně utkal s textem Veselky Stanisława Wyspiańského: inscenoval ji v Mahenově činohře jako groteskní mystérium na téma svatby, na níž se setkají intelektuální městský svět ženichův s nevěstinou vesnickou komunitou, ale kam dorazí i hosté z nadzemských, ba mystických krajin i z historie polských vzpour a rebelií.

Revoluce z kocoviny, nebo kocovina z revoluce? FOTO archiv NDB

Revoluce z kocoviny, nebo kocovina z revoluce? FOTO archiv NDB

Na jedné z prvních repríz dne 19. října diváci tiše zírali: jednak není hlediště Mahenovy činohry připraveno na ostře stylizované, útočné výjevy, v něž „folklor“ Veselky proměnil režisér, jednak nemají vzpurné polské motivy s čím souznít na české straně. Kdypak že se Češi a Moravani naposled vzbouřili a postavili proti etablované moci? Jako sedláci, kteří skončili u Chlumce, a vstoupili tím do posměšného úsloví?

Nechápavě se Brňané tvářili na motiv „zlatého rohu“, který se podobá svazku klíčů, s nimiž se dá zvonit k činu: co tím kdo chtěl říct? Navíc Rychlík i polský pokus o vzbouření interpretoval jako grotesku, z níž se po propité noci trapně procitá. Kam tím mířil? Bavili jsme se spolu se ženou výborně, smáli se i zamýšleli, ale navzdory sálu plnému předplatitelů jsme si připadali hodně osaměle.

FOTO MICHAL SVÁČEK

FOTO MICHAL SVÁČEK

  • Autor:
  • Publikováno: 30. října 2013

Komentáře k článku: Zápisník Milana Uhdeho (No. 1)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*



Obsah,