Divadelní noviny Aktuální vydání 12/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

12/2019

ročník 28
11. 6.–24. 6. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Zápisky z Lee Strasberg Institute L.A. (No. 7)

    Jak už jsem zmínil v úvodním dílu tohoto blogu, v rané fázi mého rozhodování o studiu v USA jsem na internetu narazil na několik pochybností ohledně kvality a renomé LSTFI v posledních letech.

    Dobrá zpráva z místa činu: Lee Strasberg Theater & Film Institute stále patří mezi školy s prestižní reputací. Jak mezi herci, tak castingovými agenturami.

    To potvrdil i Paul Ben-Victor, který byl hostem středeční hodiny filmového herectví. Nejprve jsme zhlédli jeho demo-reel, a pak hodinu a půl odpovídal na naše dotazy. Poté vystřídal Aarona Lustiga v roli učitele a jedna dvojice měla možnost vyzkoušet si, jaké to je mít Paul Ben-Victora jako režiséra své scény. Já byl bohužel jen jako divák, naše skupina má hodinu ve čtvrtek, jinak bych se nechal do role režírovaného okamžitě obsadit. I tak to byla velmi hodnotná zkušenost.

    Sám jsem si ve své čtvrteční hodině natočil jednu z úvodních scén Polanského filmu Hořký měsíc a rozhodně jsem se necítil nijak ochuzen. Byli jsme s mou argentinskou spolužačkou první pár naší skupiny, který zahájil komplexnější práci druhé poloviny semestru.

    Herectví pro TV a Film

    lektor Aaron Lustig

    Vyberete si partnera a scénu z filmu, která se vám líbí, nejlépe hranou herci, kteří vás inspirují. Herectví pro TV a Film má 4 hodiny, každý pár dostane k dispozici 2 hodiny času, kdy si svou scénu může natočit. S malou rezervou a časem na zhlédnutí materiálu to akorát vyjde do konce semestru. Můžete si vybrat lokaci kdekoliv ve škole či v těsném okolí. Štáb je složen ze studentů, kteří ten den nenatáčejí. Mohou si tak vyzkoušet profese, ke kterým by je jinak málokdo pustil. Například držet hodinu mikrofon nebo hlídat skript. Což mimochodem není špatná cesta, jak naučit herce respektovat ostatní lidi na place.

    Paul Ben Victor jako režisér středeční dvojice studentů. Snímek autor

    Pojďme se nyní mrknout na zbytek předmětů, které jsem tu měl zatím možnost okusit. Singing (zpěv), Film Fighting (filmové souboje), Script Analysis (rozbor scénáře), Voice and Movement (hlas a pohyb) a Accent Reduction (zmírnění přízvuku).

    .

    Singing

    lektorka Lauren Edwards a pianista Nathan Maurer

    Zpěv tu má oproti praxi, na kterou jsem zvyklí, jednu nesmírnou hereckou výhodu. Hodiny jsou hromadné a všichni zpívají přede všemi. Lektorka Lauren Edwards na první hodině: Garantuju vám, že na konci semestru se nikdo nebudete bát zpívat veřejně. – tvrzení velmi odvážné, ale rozhodně staví na pevných základech. První hodina byla úvodní, v zásadě teoretická s několika dýchacími cvičeními. Na druhé hodině už všichni zpívali s pianem a lektorka zkouší rozsahy jednotlivých studentů, aby jim případně mohla upravit ambice, až si na další hodinu přinesou píseň, na které chtějí zbytek semestru pracovat. Další hodiny už se jen zpívá, podle počtu studentů se každý dostane ke zpěvu přibližně šestkrát za semestr a druhou polovinu se učí poslechem ostatních.

    Poslední hodinu se zinscenuje malý konkurs. Lektorka pozve několik pěveckých profesionálů, kteří si studenty poslechnou a pomohou okomentovat jejich výkony.

    Výstupem tohoto předmětu je tedy píseň použitelná pro různé konkursy, zazpívaná v rámci možností co nejlépe.

    Lauren Edwards třikrát během výuky. Snímky autor

    .

    Film Fighting

    lektor Cody Davis

    Další z předmětů, který se zabývá především prací herce před kamerou. Intenzita výuky je bouřlivá. Prvních šest týdnů jsme se zabývali pády, skoky, přeskoky, kotouly do všech možných směrů, sklopkou, kopy, údery, reakcemi a teorií techniky bezpečného, realisticky vypadajícího souboje. Veškerý čas strávený na pražských hodinách akrobacie s Petrem Pachlem se mi vyplácí zlatem – mám pocit, že nestíhám alespoň o trochu méně než většina spolužáků. V zásadě mi ale idea výuky „natrénuj ve volném čase“ velice vyhovuje. V druhé polovině semestru pracujeme ve dvojicích na bojových choreografiích s krátkým dialogem, ty natáčíme z několika úhlů a na záznamu pak analyzujeme, co vypadá věrohodně a co nikoliv.

    Tento týden se konal konkurs na zvláštní studentský projekt pro příští semestr. Lektor Film Fightingu napsal filmový scénář na motivy počítačové hry Assassin‘s Creed. Ten adaptoval pro jeviště a společně s několika studijně staršími studenty jej bude realizovat ve školním divadle. To by v tom byl čert abych v tom nehrál.
    /viz youtube: http://www.youtube.com/watch?v=ziNgucv4SKg&feature=player_embedded/

    .

    Script Analysis

    lektorka Beth Brickell

    Toto je zajímavý předmět – Rozbor scénáře. Předmět místy značně nezábavný, vyžadující mnoho času stráveného nad domácími úkoly, aktivitami, jako je rozbor sociálních podmínek v Texasu v padesátých letech minulého století či dopad vojenských sporů USA ve třicátých až padesátých letech na soudobou společnost a život vojenských veteránů. A taky něco té kreativní činnosti, jako psaní detailních životopisů hlavních rolí či superdetailních popisů činnosti postav 24 hodin před začátkem děje hry.

    Způsob rozboru vychází opět ze Stanislavského. Odpusťte mi neznalost českých výrazů, ale zatím mě je nikdo nenaučil – učíme se nalézt ruling idea, spine, super-objective hry a u každé postavy identifikovat ruling idea, through-action a objective. To poslední bude zřejmě cíl. Potěší mě, pokud někdo z vás identifikuje správná české názvosloví v komentáři k mému příspěvku. Rád se přiučím.

    Prvních šest týdnů jsme pracovali na výjimečně veselém kuse Tennessee Williamse The Period Of Adjustment (Manželství v záběhu) a druhou polovinu se zabýváme scénářem k filmu Bob & Carol & Ted & Alice. Poslední hodinu z první poloviny semestru jsme simulovali konkurs na role do inscenace hry The Period of Adjustment, na který jsme se naučili text jedné ze scén a měli za úkol implementovat vše, co jsme se zatím interpretací textu dověděli.

    Druhá polovina semestru bude završena podobně. Budeme hrát jednu z úvodních scén scénáře Bob & Carol & Ted & Alice a naše výkony bude komentovat a svými radami nám pomáhat Dyan Cannon, která byla za roli Alice nominována na Oscara a český divák ji zná nejspíše ze seriálu Ally McBeal.

    Script Analysis. Snímek autor

    .

    Voice and Movement

    lektorka Andrea Odinov Fuller

    Tento předmět je založen na technice Fitzmaurice Voicework® a zabývá se – zjednodušeně řečeno – správným dýcháním. Odnaučujeme se tělu nepřirozeným návykům, které jsme na cestě ke svému současnému věku posbírali, a vracíme se ke způsobu dýchání, který nám byl přirozený, když nám ještě v rozletu bránila dřevěná ohrádka. Techniku výuky vymyslela Catherine Fitzmaurice jako způsob hlasového tréninku pro herce.

    Vše, co se tu učíme, vede k přirozenému převodu myšlenky v hlas a pohyb. Nějak to asi neumím úplně jasně popsat, i proto se k tomu hodlám ještě v budoucnu vrátit. Skočte zatím na již zmíněný web http://www.fitzmauricevoice.com/, třeba budete moudřejší.

    .

    Accent Reduction

    lektor Todd Bjurstrom

    Pro mezinárodní studenty velmi užitečný předmět. V hodině se pracuje jak na různých jazykových cvičeních, tak na monolozích z hodin herectví. Seznamujeme se se specifiky amerického akcentu a zbavujeme se nejtěžších příznaků svého cizinství. Cílem samo sebou není akcent zcela eliminovat, to asi nejde, není ale k zahození, když vám bude v USA rozumět co nejvíce lidí.

    .

    Auditioning

    Další předmět, jenž se u nás (myslím) běžně neučí. Připravuje herce pro svět konkursů a castingů. Ale ten si nechám na jindy. Tento semestr ho nemám a nebudu ho mít ani semestr další. Vzhledem k tomu, jak velkou důležitost mu ale přikládám, jsem ho nemohl nezmínit.

    ///

    A ještě má oblíbená citátová chvilka

    Paul Ben-Victor o tom, jak zásadní je nepodcenit casting:

    There is no 2nd place at Audition. Audition is olympics, the rest is downhill.

    Zábavná byla Ben-Victorova vzpomínka na mladší léta, kdy sedával v čekárně na castingu a bylo mu líto všech dalších herců-uchazečů, kteří tam byli s ním, protože prostě neměli šanci.

    A na závěr citát lektora Herectví pro TV a Film Aarona Lustiga:

    Do less as an actor and more as a human being.

    ///

    Ostatní díly Zápisků Ondřeje Pšeničky na i-DN:

    Zápisky z Actors Studia (No. 0)

    Zápisky z Actors Studia (No. 1)

    Zápisky z Actors Studia (No. 2)

    Zápisky z Actors Studia (No. 3)

    Zápisky z Actors Studia (No. 4)

    Zápisky z Actors Studia (No. 5)

    Zápisky z Lee Strasberg Institute L.A. (No. 6)


    Komentáře k článku: Zápisky z Lee Strasberg Institute L.A. (No. 7)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,