Divadelní noviny Aktuální vydání 9/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

9/2024

ročník 33
30. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Reklamní články

    Za operou z Prahy do Ostravy a zpět smetanovským vlakem!!!

    Bydlíte na trase Praha – Ostrava, chcete vidět Smetanovy opery? Tady je speciální nabídka Národního divadla moravskoslezského: Na 4 z 8 květnových představení Smetanovského operního cyklu Ostrava 2024 vypraví NDM ve spolupráci s Českými drahami speciální vlaky tak, abyste se pohodlně vrátili domů hned po představeních. Dva vlaky pojedou v sobotu (4. a 11. května), jeden 7. května před státním svátkem a jeden 9. května.

    Do Ostravy a zpět bude možné na 4 opery zajet v květnu speciálním vlakem Foto Adam Živnůstka

    Smetanovy opery takto v uceleném bloku bude možné vidět v Ostravě v květnu nadlouho naposledy a jen některé mají pak ještě naplánovány reprízy. Většinu uváděných oper nemá na repertoáru v současnosti žádné jiné české nebo moravské divadlo. Pospěšte s nákupem vstupenek, rychle mizí!

    V sobotu 4. května vypravuje NDM vlak na operu Braniboři v Čechách, v úterý 7. května na Dvě vdovy, ve čtvrtek 9. května je na programu Hubička a v sobotu 11. května bude možné vlakem dojet z Prahy přes Olomouc až k Čertově stěně. Na cestu z Prahy pojedou speciální vozy jako součást Valašského expresu s výjezdem z Prahy ve 13:19, zpět ve 23:00 vyjedou divadelní vagóny samostatně. Cílovou ostravskou stanicí a místem výjezdu po představení je zastávka Stodolní. Jízdenky je možné koupit pouze prostřednictvím webu divadla (www.ndm.cz) nebo osobně v centrální pokladně NDM spolu se vstupenkou či k již zakoupené vstupence. Jízdenky jsou pouze zpáteční – z Prahy a českých měst za 500 Kč / se slevou 250 Kč a pak z trasy od Olomouce a zpět 250 Kč (jednotná cena). České zastávky pro cestu tam i zpět: Kolín, Pardubice, Česká Třebová; moravské: Olomouc, Hranice na Moravě a pouze na cestě do Ostravy ještě Lipník nad Bečvou.

    V Ostravě tak v květnu ještě jednou zazní osm Smetanových oper v uceleném bloku, v pořadí, v jakém je skladatel napsal a ve vlastním nastudování souboru opery NDM. Výjimkou je slavnostní Libuše – ta blok v koncertním provedení s orchestrem Janáčkovy filharmonie Ostrava, sólisty a Pražským filharmonickým sborem uzavře, dirigent Robert Jindra. Stejně jako tomu bylo v březnu.

    Braniboři v Čechách – první Smetanova opera – vyprávějí o krátkém úseku českých dějin po smrti Přemysla Otakara II Foto Martin Popelář

    „Přijet z Prahy, českých měst nebo Olomouce do Ostravy za operou a dostat se večer zpátky je dnes prakticky nemožné, nic už nejede. V květnu se v Ostravě hrají některé zápasy Mistrovství světa v hokeji a hotelové kapacity ve městě jsou naplněny už teď, což odrazuje i ty zájemce, kteří by chtěli v Ostravě po operním představení přespat,“ říká Jiří Nekvasil, ředitel NDM a iniciátor projektu Smetanovského operního cyklu Ostrava 2024.

    Smetanovský operní cyklus Ostrava 2024 připravovalo Národní divadlo moravskoslezské 10 let. Vloni na podzim a letos měly obnovenou premiéru starší inscenace tak, aby všechny dokončené opery divadlo mohlo nabídnout divákům právě v březnovém a květnovém termínu k oběma kulatým Smetanovým výročím a k Roku české hudby 2024.

    Dvě vdovy Smetana zkomponoval na motivy francouzské konverzační komedie. Vlak do Ostravy a zpět jede 7. května Foto Martin Popelář

    Zájem diváků o březnový – první blok cyklu – byl velký. Hlediště obou divadelních budov byla zaplněna z 94 % a Smetanovy opery viděly v Ostravě na 4 tisíce diváků. Některá představení byla vyprodána dlouho dopředu a je tomu tak i u květnových představení.

    Pochvalné recenze i ohlasy na cyklus a na jednotlivá březnová představení i celý cyklus stále přicházejí z Česka i ze světa. Na březnová představení zavítali také čeští recenzenti, na dvě desítky zahraničních a nemálo vzácných hostů. Vybrané recenze i dojmy si zde můžete přečíst, kompletně jsou na webu divadla www.ndm.cz.

    „Soubor umělců, ve kterém se všichni vzájemně doplňovali, prokázal, že Smetana byl vrcholným hudebním dramatikem. (…) Byla pro mne čest sdílet tato představení se znalým a nadšeným publikem. (…) Hlavní dojem ve mně zanechala celistvost představení. Za ni vděčíme řediteli divadla Jiřímu Nekvasilovi a hudebnímu řediteli opery Marku Šedivému, za nimiž stáli jejich oddaní a tvrdě pracující umělci. Smetanovský operní cyklus Ostrava je hoden šířit odkaz tohoto skladatele do všech koutů světa. Druhé provedení cyklu bude v květnu. Bylo by výtečné, kdyby byly alespoň některé z těchto inscenací zaznamenány, zejména zralé komediální opery Dvě vdovy, Hubička a Tajemství, a zpřístupněny mezinárodnímu publiku skrze bezplatnou streamovací platformu OperaVision. Díky tomuto záznamu by se nejen zajistil hmotný odkaz na tento znamenitý úspěch, ale také by fungoval jako prostředek k propagaci jedinečných děl génia Bedřicha Smetany v rámci širšího, mezinárodního publika.“

    Nicholas Payne, bývalý ředitel Royal Opera Covent Garden v Londýně a English National Opera, ředitel organizace Opera Europa 2003–2023

    Bedřich Smetana ve svých skladbách vyvolává obrovské množství vzpomínek a pocitů a nikde to není patrnější než právě ve dvou dílech, která z něj udělala světového skladatele daleko za hranicemi jeho vlasti. Jedním z nich je Má vlast (…) a také jedna z mála veselých oper 19. století Prodaná nevěsta, která se pohybuje na stejné úrovni jako Mozartovy opery. Křídla duše se ve Smetanově díle rozevírají tak široce, že by bez něj spojení mezi oběma póly zůstávalo skryté. Ale právě v tom tkví jeho výjimečnost: v šepotavém volání zašlých, nezřídka melancholických časů – nejen v cyklu Má vlast, ale i v monumentálních národních operách jako Dalibor a Libuše. V nich vždy rezonuje neutuchající vitalita, srdečná i nevyčerpatelná, která je živena láskou k rodné krajině a jejím tradicím. (…) Kdo to chce zažít přímo na vlastní kůži po dobu více než dvaceti hodin, může se vydat do Ostravy! (…) Skutečnost, že se na inscenacích podílejí téměř výhradně rodilí mluvčí českého jazyka, je zárukou více než jen idiomatické autenticity.

    Gerald Felber, Frankfurter Allgemeine Zeitung

    „Všechny Smetanovy opery více či méně obsahují geniální momenty a hlavně svou společenskou angažovaností a vírou v člověka neztrácejí na vitalitě a aktuálnosti. První tři opery Braniboři v Čechách, Prodaná nevěsta a Dalibor se odehrály od soboty do pondělí před zraky vyprodaného ostravského hlediště, které o svých sympatiích dávalo vědět často velmi halasným způsobem. Nevadilo, že ostravské divadlo představilo inscenace velmi kontrastní a co do režijní, scénické a interpretační koncepce různorodé. Smetanovy opery prošly touto zkouškou bez ztráty kytičky. Hlavně díky famóznímu a nebojme se na rovinu napsat nejlepšímu českému opernímu sboru, skvělému orchestru a některým špičkovým sólistům v čele s Veronikou Rovnou. (…) Největší radost? Někteří osvícení rodiče vzali do divadla děti a věková skladba publika byla velmi pestrá. Jak vidno, Smetana přitahuje a oslovuje současné kulturní generace.“

    Milan Bátor pro deník Ostravan.cz

    • Autor:
    • Publikováno: 15. dubna 2024

    Komentáře k článku: Za operou z Prahy do Ostravy a zpět smetanovským vlakem!!!

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,