Divadelní noviny Aktuální vydání 16/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

16/2019

ročník 28
1. 10.–14. 10. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Z deníku Teatropunkera: Ost-ra-var 2013 podruhé

    Potěšení stoupá a Gáborův decentní vzestup!

    Druhý festivalový nášup jsem zahájil radostí obří: inscenací hry Billa Roche Slož mně něžně (Lay Me Down Slowly), v překladu Pavla Dominika a režii Janusze Klimzsy. Prostor zkušebny divadla Antonína Dvořáka byl tentokrát naprosto ideálně rozžit mikrokosmem potulné grupy komediantů, jíž propůjčili herečtí aktéři NDM adekvátní mix životní syrovosti, neokázalého humoru a intenzivně nahořklé něhy. Je fascinující, s jakou přesností Janusz Klimsza dokáže motivovat protagonisty inscenace k precizní souhře. Zjevná a značně nakažlivá radost z vespolné jevištní existence Františka Večeři, Vladimíra Čapky, Davida Viktory, Petra Housky, Marie Logojdové a Veroniky Lazorčákové byla spolu s evidentními kvalitami Rocheova textu, důvodem, proč se mi již v úvodu představení po tváři rozlil připitomělý úsměv, prozrazující mé vnitřní blaho. Jest velmi potěšitelné, že až do závěru neměl důvod zmizet. Kam se hrabou antidepresiva na Klimszu, zkušebnu a box!

    Petr Houska (JUNIOR), Vladimír Čapka (PEADAR), David Viktora (DEAN), František Večeřa (THEO), Veronika Lazorčáková (EMER) Foto: Radovan Šťastný

    Petr Houska, Vladimír Čapka, David Viktora, František Večeřa, Veronika Lazorčáková FOTO RADOVAN ŠŤASTNÝ

    Z předchozího odstavce logicky přímo vyplývá, že následující konkurence v podání arénní verze Goldflamových Žen a panenek, to měla v mém případě nehorázně těžké. Navzdory nepříznivým okolnostem, i odmítnutí inscenace většinou zúčastněného kritického pléna, bylo však zběsilé divočení arénovských panen, tentokráte vedených zvlčilou atamankou Viktorií Čermákovou, velice blízké teatropunkerovu okoralému srdci. Urvěte šelmy z jejich řetězů, pravidelně. Alespoň na čas!

    FOTO archiv KSA

    Ženy a panenky v ostravské Aréně FOTO ARCHIV KSA

    Něžným katem čtvrteční euforie se pochopitelně nestal nikdo jiný než Peter Gábor. Nutno ovšem dodat, že česká jevištní premiéra Walserova Smrtihlava předčila oba režisérovy opusy z předchozího dne rozdílem třídy, přesněji řečeno čtvrtého ročníku gymnaziálního. Gáborova domněle velkorysá vize měšťanské činohry je jevištním adekvátem čtenářského deníku, kdy je sebejistým a náležitě prokomponovaným režijním slohem sice poměrně komplexně popsán děj, hlubší analýza či dokonce osobní vklad ovšem intenzivně chybí. Záplatou na režijní odtažitost se naštěstí staly sugestivní herecké výkony v čele s Pavlínou Kafkovou, Petrou Lorencovou a Igorem Orozovičem. Do pátečního rána se putovalo dobře.

    Igor Orozovič (RUDA GOOTHEIN), Karel Čepek (BRUNO)

    Igor Orozovič a Karel Čepek FOTO ARCHIV NDM

    Pokračování brzy!


    Komentáře k článku: Z deníku Teatropunkera: Ost-ra-var 2013 podruhé

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,