Divadelní noviny Aktuální vydání 9/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

9/2024

ročník 33
30. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Názory – Glosy

    VKI s vyloučením veřejnosti

    Vícezdrojovým financováním kulturních institucí se zabývám od doby, kdy jsem jako šéf opery řešil jako první a poslední problém při řízení operního souboru nedostatek financí. V současnosti mě tato problematika zajímá i z jiných úhlů pohledu, jako politika, místopředsedu nezávislé odborové organizace ale zejména jako občana, kterému není lhostejný osud vícesouborových divadel.

    Ministerstvo kultury. Foto Martin Divíšek

    V roce 2016 iniciovala skupinka divadelních ředitelů sdružených v Asociaci profesionálních divadel vznik zákona o Veřejné kulturní instituci (VKI), který si jako jeden z hlavních cílů stanovil stabilní a předvídatelné financování kultury. Obsahoval též sociálně třeskutý paragraf, který by uměleckým pracovníkům zrušil trvalé smlouvy a zejména díky tomu se zákon v tehdejším složení parlamentu nedočkal ani projednání. Dodávám, že jsem byl rád, neboť zákon by žádnou stabilizaci financování nepřinesl.

    Po volbách do poslanecké sněmovny zveřejnila pětikoalice velmi sympatický vládní program o financování kultury – cituji:

    Rozpočet Ministerstva kultury (bez náhrad církvím a náboženským společnostem) budeme v tomto volebním období směřovat k 1 % výdajů státního rozpočtu.

    Nejpozději do poloviny roku 2023 připravíme zákon o veřejných kulturních institucích.

    Zlepšíme podporu kultury v regionech, nastavíme jasný systém podpory krajských, obecních a neziskových institucí i významných kulturních projektů, včetně podpory regionální kulturní infrastruktury. Podpoříme finančně i formou konzultací a sdílení mezinárodních kontaktů města ucházející se o titul Evropské hlavní město kultury.

    Budeme prosazovat trvalé vyšší daňové zvýhodnění mecenášství a sponzoringu jako krok k funkčnímu vícezdrojovému financování kultury.

    Na podzim 2022 začala vláda mediálně sdělovat, že práce na VKI jsou v plném proudu. Veřejnosti nesdělila podrobnosti, jak se bude současný návrh lišit od toho senátního z roku 2016, odborovým organizacím alespoň poskytla jakýsi věcný záměr, který byl však tak povrchně zpracován, že docela chápu jeho nezveřejnění. V lednu jsem navštívil paní poslankyni Jarmilu Levko v její poslanecké kanceláři, abych se dozvěděl podrobnosti – nedozvěděl. V březnu proběhl v poslanecké sněmovně seminář o VKI s jedinou vadou, materiál stále nebyl zveřejněn a tak se přednášelo asi spíše o senátní verzi, před závěrečnou diskuzí iniciátoři zákona pro jistotu odešli. Od dubna probíhá tripartitní jednání, o kterém víme, že připomínky odborových organizací nejsou většinou akceptovány. V současnosti probíhá kampaň odborových organizací, kde pochopitelně není prostor na podrobnou diskuzi o VKI, odboráři tvrdí že zákon je nebezpečný, vláda kontruje, že zákon bude záchranou kulturního rozvoje. 16. října se měl konat v PS další seminář, jehož konání pan ministr Baxa šikovně odsunul nabídkou, že se ve stejný den konečně sejde s odboráři – seminář byl přesunut na 8. listopadu.

    Vláda do dnešního dne existující návrh zákona nezveřejnila, ale nezabránila tomu, aby ve veřejnosti potajmu koloval. Musím bohužel konstatovat, že k nějakému významnému vylepšení zákona z roku 2016 nedošlo. Zákon nepřinese stabilní financování, problematický je způsob fungování správních rad, zcela podivný je institut osoby s nominačním právem, kdy si zakladatelé po prvním ustanovení této osoby sami stanoví způsob jejího dalšího fungování a tím si zakladatelé VKI pojistí významný vliv na chod VKI i v budoucnosti. Víceleté plány financování jsou formulovány přinejmenším velmi volně, dalších otazníků je nespočet. Za těchto okolností nevěřím, že by se kraje do zakládání  VKI příliš hrnuly, pokud to ovšem někde nestihnou ještě před krajskými volbami, čemuž by odpovídal překotně stanovený termín platnosti zákona od 1. července 2024. V Liberci mezitím slíbil náměstek pro kulturu Ivan Langr a poslankyně Jarmila Levko uspořádat jakési veřejné slyšení se zaměstnanci divadla na téma VKI, na kterém mi byla účast panem náměstkem zakázána. Jsou neoficiálně slyšet argumenty či spíše výhružky, že kde nebude založena VKI, tam už nebudou ministerské dotace z programu podpory profesionálních divadel, což by bylo v přímém rozporu s vládním programem.

    Dle mého názoru by se měly legislativní práce na VKI pozastavit, vláda by měla začít pracovat na změně pravidel rozpočtového určení daní, které by zavázaly kraje spolufinancovat kulturní organizace s regionálním přesahem, změnou zákona o obcích by se mělo zavést lepší fungování dozorčích rad kulturních institucí, časově nezávislých na volebním cyklu, a především by vláda měla začít plnit výše citovaný vládní program.

    Chtěl bych tímto požádat redakci DN, aby zveřejnila paragrafované znění návrhu zákona, které jí zasílám v příloze, třeba se tím zintenzivní veřejná debata na toto téma.

    2023.04. Pracovní verze paragrafového znění VKI (MK) 2

    Kulatý stůl k návrhu zákona o veřejnoprávní kulturní instituci

    A proč ne nadace?

    Otázka pro ministra kultury martina baxu


    Komentáře k článku: VKI s vyloučením veřejnosti

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,