Divadelní noviny Aktuální vydání 15/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

15/2019

ročník 28
17. 9.–30. 10. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Velké příběhy i velká podívaná

    Mezinárodnímu festivalu DIVADLO, který je letos součástí projektu Plzeň – Evropské hlavní město kultury 2015, se podařilo pro letošní 23. ročník získat ze zahraničí jak inscenace předních evropských režisérských hvězd – Thomase Ostermeiera, Krzysztofa Warlikowského a Kornéla Mundruczóa.

    Stefan Okolowic FOTO ARCHIV SOUBORU

    Stefan Okolowic v inscenaci Krzysztofa Warlikowského (A)pollonia FOTO ARCHIV SOUBORU

    Klasika i experiment, slavní tvůrci i nadějné mládí, velké gesto i roztomilé miniatury, charakterizuje ve zkratce program, který proběhne v Plzni od 9. do 17. září, ředitel festivalu Jan Burian. Ve většině případů jde o velké příběhy, často historické, zarámované velkou podívanou, dodává vedoucí dramaturgické rady Dora Viceníková. Mezinárodní festival Divadlo je součástí jednoho z osmi vlajkových projektů Plzně 2015 s názvem Kulturní bohatství Plzně, proto jej letos výrazně podporujeme finančně i poskytnutím prostor DEPO2015, doplňuje programový ředitel Plzně 2015 Jiří Sulženko.

    Poprvé v České republice uvidí diváci práci jednoho z nejrespektovanějších režisérů dneška Krzysztofa Warlikowského s jeho opusem (A)pollonia, který vznikl ve varšavském divadle Nowy Teatr. Tato čtyřhodinová inscenace, která se splétá z řady textů od Oresteiy po Laskavé bohyně, pronikavou a podmanivou formou hovoří k citlivému tématu polského vlastenectví za 2. světové války, otázce židovství i pojmu viny, oběti a hrdinství. Z hlediska techniky jde o největší inscenaci v historii festivalu, která je navíc doprovázena živou hudbou, zdůrazňuje Dora Viceníková. Proto bude uvedena v prostoru DEPO2015, které jediné v Plzni svými rozměry vyhovuje.

    Z berlínské Schaubühne přiveze festival DIVADLO vytříbené zpracování klasiky Henrika Ibsena Nepřítel lidu v režii Thomase Ostermeiera. Jde o jednu z nejslavnějších inscenací světových divadelních festivalů posledních tří let. Je strhujícím dramatem o svědomí, cti a pravdě v dnešní společnosti – a zároveň příspěvkem do debaty o povaze moderního činoherního divadla, doplňuje Viceníková.

    Christoph Gawenda FOTO ARNO DECLAIR

    Christoph Gawenda v Nepříteli lidu v režii Thomase Ostermeiera FOTO ARNO DECLAIR

    Silvestrovské představení operety Netopýr J. Strausse ml. z Vídeňské státní opery je tenkou inspirační linkou pro autorskou inscenaci, která vznikla ve varšavském divadle TR v režii jednoho z největších evropských tvůrců – Kornéla Mundruczóa. Jeho silvestrovská párty se odehrává v nemocničním pokoji mezi bílými prostěradly. Absurdní a groteskní principy se proplétají s krutostí a připomenutím lidské konečnosti. Mundruczó bez patosu, frází a klišé promlouvá o životě a smrti, doplňuje členka dramaturgické rady Kamila Černá.

    S řadou prestižních ocenění (mj. Zlatá maska za nejlepší zahraniční představení stejnojmenného festivalu) přijíždí do Plzně inscenace Brim / Vlnolam islandského souboru Vesturport. Vpravdě naturalistické drama z paluby rybářského škuneru představuje svět dnešního Islandu. Až hračičkovsky vybroušená drsná atmosféra plavby posádky, tvořené ostře charakterizovanými typy, odsouzenými k dočasnému soužití, se překvapivě láme v bezmála kabaretní hudební výstupy. Brim patří mezi inscenace, jež islandskému souboru vynesly evropskou Cenu Nové divadelní reality.

    FOTO MARTIN NAHÁLKA

    Laskavé Bohyně Michala Vajdičky FOTO MARTIN NAHÁLKA

    Slovenští sousedé se na festivalu DIVADLO představí dvěma inscenacemi: za Laskavé bohyně ze Slovenského národního divadla získal režisér Michal Vajdička cenu Dosky za nejlepší slovenskou inscenaci a režii roku 2014. Teatro Tatro pak pozve diváky do vlastního šapitó na “cirkusově-varietní” adaptaci slavného románu Mistr a Markétka.

    Z domácích divadel uvidí plzeňští návštěvníci jako tradičně výběr toho nejzajímavějšího, co vzniklo za uplynulou sezonu. Letos půjde o režijní tvůrce všech generací, doplňuje Jan Kerbr, člen dramaturgické rady. Pražské Divadlo Na zábradlí přijede do Plzně s Požitkáři režiséra Jana Mikuláška, Městské divadlo Brno uvede Mrtvé duše režisérky Hany Burešové, pražský Činoherní klub představí zpracování Bratrů Karamazových v režii Martina Čičváka, Divadelní společnost Masopust z Prahy uvede kolektivní inscenaci O hezkých věcech, které zažíváme v režii Jana Friče, Naivní divadlo z Liberce potěší nejen dětské diváky scénickou koláží Kapela jede aneb Není pecka jako pecka režisérky Michaely Homolové, královéhradecké Klicperovo divadlo přiveze Evžena Oněgina režijní dvojice SKUTR, Městské divadlo Kladno se představí inscenací Brémská svoboda režiséra Martina Františáka a Slovácké divadlo z Uherského Hradiště nabídne Svatbu Bertolda Brechta v režii Anny Petrželkové. Druhý zastoupením režijní dvojice SKUTR na festivalu bude inscenace Bouře, která vznikla v produkci STK Theatre Concept. Přijedou také dvě mladá pražská divadla – Boca Loca Lab s hudební inscenací Čtyři tři dva jedna režiséra Jiřího Adámka a Divadlo Letí s interaktivním divadelním tvarem Proti pokroku. Proti lásce. Proti demokracii, pod kterou je podepsáno několik režisérů. Domácí plzeňské scény bude reprezentovat Divadlo J. K. Tyla s tanečním dramatem Smrt v Benátkách v režii Ondreje Šotha a Divadlo Alfa s inscenací Cha Cha chá (Charlie Chaplin a jiná cháska) v režii Tomáše Dvořáka.

    V Plzni budou moci návštěvníci vidět také několik open air představení. Asi “nejnápadnější” bude od 10. do 12. září vždy v 15 a 18 hodin pouliční performance španělsko-argentinsko-italského klauna, herce a performera Adriana Schvarzsteina nazvaná Greenman. Co se stane, když na ulici přistane zelený muž se zeleným skútrem? Greenman komunikuje s kolemjdoucími a využívá k interakci nejrůznějších bláznivých nápadů. V prostoru parkingu divadla budou moci návštěvníci zažít projekt Play Underground Jana Mocka a Táni Švehlové. Diváci vybaveni tabletem a sluchátky s 3D zvukem se vydají na cestu do podzemí. Virtuální realita se prolne se skutečným prostorem a okolní realitou, tzv. “videowalk” využívá popkulturních citací z akčních filmů, videoher a kultovních odkazů. Dvě venkovní představení v Proluce Theatrum Mundi se zaměří více na děti s rodiči – Perníková chaloupka Studia Damúza a Fraška o Dušanově duši Divadla Spektákl, které tvoří absolventi DAMU a JAMU.

    V rámci festivalu DIVADLO se také poprvé otevřou zrekonstruované prostory Moving Station na plzeňském Nádraží Jižní předměstí. Festival byl inspirací pro vstup do budovy, a proto jsme jeho čas také zvolili jako čas odhalení realizované proměny. Spolu s námi vás uvítají symbolicky ti, kteří nás inspirovali nebo jdou podobnou cestou. A nejde jen o dovezená představení, pro letošní festival jsme připravili dvě původní akce, uvádí Roman Černík z občanského sdružení JOHAN. Ke společnému otvíracímu projektu pozvalo sdružení legendární Teatr Ósmego dnia z Poznaně, jehož tvůrci společně s českými spolupracovníky vytvořili původní performanci Železná cesta. Setkání s divadelní legendou v rámci projetu Živá ulice pomohla realizovat společnost ArtPro. Druhým původním projektem JOHANu a centra Maisson Follie z belgického Monsu je inscenace TWINS / Dvojenci, který s podporou Plzně 2015 připravila plzeňská rodačka, choreografka Petra Hauerová. Těšit se můžete na úspěšný Osmý den Divadla Continuo i na jedinečný projekt dětské opery 2´16´´a půl: Vesmírná odysea, jejímž producentem je sesterská železniční stanice, Stanica Žilina. Díky dlouholetému propojení s Novou sítí přijede do Moving Station zajímavá zahraniční alternativní produkce – Freakshow z německých Drážďan. V rámci sekce Johan uvádí se představí také Divadlo X10 a jejich inscenace současné německé hry O mrtvých ptácích, kterou v pražských Strašnicích nastudovala sama autorka Vanessa Emde.

    Kromě tradičních workshopů divadelní fotografie a videa prostory DEPO2015 doplní výstava Divadelní fotografie Magdy Hueckel. Ve spolupráci s Polským institutem v Praze a kurátorem výstavy Piotrem Sikorou se zde představí 110 snímků dokumentujících představení předních polských divadelních režisérů. Výstava je otevřena denně od 15:00 do 19:00 v termínu 8. – 17. 9 2015.

    Více informací o festivalu na www.festivaldivadlo.cz

    • Autor:
    • Publikováno: 7. září 2015

    Komentáře k článku: Velké příběhy i velká podívaná

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,