Divadelní noviny Aktuální vydání 15/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

15/2019

ročník 28
17. 9.–30. 10. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Varyš píše ze zálohy (No. 7)

     Da capo al fine

     Dlouho jsem přemítal, jak pojmout a čemu věnovat svůj poslední příspěvek na tento web. Mezitím si mě jeden ze štamgastů v proslulé brněnské kavárně Švanda spletl s Martinem Dohnalem, v pražském Kolowratu se mi herec Národního divadla Petr Motloch představil jako „Václav Tille, literární kritik“ a při společné návštěvě divadla jsme s ředitelem festivalu Divadelní Flora Olomouc Petrem Nerušilem zjistili, že máme stejné boty.

     I. Kauza Divadelky

     „Nemusíme se plácat po zádech jenom proto, že jsme od divadla“ řekl mi nedávno trefně Vojtěch Bárta. Právě atmosféra falešné sounáležitosti místo permanentní ostré umělecké konkurence je něco, co mě v českém divadelním prostředí dlouhodobě trápí, o to více jsem byl zděšen, že držení se za ruce a semknutí proti vnějšímu nepříteli je typické též pro kritickou obec. To je pro mne hlavní poučení z kauzy „Divadelní noviny ve sporu“.

     Mohl bych si stýskat, že mladí recenzenti, objevující se na iDN, nebo i na RozRazilu či Nekultuře, jsou nakonec ještě vesměs horší než ti „staří“ v papírových DN nebo oněch proklínaných denících. V zásadě má pravdu opět  Thomas Bernhard, jako už tolikrát: „staří už nemají co říci – a mladí nemají už vůbec co říci“.

     II. Díky za každého nového Nebeského

     Martin Švejda si postěžoval, že v souvislosti s novým projektem Jana Nebeského přišlo to, co čekával, a mnozí recenzenti si ještě s nadšením pomlaskávali. Osobně mě spíše děsí jednoznačně nadšený ohlas na novou produkci Dejvického divadla Dealer´s Choice, kterou šéfredaktor SADu, takto prý intelektuálnějšího z českých divadelních periodik,  Karel Král, jmenoval mezi šesti nejvýznačnějšími počiny roku. V Divadelkách jí bude věnována recenze čísla, Vladimír Mikulka chystá „přestřelku kritiků“ atd. Další na ni napsali nadšené recenze. Inu, já pokládám inscenaci za profesionálně odvedenou, solidně udělanou, ale stále jen za zábavu „první úrovně“ a tak nějak mě děsí, že je někdo ochoten to pokládat za divadelní událost. Ale každý má svoje, šlo by skončit ve smířlivém duchu, a zatímco já s nadšením vyhlížím každého nového Nebeského, jiní se radši půjdou zahrabat do Dejvic s Marberem.

     III. Vánoční slovo Vojtěcha Varyše

     Někdy mám za to, že fanatici násilí jsou stejného druhu jako sluníčkoví feťáci a věrozvěsti porozumění; pravá radost tkví přece v čisté, nespoutané a nezkalené veselosti, v energii, invenci a fantazii místo poklidu a odpočinku, dobře mířené jízlivosti místo pochvaly. Dobrý vtip je obvykle víc než dobrá vůle.

     Tak se tady mějte a občas se prohlídněte, jestli jste nechytili plíseň…

     P.S. jako laciná politická analogie

    Na jednom z posledních sjezdů KDU-ČSL byl nejsledovanějším vystoupením projev Miroslava Kalouska, který oznámil založení nové strany. Sejdeme se na http://fidlovacka.blogspot.com


    Komentáře k článku: Varyš píše ze zálohy (No. 7)

    1. Martin J. Švejda

      Profilový obrázek

      Ad odstavec II:
      řekl bych, pane Varyši, typicky mladistvě radikální: vyvozovat z faktu, že několik recenzentů napsalo na Dealer´s Choice nadšené recenze a šéfredaktor SaDu je dokonce prohlásil za jeden z nejvýznačnějších počinů roku, obecné závěry typu, jaká že je strašná, „zápecnická“ úroveň současné české divadelní kritiky. No jo, jenže to chce jen trochu více rozvažovat a nevynášet hned zkratkovité soudy…

      28.12.2010 (13.59), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Napsat na Dealer´s Choice zápornou kritiku
      znamená být divadelně hluchý a slepý (předpokládám, VV, že nejsi ten případ). Polemizovat se pochopitelně dá s dramaturgií a „jen“ humorem, ale tak herecky pointované a vypointované divadlo se u nás (ale ani ve světě) zas tak moc nezažije. Vzpomněl jsem si při něm na dávný Penzion pro svobodné pány v ČK, kdy jsem se – byl-li jsem poblíž – šel do ČK podívat třeba jen na scénu, kdy se Menzel vracel z flámu. Čirá herecká radost, která nabíjela. Obdobné výstupy teď nabízejí hned v úvodní části Čermák s Neužilem a Myšičkou. Proč se tedy – i jako kritik-intelektuál – neradovat/nepomlaskávat? Není to jistě nejvýznamnější počin roku (a moc nevěřím, že to Karel Král takto někde uvedl), ale je to vynikajícím způsobem zahraná a zrežírovaná komedie. Počiny ve smyslu zásadnějšího postoje a divadelní řeči je třeba pochopitelně hledat jinde. Například na Nebeském. Anebo v Komedii, kam za těmito „požitky“ chodí nejen starci, kteří nemají už co říci, ale i mnozí mladí, co už vůbec nemají co říci.
      Zdravím, mrzí mě, že z těchto stránek z vlastního rozhodnutí mizíš, a přeju Ti, Vojto, abys v tištěných i virtuálních prostorech Tobě milejších, byl stejně tak razantní, respektovaný a čtený jako v DN a i-DN.

      28.12.2010 (18.55), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    3. Vojtěch Varyš

      Vojtěch Varyš

      MJŠ: o zápecnictví jsem nic nepsal. vám vadí „automatický“ ohlas na Nebeského, mně na Dejvice.
      Hulec: já proti té inscenaci nic nemám, je profesionálně udělaná. ale nevěnoval bych jí takovou pozornost. a zábavu a rozkoš mi přinášejí jiné věci. ano, budeš se divit, ale já nad Nebeským nebo staršími věcmi v Komedii tolik nepřemýšlím, mne to prostě baví. to je humor dle mého gusta. nebo třeba Planoucí srdce v podání Nejhodnějších medvídků. Duo Piaček-Beňačka. Blaho Uhlár. herecké kreace Miroslava Hanuše v Dlouhé. Zdenek Plachý. a tak.

      Král to skutečně napsal, zde: http://www.denikreferendum.cz/clanek/8083-anketa-sest-nejvyraznejsich-divadelnich-inscenaci-roku-2010

      29.12.2010 (10.59), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    4. Martin J. Švejda

      Profilový obrázek

      Myslím, že je zbytečné se hádat o slovíčka, podstatné je, co jste chtěl celkově říct (s dostatečně výmluvnou tečkou „občas se prohlídněte, jestli jste nechytili plíseň“) a tu, domnívám se, nejsem daleko od pravdy.
      Mějte se (byť z onoho tříštění názorových a diskusních platforem radost nemám).

      29.12.2010 (12.23), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    5. Vojtěch Varyš

      Vojtěch Varyš

      plíseň je samozřejmě invektiva vůči DN.

      29.12.2010 (12.35), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    6. Jiří Erml

      Profilový obrázek

      Pane Varyši,
      svým „vánočním slovem“ jste mě pobavil. Jako bych to neříkal, že v tomle žánru člověk lecos naplácá…:) To sluníčkový fetování je dobrej fór, skoro bonmot, ale to dokonalé vyznění tomu dodává až to, že vy jste si toho báječnýho sluníčka šňupnul asi nejvíc. Gratuluju, ale ono to zas vyprchá. Mějte se fajn!

      29.12.2010 (17.48), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    7. Vladimír Hulec

      Profilový obrázek

      Já bych se tentokrát o slovíčka přel,
      neb jsou pro interpretaci významná.
      VV ve svém textu napsal, že Karel Král uvedl Dealer´s Choice za jeden ze svých šesti „nejvýznačnějších počinů“ roku. V Deníku Referendum však iniciátor ankety Roman Sikora dané kritiky oslovil s otázkou po „největších divadelních zážitcích“, v titulku článku pak uvádí „nejvýraznější inscenace“. Oboje je podle mne velký rozdíl od „nejvýznačnějšího počinu“.
      A na okraj: DN sice opravdu chystají v čísle 2/2011 stránku věnovanou této inscenaci, ale v každém čísle si nějakou pro hlubší rozbor a reflexi vybíráme. V aktuálních DN 22/2010 jsou to dokonce dvě: Mistr a Markétka Vladimíra Morávka a právě Vojtův oblíbenec Nebeský s dvěma recenzemi na NoD Quijota. Co z toho vyvozovat? Snad to, že se v DN snažíme o maximální otevřenost k – pokud možno – všem aktuálním divadelním proudům a žánrům, ne o podporu jediného vyhraněného divadelního či uměleckého názoru a konceptu.

      31.12.2010 (1.40), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    8. Vojtěch Varyš

      Vojtěch Varyš

      Vladimíre, to není otevřenost, ale nevyhraněnost a absence jasné dramatrugie. ale nechci se znova hádat o DN.
      prostě jsem chtěl naznačit, že Dealer´s Choice si podle mě nezaslouží takovou pozornost. a ani těch 4-5 hvězdiček, co od každýho má v žebříčku, to je vše.

      31.12.2010 (8.04), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    9. Vojtěch Varyš

      Vojtěch Varyš

      a vlastně si myslím, že celostránkovou recenzi neměli dostat ani Morávek a Nebeský – ne v tomto případě. je to automatismus a myšlenková lenost.

      31.12.2010 (8.06), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    10. Vladimír Hulec

      Profilový obrázek

      Hm,
      co na to říct? Že nesouhlasím? To by byl jen názor. O DN se (taky už) přít nechci. Tak odpovím jako čtenář. Jistě mě zajímá objevná dramaturgie a rád si přečtu i o nějakém nezavedeném umělci či ohlas na objevný titul, současně – a ještě víc – mě bude zajímat, co dělají tvůrci již známí či s nějakou reputací, a taky, co se děje v konkrétních renomovaných divadlech. Tedy Nebeský, Morávek nebo Dejvické mě jistě zajímat budou. Nemusí se jim vždy věnovat hlavní materiál, ale ten by se neměl věnovat ani jen těm objevům. Proto budu číst názorově a tematicky otevřená média, která mají fundovaný přehled o mnou sledované oblasti zájmu a sledují její – pokud možno celý a určitě široký – proud. A pak si vyberu nějakou vysokou specializaci či jednotnou názorovou platformu. A Ty – Vojto – asi jednoznačně a navíc dost nevybíravě upřednostňuješ pouze tu vyhraněnou linii. O. K. – pak opravdu některá média nesleduj, anebo do nich nepiš. Anebo aspoň je z této platformy nekritizuj – míjíš se s nimi. Mě zajímají oba přístupy a z každého si vybírám a od každého chci trochu něco jiného. V tom se oba lišíme. Takové je mé slovo čtenáře kulturních periodik.
      Hlavní proud, anebo vyhraněnost? Oboje, byť o každém jinde. Splývají jen výjimečně.

      01.01.2011 (21.04), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,