Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2019

ročník 28
10. 12.–23. 12. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Varyš píše Kyselovej (a naopak)

    Varyš píše Kyselovej

    Milá Evo,

    občas se zasním nad pohledem do repertoáru oblastních divadel. Představuji si, jak někde mají sice program složený ze samých Shakespearů v Hollywoodu, Lakomců, Brouků v hlavě, Žádný sex, jsme přeci Britové a Dámy, na kafíčko – ovšem důsledně v radikálních interpretacích a avantgardních režiích. Ostatně mám pocit, že tato dramatická literatura naše odvážnější režiséry zcela míjí – všichni si chtějí své stylizace a blasfémie vyzkoušet hlavně na vážné klasice. Ale Mikuláškův Ideální manžel, Nebeského Dámský krejčí, Morávkův Brouk v hlavě, Impresário ze Smyrny v režii Eduarda Kudláče atd.?

    Jen o pár stránek dřív než my dva rozdává ze svého slovního pokladu spisovatelka Petra Hůlová. Neberu jí, že kdysi byla mladou nadějnou autorkou české prózy…

     

    Kyselová píše Varyšovi

    Drahý Vojtěch,

    už dávno si zo zásady „nemaľujem“, aké by bolo fajn, fajn, fajn, fajnový, keby sa hrali aj iní autori alebo autorky, nielen ruskí lekári alebo nevýrazní alžbetínski herci. Začínam sa už strácať v tom množstve interpretácií, stále nových a nových výkladov, ktoré ale často vedú v konečnom dôsledku len k opakovaniu jedného a toho istého v tzv. „bledo-modrom“. Nechápem, prečo sa teda „rieši“ nejaká new alebo súčasná dramatika, keď sa na ňu potom v divadlách jednoducho kašle, alebo – diplomaticky povedané – nehodí sa do dramaturgického plánu. Vnímam to veľmi výrazne v slovenskom divadle a mám taký dojem, že tu v Čechách krásných to nie je priveľmi odlišné. Rozumiem, že nie každý text je kvalitný, skôr naopak, ale tak istú šancu im zrejme treba dať, na papieri je to vždy iné ako na javisku. Úplne najviac mám alergiu na tvrdenia typu, že napr. Hamlet je skúškou režiséra alebo herecká méta. Má byť v divadle nejaká méta? Nie! Má tam byť stála nespokojnosť…

    Celé znění dopisů najdete na internetových stránkách DN
    www.divadelni-noviny.cz


    Komentáře k článku: Varyš píše Kyselovej (a naopak)

    1. Divadlo Špílberg

      Profilový obrázek

      Neznám osobně paní Kyselovou a pana Varyše, abych mohl posoudit nakolik jsou „Mladí a neklidní“. Jedno ale vím určitě. Že nejsou staří a už vůbec ne blbí. Momentálně probíhající korespondenci v rubrice „Dopisy bez hranic“ raději dál zamykejte klíčem. Je to tak lepší pro všechny. Ludvík Faruga.

      24.10.2010 (18.14), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,