Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    Varyš píše Klarinovi (No.2)

     Milej Klarine,

     Zvals mě do DISKu, já však zavítal do Ypsilonky a nestačil jsem se divit vlastní očím, neb svou Babičkou (Dichtung und Wahrheit) mi připravili ten nejhorší divadelní zážitek za posledních …hodně let (marně vzpomínám, kdy jsem byl naposled v Městských divadlech pražských). Nejsem zrovna fanoušek Boženy Němcové, nejen poslední vývoj zejména zahraniční bohemistiky však ukazuje, že i z Babičky, tohoto prazdroje českého žití ve falešné idyle, tohoto, řečeno s Bělohradským, základu českého života ve lži, se dá ledacos vytřískat. Zkrátka mohla to být pozoruhodná novátorská inscenace, která by přitom nesloužila ani jako laciná parodie, ani jako čítanková a poněkud naivní didaktická pocta či ilustrace. Dokonce i jméno režiséra  a autora adaptace, Arnošta Goldflama, dávalo jisté záruky – však to býval docela soudný člověk. Neujasněnost stylu, kulisy jako malované, výsměch střídající láskyplnou roztomilost,  skandálně primitivní humor, kdy pro povzbuzení upadajícího diváckého zájmu sem tam někdo vypustil výraz „prdel“, všudypřítomné nesnesitelné písně, které si v ničem nezadají s nedávným politickým vystoupením Michala Davida, prostě kýč, hnus, křeč, zlo, zlo, zlo. Neuvěřitelné přehrávání Jany Synkové, odpudivé neherectví mladé akvizice souboru, Barbory Vyskočilové, absurdní obsazení Lilian Malkiny do role kněžny, Jiří Lábus, který nakonec uměl jen zrudnout. Nad dohoříváním svící jednoho kdysi legendárního divadla bychom se mohli jen ušklíbnout, kdyby jeho šéf Jan Schmid, ale i dramaturg předmětné inscenace Jaroslav Etlík a režisér Goldflam, nebyli držiteli profesorských titulů, s nimiž vyučují na jediných dvou divadelních vysokých školách u nás.

     Tvůj Vojtěch


    Komentáře k článku: Varyš píše Klarinovi (No.2)

    1. Eva Kyselová

      Avatar

      Chlapci,
      nojo ja vam rozumiem, čajka je bída až psota ale tak toho profesora Etlíka by som trochu obhájila, (je to predsa moj školiteľ a ako pedagóg je prostě fajn:)), nie vždy može za všetko dramaturg!
      sú chvíle a inscenácie, kedy je dramaturgia na poslednom mieste (viď divadlo Štúdio L+S)
      majte sa hezky kluci!

      31.03.2010 (13.05), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. Vojtěch Varyš

      Vojtěch Varyš

      neříkám, že může za všecko! jistý podíl ale tam nepochybně bude.

      31.03.2010 (13.50), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    3. Viktor Dvořák

      Avatar

      Vojtěchu,
      víte, co to je „zlo“? Znáte pravý význam toho slova? Přesvědčil jste mě, že ne. Mám tedy pocit, že „soudnost“ chybí přinejmenším na obou stranách.
      Pokud marně vzpomínáte, kdy jste byl naposledy v Městských divadlech pražských, tak jste tam asi nebyl hodně dlouho. Zákonitě tedy nemůžete být v obraze a v tom případě o MDP, do Vaší příští návštěvy, nepište. Jistě chcete být korektní…
      Anebo ještě lépe – zajděte. Vše o mé matce, Hráči, Monty Pythoni,…
      Jste zván.

      01.04.2010 (11.05), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    4. Vojtěch Varyš

      Vojtěch Varyš

      Viktore,
      do MDP tedy přijdu na inspekční cestu, nicméně špatné divadlo podle mě zlo je.

      04.04.2010 (23.32), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    5. Vladimír Mikulka

      Avatar

      Reakce Arnošta Goldflama viz http://www.divadelni-noviny.cz/arnost-goldflam-pise-vojtechu-varysovi/

      05.04.2010 (16.47), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,