Divadelní noviny Aktuální vydání 20/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

20/2019

ročník 28
26. 11.–9. 12. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Up & Down …příští vlny/next wave… 2013

    Zhlédla jsem letos pouze pár představení …příští vlny/next wave…, a tak to pro mě tentokrát bylo spíš k zamyšlení nad nimi samotnými než k hodnocené celé akce.

    Miřenka Čechová a Jindřiška Křivánková. Která je která? FOTO archiv Spitfire Co.

    Miřenka Čechová a Jindřiška Křivánková. Která je která? FOTO archiv Spitfire Co.

    Po několika dnech jsem přehodnotila čtvrteční Spitfire CompanyAntiwords… Moc jsem očekávala, a nenechala se v průběhu představení unést konkrétní situací. A tak jsem byla těsně po něm docela zklamaná. Ale ono to bylo vlastně úžasný! Neboť herečky nám předvedly samy na sobě, na svých  tělech, ten průser, ve kterém jsme, tu občanskou rezignovanost, do které jsme propadli. Zcela konkrétně, fyzicky, nám předvedly, jak je příjemné se jen tak zpít a nechat ty podstatný události a činy proklouznout. Rezignovaly na svou úžasnou pohybovou kreativnost, tak jak ji u nich známe, a zpíjely se.  Šly až ZA divadlo. Jak je to milé – schlastanost, pasivita, neangažovanost… Zpráva o nás samých. Jak  nám utíkají občanské postoje do opilé spokojenosti zapomnění. Až je nám špatně.  Bylo to v pravém slova smyslu NE-divadlo, JINÉ divadlo, PŘÍŠTÍ divadlo. Před formou upřednostnily názor.
    Řekla bych, že toto je positivní výhled do dalších ročníků …příští vlny/next wave… Takový je, myslím, odkaz jejího zakladatele Vladimíra Hulce, který své místo tímto ročníkem dobrovolně předal mladším.

     Stanislav Majer se začal nebezpečně podobat Juliu Fučíkovi... FOTO archiv Studio Hrdinů

    Stanislav Majer se začal nebezpečně podobat Juliu Fučíkovi… FOTO archiv Studio Hrdinů

    Podobný pocit mám z Fučíka (Jan Horák, Michal Pěchouček: Citový komediant). I tentokrát, zastřeno nadsázkou, přišlo varování před naivitou a přiblblým spolkařením, varování před naivitou a idealistickým postojem změnit společnost. Varování před popíráním individuality.

    FOTO NAĎA MURMAKOVÁ

    Byla jsem ovlivněna ‚ženskou stranou‘. Konkrétně odzbrojujícím výkonem Dory Bouzkové. FOTO NAĎA MURMAKOVÁ

    Při sledování Zavřeno kvůli soukromému večírku jsem byla ovlivněna ‚ženskou stranou‘. Konkrétně odzbrojujícím výkonem Dory Bouzkové a inscenačním záměrem režisérky Apoleny Vanišové. Pro mě to byl boj proti omezování druhého člověka, boj o základní lidskou existenci. Akční, konkrétní boj s úzkostí a strachem, jak ho zná každý z nás. Bitva o primitivní, prazákladní bytí – jako na pískovišti. Jsem ráda za přímý a jasný výklad bez příměsi ukřivděnosti.

    Ruce vzhůru! (Miroslav Bambušek: Ropa, Automatické mlýny Pradubice). FOTO archiv Mezery o.s.

    Ruce vzhůru! (Miroslav Bambušek: Ropa, Automatické mlýny Pradubice). FOTO archiv Mezery o.s.

    V Pardubicích (Miroslav Bambušek: Ropa) to bylo horší – textová čast byla ostudná. Samá klišé. Vynahradil mi to úžasný prostor a výtvarné zpracování. Takže výletu do Pardubic nelituji, ale se scénickým čtením z minulého roku v Paramu se to nedá srovnat. Tehdy to bylo skutečně o ROPĚ.


    Komentáře k článku: Up & Down …příští vlny/next wave… 2013

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,