Divadelní noviny > Reportáž Zprávy
UMĚNÍ DN: Novoročenky jako černobílé papírové objekty
Ve vstupní hale pražského Uměleckoprůmyslového muzea se uskutečnila malá, přehledná a střídmým minimalistickým způsobem instalovaná výstava novoročenek Ivana Kafky, která ukazuje jednu z neopomenutelných součástí jeho rozsáhlého díla.
Ivan Kafka, člen někdejšího volného uměleckého sdružení 12 / 15 Pozdě, ale přece a také berlínské Akademie, který Českou republiku reprezentoval také na slavném benátském Bienále, se proslavil hlavně svými instalacemi v krajině a v interiérech výstavních sálů i dalších prostor. Vždy trvá na co nejdokonalejším provedení svých představ. Někdy jde o technicky velmi náročné realizace, které musí splňovat všechny podmínky zadání. Využívá rozmanité prvky, které dává do nových, často nečekaných a nezvyklých souvislostí (rukávce na měření síly větru, větrníky, vojenské zátarasy, barevné listí, pingpongové míčky, špejle natřené různými barvami, nárazníky železničních vagónů, piliny z různých druhů dřev atd.).
Novoročenky jsou zvláštní součástí jeho rozsáhlého díla. Vytvářel je od roku 1968, ale svou typickou podobu mají až od roku 1983. Tehdy totiž začal s papírovými objekty, které stačí vyndat z dopisní obálky a rozložit. Každý z nich reaguje na situaci v daném období, na stav světa a společnosti kolem nás. Autor do nich vnáší řád, skládají se z jednoduchých geometrických prvků, mají přesnou a střídmou konstrukci, a přitom jsou i příjemně hravé. Tím se také myšlenkově propojují s jeho velkorysými instalacemi, které jsou vždy vymyšlené pro dané prostředí a často mají naznačit určité společenské souvislosti.
Ukazují na spojení různého druhu, ať už jde o prvky tvořící součást krajiny nebo o svědectví historických epoch. Jeho instalace, uskutečněné v mnoha zemích (Česká republika, Německo, Rakousko, Francie, Finsko atd.) byly takřka ve všech případech dočasné a jejich dokladem zůstává jen monografie vydaná česko – německy a česko – anglicky před několika lety. Ivan Kafka vytváří novoročenky v závěru každého roku a každému ze svých známých a blízkých tak věnuje určitý čas. Jsou dokladem jeho pohledu na svět, který se v posledních desetiletích tolik mění, ať už k lepšímu či k horšímu.
Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze. Ivan Kafka – Novoročenky 1968 – 2025. Kurátor výstavy Roman Prahl. 19.12.2024 – 23.02.2025.
Komentáře k článku: UMĚNÍ DN: Novoročenky jako černobílé papírové objekty
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)