Divadelní noviny Aktuální vydání 12/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

12/2019

ročník 28
11. 6.–24. 6. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Tripartita o sloučení

    Otázka sloučení Státní opery Praha a Národního divadla se dostane 23. února na jednání tripartity za účasti ministryně kultury Aleny Hanákové (STAN), premiéra Petra Nečase (ODS) a zástupců odborů.

    Chtěli jsme, aby si paní ministryně vyslechla jiný názor, než má její náměstek Radek Zdráhal. Podle našeho názoru je hospodaření Státní opery v dobrých číslech, řekl předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Jaroslav Zavadil.

    Státní opera Praha je od 1. ledna součástí Národního divadla a loni dosáhla soběstačnosti 51 procent. V roce 2011 činily příjmy 126,3 milionu korun, navýšený příspěvek ministerstva kultury 120,7 milionu korun. Odborníci uvádějí, že se soběstačnost oper nad 25 procent lze považovat  za úspěch. Předloni se soběstačnost Státní opery pohybovala kolem 45 procent a Opery Národního divadla 35 procent.

    Soběstačná Státní opera Praha Foto Ondřej Kocourek

    Výsledek hospodaření Státní opery za rok 2011 je podle odborářů výsledkem úsporné politiky nastavená bývalým šéfem Radimem Dolanským. Ředitel ND Ondřej Černý, který v březnu Dolanského po jeho odvolání tehdejším ministrem Jiřím Besserem vystřídal, naopak považuje úspěšné hospodaření za důsledek svého působení.

    Chceme oddělení Státní opery od Národního divadla, prohlásil představitel odborové organizace Státní opery Miroslav Svoboda. Ondřej Černý zase považuje rozhodnutí o transformaci pražské operní scény za neměnné.

    Transformace se má uskutečnit v letech 2012 až 2015. Plán zachovává uměleckou samostatnost orchestrů a sborů obou institucí, počítá naopak se sloučením baletních souborů a souboru sólistů Národního divadla a Státní opery Praha.

    • Autor:
    • Publikováno: 28. ledna 2012

    Komentáře k článku: Tripartita o sloučení

    1. Petr Pavlovský

      Petr Pavlovský

      Po sto prvé a bez ohledu na odboráře!
      Hlavní město Praha nemá morální právo na to, aby v metropoli byla jenom jediná opera, totiž státní, což opera ND de iure i de facto je – je stoprocentně financována ze státního rozpočtu, resp. z příslušné kapitoly rozpočtu MK ČR.
      Hlavní město Praha má MORÁLNÍ POVINNOST ke svým občanům, ke svým návštěvníkům domácím i zahraničním a k jejich pražským hostitelům (hotelům), ke státu, jehož je metropolí, k celé české kultuře a konečně i vůči svým „menším bratřím“ – ostatním krajským městům – držet a financovat městskou operu, podobně jako to činí Brno, Olomouc, Ostrava, Plzeň, České Budějovice, Ústí nad Labem, Liberec a dokonce i Opava!
      To už ovšem není problém paní ministryně kultury Aleny Hanákové (STAN); pokud jde o ni, postačí, aby budovu bývalého Neues Deutsches Theatre předala městu Praze, beztak ti, kteří ji kdysi ze svého postavili, ji rozhodně nestavěli jako státní a až do vyhlášení Protektorátu nikdy státu nepatřila! Stát na ni prostě nemá „gebír“!
      „Míček“ leží na dvorci pražského magistrátu jako výzva pro koaličního kolegu paní ministryně, primátora Svobodu. To by měl být jeden z nejdůležitějších bodů jeho předvolebního programu do podzimních voleb: konečně zřídit pražskou městskou operu! V té krásné budově, která je dnes „něco mezi nádražím a muzeem“!

      29.01.2012 (7.55), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. Josef Herman

      Josef Herman

      Po tisící prvé:
      je jedno, kolik oper v Praze bude, ale nemohou být dvě stejné!!
      Obě budovy byly postavené v podobě a funkci „státní“ opery (divadla). Proč má být budova SOP městská, tedy po typu opery „lidová“, a budova ND „státní“, když dispozicemi je tomu naopak? Německá opera měla do roku 1938 dotace principiálně stejné, státní, jako ND, nikdy nešlo o „městskou“ operu. A tak dál…
      Podle mého dle struktury divadel a jejich zřizovatelů by pražskou operu mohla zřizovat jen Praha, jako jiná města, ovšem s vymezeným spolufinancováním státu, pak by to bylo systémově vyrovnané s ostatními divadly.
      Důležité je zefektivnit strukturu a financování velkých pražských domů, tedy promyslet a nově nastavit základní parametry, což zásadně přesahuje otázku sloučit, či nesloučit pražské opery – je to uměle vytvořená otázka.
      Po tisící prvé:
      odboráři SOP bojují o svá místa, dokonce jsem přesvědčen, že nad rámec toho, co odborům vůbec přísluší. Už se jim podařilo problém převést jen na otázku ekonomickou: jenže jak se k číslům došlo, je velká otázka, co se za nimi v provozu skrývá druhá otázka, a konečně co produkují poslední otázka. To je jako poměřovat efektivitu dobré značkové oděvní firmy s efektivitou firmy obchodující s napodobeninami značkového zboží.
      Konečně poprvé:
      aby se takovou záležitostí zabývala tripartita na nejvyšší úrovni je opravdu velká a smutná legrace: pánové Nečas a Zavadil budou diskutovat, zda Praha má mít jednu nebo dvě opery!! Získat tak autentický záznam takového jednání, to by byla lepší látka pro divadlo než dodala Klasnová a spol.!
      Petře, vždyť je to všechno jen hra těch, kteří SOP umělecky položili právě důrazem na maximální efektivitu, rozumějme vyždímat s minimálními náklady, co se jen z provozu dá. A mnozí umělci už se jinde než v nereformované SOP neuživí!

      29.01.2012 (9.47), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    3. Petr Pavlovský

      Petr Pavlovský

      Veliké nedorozumění, Josefe!
      Samozřejmě, že si svou operu má hradit Praha sama a žádná jiná města jí v tom nemají pomáhat! Ostatní města si přece také sama hradí své vlastní městské opery!
      Nikde jsem nepsal o dramaturgickém profilu potenciální opery hl. m. Prahy. Samozřejmě, že by měl být odlišný od profilu opery ND, na druhou stranu ovšem nelze přímo nutit dva svébytné operní domy, aby svou dramaturgii koordinovaly – také by tu měla být rivalita, konkurence, tradiční kompetitivní vztah.
      Dramaturgie ND je z podstaty daleko svázanější, má své povinnosti k národní kultuře – opeře. Ty by pražská městská opera samozřejmě neměla. O to internacionálnější by mohla mít dramaturgii, nejspíš cílenou především na zahraniční opery 19. století. (V opeře ND naopak barokní, klasicistická opera s Mozartem, inscenovaným ve Stavovském v čele a samozřejmě čeští klasikové od Smetany po Martinů!)
      Odboráře už sem netahej, nezajímají mě. Ať je sloučí nebo propustí, je mi to jedno. Opera města Prahy by měla vzniknout „na zelené louce“, resp. v prázdném domě u nádraží. Jestli by její vedení angažovalo některé ze zaměstnanců doterajší SOP, je zcela vedlejší.
      Žádná tripartita! Je to věc Prahy a jejího zastupitelstva, co nad to jest, od zlého jest! Stát by, prostřednictvím MK ČR, mohl maximálně trochu finančně vypomoci, podobně, jako vypomáhá jiným městským operám!
      Pochop! Já nechci SOP reformovat, já ji chci bezezbytku zlikidovat! Já chci jenom ten PRÁZDNÝ DŮM – tedy ne pro sebe, nýbrž pro nějaké vysoutěžené umělce – podobně, jako kdysi dostal O. Hrab prázdné DEFB a udělal z něj Archu!

      29.01.2012 (18.59), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    4. Přemysl Volný

      Profilový obrázek

      Mluví se o sloučením baletních souborů. Ve skutečnosti to vypadá takto:
      Balet ND zůstává i se svým šéfem transformací nedotčen, zatímco členové souboru SOP včetně uměleckého vedení dostali výpověď a musí se podrobit zkouškám v konkurzu, který vyhlásil umělecký soubor (ND), rovněž podrobený integraci.
      To není fér – odpovědní za transformaci mnohokráte tvrdili, že se jedná o transformaci obou příspěvkových organizací. Tento nerovný způsob také vůbec nereflektuje umělecké ani hospodářské výsledky obou souborů.

      24.02.2012 (1.15), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,