Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2019

ročník 28
12. 11.–25. 11. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Tomáš Froyda odchází z Divadla Alfa

    Z plzeňského Divadla Alfa odchází ředitel Tomáš Froyda. K 1. únoru 2014 totiž nastoupí do Jihočeského divadla na novou pozici vedoucího otáčivého hlediště v Českém Krumlově.

    FOTO VLASTIMIL LEŠKA

    Tomáš Froyda v plzeňském Muzeu loutek. FOTO VLASTIMIL LEŠKA

    Čeká se od něho, že se bude celoročně starat o otáčivé hlediště a zvedne jeho návštěvnost. Bude mít na starosti provoz a marketing otáčivého hlediště, které Jihočeskému divadlu přináší téměř tři čtvrtiny příjmů, letos 26 milionů korun. Je to světová rarita a nemá specialistu. Tomáš Froyda je velmi schopný produkční, umí komunikovat se zahraničím. Má velmi dobře zpracovaný plzeňský region včetně firem a myslím, že přivede korporátní klientelu, řekl ředitel divadla Jiří Šesták, který chtěl mít šéfa točny na plný úvazek již dlouho.

    Točna je v posledních letech vyprodaná asi z 90 procent, letos přijelo 49 236 lidí. Tomáš Froyda (42) by považoval za velký úspěch, kdyby jich přilákal 
o pět procent víc. Hodlá také posílit spolupráci se zahraničními a českými cestovními kancelářemi. V Německu 
a Rakousku je tento typ kulturní turistiky velice oblíbený a je tam ještě potenciál, říká Froyda. Nabídku přijal i proto, že pozná, jak funguje vícesouborové divadlo a bude se podílet na případné rekonstrukci točny po roce 2015. Deset let produkoval mezinárodní festival Divadlo, osm let vedl plzeňské Divadlo Alfa a řídil i projekt Plzeň, Evropské hlavní město. Naposledy se neúspěšně hlásil do konkursu na ředitele Národního divadla Brno, v němž zvítězil Martin Glaser, dosavadní šéf činohry Jihočeského divadla.

    ///

    Redaktorce MfDnes Barboře Němcové poskytl Tomáš Froyda rozhovor Ředitel Froyda odchází z Divadla Alfa v Plzni. Povede otáčivé hlediště, který vyšel 14. ledna v plzeňské příloze MfDnes. Část z něj přetiskujeme.

    FOTO LADISLAV NĚMEC

    FOTO LADISLAV NĚMEC (MAFRA)

    Bylo pro vás rozhodnutí opustit Alfu jednoduché?

    Nabídku jsem dostal v listopadu a musím říct, že jsem ji zvažoval poměrně dlouho. Znamená to pro mě také výhledově změnit bydliště. Na druhou stranu otáčivé hlediště a celý program je pro člověka od divadla tak zajímavá a atraktivní věc, že jsem ji přijal.

    Jaký úkol před vámi stojí?

    Jedním z hlavním úkolů bude, aby se povedla rekonstrukce celého zařízení. Probíhaly diskuse, zda vůbec bude točna pro památkáře přijatelná. Našlo se však řešení, které by pro ně mělo být akceptovatelné, a to za určitých, pevně stanovených podmínek, například technické demontovatelnosti konstrukce. To je běžné i jinde v Evropě, pokud jsou podobné objekty umísťované do významných historických památek nebo objektů. Český Krumlov je dokonce pod ochranou UNESCO. Mým cílem je tedy, aby se rekonstrukce povedla. Nyní to vypadá, že v tomto roce by se mělo vše projednat a v roce 2015, 2016 realizovat. Samozřejmě bude záležet i na novém ministru kultury. Bylo by dobré, pokud by došlo zároveň k navýšení kapacity. To by zlepšilo ekonomiku provozu točny. Druhá věc je, že hlediště má návštěvnost zhruba 90 procent, což bychom chtěli zvýšit.

    Devadesátiprocentní návštěvnost je poměrně vysoká.

    To ano. Ale zbývajících 10 procent, které zatím využity nejsou, představuje zhruba tři miliony korun na tržbách. To je velký potenciál. Rád bych se pokusil návštěvnost ještě vylepšit. Například spoluprací s cestovními kancelářemi v Rakousku či Německu. To je velmi důležitá cílová skupina otáčivého hlediště. Zejména pokud mluvíme o hudebních produktech, opeře a baletu. Rád bych také rozšířil spolupráci s korporátní klientelou, tedy firmami. Řekl bych, že mě čeká komplexní odpovědnost, přes organizaci, produkci, obchod a marketing až po komunikaci s umělci. Umělecké zpracování musí být podřízeno tomu, že musíme garantovat návštěvnost. To je velký cíl a to mi na tom přijde nejlákavější.

    Dá se tato práce porovnat s pozicí ředitele Divadla Alfa?

    I v Českém Krumlově je základem divadlo. Jednoznačně je však dáno, že hlediště se musí naplnit. Není prostor pro nějaké alternativní pokusy, žánr je jasně daný, je dané zaměření i obchodní cíle. Otáčivé hlediště generuje tři čtvrtiny tržeb Jihočeského divadla, což je pro něj naprosto zásadní. Je jasné, že i tady chtějí umělci i tvůrci přistupovat k hrám s určitou invencí, chtějí uplatňovat své nápady. Vždy si však musí být vědomi, že ve hře musí zůstat určitá atraktivita pro diváky. A to při současném zachování vysokého uměleckého standardu. To je zajímavý moment, člověk je daleko více pod tlakem trhu. Z tohoto pohledu je tedy práce podobná té na festivalu Divadlo. I pro jeho ekonomiku jsou tržby velmi důležité. Doufám tedy, že dokážu využít zkušeností, které jsem v rámci festivalu nasbíral.

    Kdo po vás převezme Divadlo Alfa?

    Jsme domluveni tak, že v něm zůstanu do konce sezony. Od února se zároveň začnu seznamovat s děním v Krumlově, kde je nejvíc práce během léta, když se hraje. Doufám, že město Plzeň vypíše výběrové řízení co nejdříve, aby byl dostatek času najít nástupce. Pokud bude zájem, velmi rád budu přemýšlet o někom, kdo by mohl v Alfě pokračovat. I mně záleží na tom, aby dostal divadlo na starost někdo, kdo je posune dál.

    Zúčastnil jste se také výběrového řízení na ředitele Národního divadla Brno. Už bylo tedy načase vyzkoušet něco nového?

    Jednalo se o uzavřené výběrové řízení a já jsem byl osloven. Vážil jsem si toho, zvlášť když se jednalo o takto významnou a velkou instituci. Řekl jsem si tedy, že to zkusím a vymyslím koncepci. Ten moment považuji za velmi cenný a důležitý. Díky tomu jsem se seznámil se spoustou věcí, s nimiž bych se jinak neseznámil. A možná i díky tomu jsem pak dostal nabídku do Krumlova. Pan ředitel Šesták byl také členem výběrové komise.

    /Pro i-DN z více zdrojů připravil a zpracoval hul/

    • Autor:
    • Publikováno: 18. ledna 2014

    Komentáře k článku: Tomáš Froyda odchází z Divadla Alfa

    1. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Plzeňský magistrát
      zatím nerozhodl o tom, jakou formou bude hledat nového ředitele Divadla Alfa.
      Náměstkyně plzeňského primátora pro kulturu Eva Herinková (ČSSD) v pondělí 20. ledna řekla: „Pan Froyda tuto sezonu v Alfě dotáhne, v červnu bude ještě dělat i festival Skupova Plzeň. Jakmile dostanu jeho rezignaci, což bude zřejmě během února, budeme se bavit co dál.“ V úvahu podle ní přichází vypsání výběrového řízení na obsazení postu šéfa divadla, ale také například pověření vedením někoho, kdo se už v tomto prostředí pohybuje.
      „Mým doporučením je jednoznačně vypsat výběrové řízení, ať už bude uzavřené nebo otevřené. Je nutné, aby vše proběhlo co nejdřív,“ řekl Tomáš Froyda.

      Info pro případné zájemce:
      Divadlo Alfa má 44 zaměstnanců, rozpočet se pohybuje mezi 25 až 30 miliony korun, nNávštěvnost je kolem 50.000 diváků. Divadlo každoročně uvádí zpravidla čtyři premiéry a vedle toho má na repertoáru kolem 15 dalších inscenací. Na své jeviště zve také hostující divadla a pořádá bienále Skupova Plzeň.

      25.01.2014 (2.57), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,