Divadelní noviny Aktuální vydání 7/2020

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

7/2020

ročník 28
31. 3.–13. 4. 2020
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Darujte knihu!

    Dárky, které seženete na poslední chvíli a zaručeně udělají radost pod každým stromečkem: krásné, kvalitní a dobré knihy. Knihkupectví jsou na každém rohu a knihkupci budou mít otevřeno i na Štědrý den. Tipy na vánoční knižní nadílku si pro vás připravila i redakce Divadelních novin. Výběr zároveň mapuje nejlepší beletristické publikace (a jednu divadelní) uplynulého roku dle redaktorky Anežky Berčíkové.

    Michel Houellebecq – Serotonin

    Francouzský spisovatel Houellebecq u nás vešel v širší známost zejména románem Podvolení, jehož příběh se odehrává v roce 2022 a Francie se v něm stává Islámským státem. V Serotoninu autor nepřináší žádné podobné katastroficky – provokativní představy budoucnosti, i když pozorní čtenáři si všimnou, že do jisté míry předpověděl krizi francouzského zemědělství. Autor nechává hlavního hrdinu (s romantickým jménem Florent-Claude Labrouste) utéct od své japonské přítelkyně a za doprovodu bílé, dělitelné tabletky antidepresiv vzpomínat na lásky, kamarády i místa svého života. Hrdina znechucený již samotným bytím, zamilovaný do svého ega a adorující svou nabubřelost vám možná bude připadat nesnesitelný, ale právě pro svou dráždivost je Serotonin jednou z nejzajímavějších knih letošního roku.

    Sally Rooney – Rozhovory s přáteli

    Rooney je mladá irská autorka, ze které román Rozhovory s přáteli udělal téměř přes noc literární hvězdu. A právem. Kniha je jiskrná, trochu intelektuální a hodně vtipná a svěží. Ač se jedná o generační román, není třeba se obávat neporozumění. Hlavní hrdinka Frances je začínající spisovatelkou, její nejlepší kamarádka se jmenuje Bobbi a dívky spolu měly v minulosti lesbický vztah. Tyto dvě přítelkyně se seznámí s mladým a úspěšným manželským párem a vztahová turbulence může začít. Upřímně řečeno jsem v životě nečetla perlivější, svižnější a originálnější román, který by uměl s takovou lehkostí popisovat banality všedního dne, aby se jevily jako všechno možné, jen ne banální. Rooney je perspektivní mladá nebojácná autorka, která píše tak přesvědčivě, že její debut slupnete dřív než poslední vanilkový rohlíček.

    Jan Němec – Možnosti milostného románu

    Autor cenami ověnčeného románu o Františku Drtikolovi vydává u nakladatelství HOST svůj druhý román. Jan Němec v něm zkoumá možnosti milostného románu. Nově vydaný román má nejblíže ke koláži různých forem, autor postmoderně místí vyprávění s esejistikou, rozhovory i útržky e-mailové komunikace. Cílem pak je zaznamenat torzo, které v mysli autora zbylo po jednom (jeho) milostném vztahu. Jan Němec čtenářům od počátku románu přesvědčivě dokazuje, že se jedná o text autobiografický, mísí hlavního hrdinu s autorem velmi důkladně. Kniha nelineárně vypráví o průběhu a rozpadu jeho vztahu s Ninou. Od počátku čtenář ví, jak tenhle milostný vztah skončí – postava Niny se s postavou Jana rozejde. Čtenáři tak nezbývá nic jiného než pozorovat, jak se autor s tímto faktem vyrovnává. Román čtenáře bude pravděpodobně rozčilovat, ale nakonec nad ním bude ještě dlouho přemýšlet, možná právě proto, jak krystalicky zachycuje vztahy dnešních třicátníků.

    Marta Dzido – Slast

    Mladá polská autorka a filmová režisérka Marta Dzido nepatetickým jazykem evokuje tělesnost i fyzický prožitek lásky způsobem, který nemá v českém kontextu obdoby. Ona a on, oba velmi mladí. Varšava. Léto. Rok tisíc devět set devadesát něco. Vzduch je hustý jako pudink a slova „láska“ a „touha“ splývají v jedno. Nejde o sex a prchavé potěšení, ale o nejistotu a očekávání. On po ní horečně touží, ona ho ráda škádlí? Slast je milostná píseň o vášni a přitažlivosti tak silné, že překračuje hranice času i prostoru a vytváří své vlastní verze reality. Novela získala v roce 2019 Cenu EU za literaturu.

    Petra Dvořáková – Chirurg

    Petra Dvořáková ve svém románu zachycuje krizi středního věku pětačtyřicetiletého lékaře Hynka– chirurga. Kvůli alkoholu přišel o prestižní místo na pražské klinice a dodnes splácí dluhy z mimosoudního vyrovnání, doma má věčně nespokojenou manželku a dvě děti. Snaží se vyrovnat se svou minulostí, ta ho ale dohání ve všem, na co sáhne. Hynek se rád napije, najde si mladou milenku (jak jinak než sestřičku z nemocnice), ale přesto jeho jednání chápete a antihrdinovi přese všechno přejete, aby se konečně rozhodnul správně alespoň v jedné jediné situaci. To se sice stane, ale ani tak chirurg nemá vyhráno. Sonda do jednoho maloměstského života se čte jedním dechem. Petra Dvořáková navíc v knize používá přesnou lékařskou terminologii, takže román je nejen svými postavami a situacemi plně autentický.

    Pavla Horáková – Teorie podivnosti

    Pavla Horáková je redaktorka Českého rozhlasu, překladatelka a na svém spisovatelském kontě má již několik knih pro děti. Svým debutem pro dospělé Teorie podivnosti zaujala čtenáře i odbornou veřejnost a vyhrála Cenu Magnesia Litera 2019. Román nabízí odpověď na to, jak vnímat věci kolem nás, které by nikoho zkoumat nenapadly. Hlavní hrdinka románu Ada se například zabývá tím, jak moc funguje vizuální kompatibilita mezi dvěma lidmi na první pohled. Ada je kombinací citlivé a cynické hrdinky, která svůj vlastní život bere za předmět zkoumání, na jeho půdorysu vytváří různé teorie a čtenáře leckdy napadne, že buď jsou úplně z jiného Vesmíru – anebo nad tím taky včera při jízdě tramvají přemýšlel. Po přečtení Teorie podivnosti na obsažené teorie už nezapomenete – a dokonce se snad někdy přistihnete, že se je nevědomky v reálném životě snažíte zkoumat – a především dokazovat – taktéž.

    Alena Mornštajnová – Tiché roky

    Knihy Aleny Monštajnové spojují utajená rodinná nevyřčená tajemství. V románu Tiché roky se ve vyprávění střídají otec Svatopluk a dcera Bohdana, autorka postupně odkrývá jejich úhlem pohledu životní katastrofy, vzlety a radosti, o kterých ten druhý nemá ani potuchy, ač žijí celý život ve stejném domě. Jediné, co mají společné, je mlčení. Všechny postavy mají pro různé druhy ticha, odmlčení, zamlčení, zamlknutí či pomlk své důvody. Mornštajnová je velmi čtivě odhaluje a překvapivou pointou čtenáře dokáže ohromit.

    Bohuslav Blažek – Divadla v proměně civilizace

    Jan Kolář o této knize v Divadelních novinách píše: Už názvy některých kapitol této knihy jako Ambulantní herec, Manifest radikálního tmářství nebo Zvolání o škodlivosti divadla napovídají, že půjde o četbu nevšední. Přísně vzato, teatrologie to není. Studie či spíše záznamy a úvahy Bohuslava Blažka, jež editor Jan Dvořák shromáždil v rozsáhlé publikaci (301 stran) Divadlo v proměně civilizace, se pohybují na hraně obecné uměnovědy, sociologie, filosofie, psychologie – a také publicistiky. Celou recenzi si můžete přečíst zde.


    Komentáře k článku: Darujte knihu!

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,