Divadelní noviny Aktuální vydání 17/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

17/2019

ročník 28
15. 10.–28. 10. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Tip na pondělí I. – Švédská studie zábavy

    Jeden z nejproslulejších baletních ansámblů světa – Cullberg Ballet spojený mimo jiné se jmény Birgity Cullberg a jejího syna, choreografa Matse Eka, přijal nabídku k hostování na Nové scéně Národního divadla. Po více než čtyřiceti letech mají diváci jedinečnou příležitost vidět soubor vystupovat na živo. Na Nové scéně se 3. června od 20.00 odehraje jediné představení – choreografie Alexandra EkmanaEkmanův triptych: Studie zábavy.

    FOTO ARCHIV CULLBERG BALLET

    Takto vypadá Ekmanova Studie zábavy FOTO ARCHIV CULLBERG BALLET

    Soubor u nás vystoupil pouze jednou v roce 1970, tři roky po svém založení. V bývalém Československu se publiku představil v Teplicích, Karlových Varech a pražském Divadle na Vinohradech mimo jiné s choreografiemi Adam a Eva Birgity Cullberg a Zelený stůl Kurta Joosse.

    Cullberg Ballet a Alexandr Ekman jsou jména, o která na Nové scéně stojíme již od samého začátku našeho působení. Že se nám je podařilo přivézt až po více než třech letech je jen dokladem toho, jak může být složité hlavně termínové vyjednávání s hvězdami současného tance a hlavně jak složité je na zahraniční hostování tohoto typu sehnat finanční prostředky, říká ředitel Nové scény ND Štěpán Kubišta.

    Mladý choreograf Alexandr Ekman, který působil mimo jiné jako tanečník v Nederland Dans Theatre II a spolupracoval například s Jiřím Kyliánem nebo Matsem Ekem je označován jako vycházející hvězda mezinárodní taneční scény. Ekmanův triptych z roku 2010 je jeho první celovečerní dílo. Ve třech choreografiích mísí ambivalentní nálady, absurditu s melancholií a nadsázkou.

    Už samotná možnost uvést celovečerní dílo pro mě byla ohromně inspirující. Mým záměrem bylo vytvořit inscenaci, která bude svou různorodostí diváky neustále překvapovat. Odjakživa jsem fascinován různými klišé show bussinesu a v tomto představení jsem se pokusil položit divákům otázku, kde vede hranice mezi zábavou a uměním, říká Alexander Ekman.

    Trailer: http://youtu.be/5SiGSz1OS7I

    FOTO ARCHIV CULLBERG BALLET

    Absurdita s melancholií a nadsázkou aneb Ekmanův triptych FOTO ARCHIV CULLBERG BALLET

    Cullberg Ballet byl založen ve Švédsku v roce 1967 Birgitou Cullberg, choreografkou vystupující například v Čile, Íránu, Polsku, Sovětském svazu, Velké británii a Americe. Od roku 1985 do roku 1993 soubor vedl její syn, známý tanečník a choreograf Mats Ek. Původní obsazení bylo tvořeno osmi tanečníky z Kanady, Nového zélandu, Švédska, Ameriky a Jugoslávie. Mezinárodnímu obsazení je Cullberg věrný dosud, v souboru je nyní 16 tanečníků z celého světa. Soubor je důležitým nositelem švédského kulturního odkazu, který divákům předává na častých zájezdech po celém světě i ve Švédsku. Staví především na osobnostech jednotlivých tanečníků a jejich výjimečných technických schopnostech. Je součástí Riksteatern, švédského Národního výjezdního divadla

    Alexander Ekman se narodil ve Stockholmu v roce 1984. Vystudoval Operans Balettevskola ve Stockholmu (1994 – 2001) a v sezóně 2001/2002 působil v Royal Opera House Stockholm. Mezi léty 2002 – 2005 byl v angažmá v Netherlands Dans Theater II. Během své kariéry pracoval s choreografy jako jsou Jiří Kylián, Hans van Manen, Nacho Duato, Johan Inger a Mats Ek. V sezóně 2005/2006 nastupuje do tanečního souboru Cullberg Ballet, kde na sebe upozornil vlastní choreografií Swingle Sisters, za kterou na Hanoverském festivalu obdržel jednu z hlavních cen a cenu kritiků. V tom samém roce se také podílel na choreografii s názvem Unknown art? v rámci projektu Cullberg Växtverk, který byl prezentován na festivalech ve Stokholmu a Malmö. Na podzim roku 2006 ještě vytvořil choreografii, scénografi a hudbu k Flock Work pro NDT III, která měla premiéru v listopadu a pro Ekmana jako choreografa znamenala zásadní průlom. Od té doby tvoří pro taneční soubory Netherlands Dans Theater I, Ballet de L’Opéra du Rhin, France, Bern Ballet and Ballet Junior de Genève, Switzerland, IT-Dansa in Spain, the Iceland Dance Company a pro Göteborg Ballet. vytvořil take choreografii pro 40. výročí Cullberg Balletu a taneční instalace prezentované na festivalu Moderna Museet (2008) a v Bildmuseet in Umeå. Pro inscenaci Matse Eka Hållplats ve Stockholm City Theater vytvořil video projekce a v březnu 2010 první taneční film 40 M UNDER ve spolupráci s Cullberg Ballet.V létě 2010 pracuje na novém díle La La Land pro Göteborg Ballet a zároveň uvádí nový kus se souborem Cedar Lake Dance Company New York. Choreografie Cacti, kterou Ekman vytvořil pro NDT II použila Oslo Opera jako dar nizozemské královně Beatrix během státní návštěvy Švédska. Na jaře 2012 uvedl v Royal Opera in Stockholm choreografii Tyll. Alexander Ekman je v sezónách 2011 – 2013 rezidenčním choreografem NDT II.

    • Autor:
    • Publikováno: 29. května 2013

    Komentáře k článku: Tip na pondělí I. – Švédská studie zábavy

    1. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Obávám se,
      že hostování švédského souboru bylo pro milovníky tance a soudobého divadla zklamáním. Málo tancování, příliš zaumnosti, nedostatek originality či aspoň razance. Jako by touto produkcí chtěli být přijatelní pro všechny. Rutinní strava v nóbl restauraci s prvotřídním stolováním, fádními číšníky a očekávatelným, elegantně servírovaným, v řádu dané cenové skupiny kořeněným jídlem. Sympatické hostování, které – kdyby jich na Nové scéně či jinde bylo pět do měsíce – by bylo fajn, ale čekáme-li od zahraničních souborů zásadní pohledy na obor, Cullberg Ballet jej touto produkcí nenabízí.
      Žádnej průser, ale škoda promarněné šance.

      04.06.2013 (0.22), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,