Divadelní noviny Aktuální vydání 17/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

17/2019

ročník 28
15. 10.–28. 10. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Time Out Petra Pavlovského (No. 41/3): Prix Bohemia Radio 2012

    Ve středu 3. X. odpoledne jsme poslouchali:

    Georgie Tabori: Jak být šťastný a neuštvat se. Překladatel Magdalena Šulcová,  dramaturg Hynek Pekárek, režie  Aleš Vrzák. Premiéra 15. XI. 2011, ČRo 3 – Vltava

    Jestli jsem dobře rozuměl, říkal dramaturg něco v tom smyslu, že jde o autorem přepracovanou vlastní hru Babylon blues.

    V řádném historickém sledu, ovšem se zcela neostrými přechody, následují situace s Iokasté i Oidipem (jakýsi „apokryf“ s vynikajícími Balzerovou a Dolanským);  středověkým židovským mudrcem Mistrem Civim (nevyrovnatelný král českého rozhlasového herectví Josef Somr a anachronismy typu řečí o uměleckých kriticích či druhém zvonění pošťáka); slepým Donem Johnem v Benátkách v době moru (postmoderní narážka na Casanovu i na dekadentní Mannovu Smrt v Benátkách) – episoda ústila do 30. let minulého století (zmínka o Hitlerovi za řečnickým pultem). Casanovu hrál Alois Švehlík, jeho partnerku, „prostitutku z ochoty“ Pavla Beretová (a ne Nečetová, jak mi tenhle debilní notebook pořád vnucuje!).

    Režisér se nám zahořkle svěřil, že herec si roli udělal prostě po svém a odmítl se s ním jakkoli bavit  o jiném pojetí. Aleš Vrzák jej přesto nepřeobsadil (bylo by to vůbec technicky možné?) a – „po mém soudu“ – ku prospěchu věci. Švehlík byl vůči Taboriho textu, převážně monologu, kongeniální: starý muž, který prošel životem pod korouhví sexu, ničím jiným nse ezabýval, neobtěžoval, nerozptyloval. Monstrum? Jistě, ale v tu chvíli plně věrohodné! To, na čem záleží, je dát někomu pocit, že jest milován!

    Kdyby se dávaly individuální ceny za ten či onen přínos inscenacím, jako to bývalo před lety, byla by toto pro mne cena za dramaturgii!

    ///

    Malgorzata Sikorska-Miszczuk: Kufr. Překladatel Jiří Vondráček,  dramaturg Hynek Pekárek, režie Ivan Chrz, koncepce hudby Michal Rataj (další adept na virtuální individuální cenu za přínos inscenaci). Původně divadelní hra, ale i ideální rozhlasový text o šesti postavách. Dosud nebylo vysíláno.

    První cena v kategorii rozhlasová hra, což jsme při poslechu a následné diskusi ještě nevěděli, ale porotci to už přinejmenším museli tušit – všechny soutěžní inscenace už povinně naposlouchali v létě. Tvářili se však neutrálně, v jejich prospěch musím dosvědčit, že „ani nenaznačovali“. Pravda, na rozdíl od ostatních inscenací, tentokrát z jejich strany žádné výtky moc nezaznívaly.

    Téma holocaustu nedokážu nikdy vnímat pouze racionálně, emoce se derou nezadržitelně jedna přes druhou (až na případy, kdy jde o bulvární zneužití tématu a la Jean-Claude Trumbery: Krejčovský salon, což věru nebyl tento případ). Navíc se povedl „přirozený casting“. Hlavní roli židovského architekta (?) v současné Paříži hrál Jiří Ornest, jeho zplynovaného tatínka Arnošt Goldflam. Stanislavskij by měl radost.

    Trocha hudby z filmu Muž a žena, trocha názvuků klezmer s originálním zvukem basklarinetu (čeští loutkáři jej znají od  J. Vyšohlída).

    Této inscenaci se ještě, ať už ve „fragmentech rozhlasu“ v DN nebo v tom pohrdaném a rozhlasovými tvůrci nečteném Týdeníku rozhlas budu věnovat samostatně a podrobněji.

    FINIS CORONAT OPUS, festival skončil vítěznou inscenací!

    ///

    Další výsledky soutěže Prix Bohemia Radio 2012

    Kategorie rozhlasová hra:

    2. Cenu PRIX BOHEMIA RADIO 2012 získává

    rozhlasová hra LIDOJEDI

    3. Cenu PRIX BOHEMIA RADIO 2012 získává

    rozhlasová hra MŇA KEDY´S…

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    Porota mezinárodní kategorie Cestopis ve složení

    Předsedkyně: Iveta Toušlová

    členové: Eliška Závodná, Ľubomír Zeman, Jaroslav Skalický a Miroslav Konvalina.

    Posoudila celkem 39 pořadů a rozhodla:

    1. Cena: snímek Cesta do neznáma z cyklu Dobrá vůle autora Lubomíra Smetany.

    2. Cena: snímek Mezi kontinenty speciál – Svatba v Botswaně autorky Kláry Škodové.

    3. Cena: snímek Návrat domů autora Horsta Widmera z Rakouska.

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    Kategorie Zpravodajská relace – porota ve složení:

    Předseda: Martin Ondráček

    členové poroty: Naděžda Petrová, Jefim Fištejn a Zdeněk Šámal

    Posoudila celkem 21 přihlášených pořadů a rozhodla, že:

    1. Cenu získal pořad Zprávy o dvanácté ze dne 6. 3. 2012, autorů Kateřiny Causidisové, Stanislava Vintra a kolektivu ČRo 1 – Radiožurnálu.

    2. Cenu získal pořad Zprávy o šesté ze dne 2. 5. 2011, autorů Terezy Tomáškové, Miroslava Skoupého a kolektivu ČRo 1 – Radiožurnálu.

    3. Cenu získal pořad Události Regionu – Vysočina, autorů Daniela Burdy, Milana Kopeckého, Ireny Šarounové a redakce ČRo Region Vysočina.

    Další informace na www.prixbohemiaradio.cz,

     


    Komentáře k článku: Time Out Petra Pavlovského (No. 41/3): Prix Bohemia Radio 2012

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,