Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2019

ročník 28
12. 11.–25. 11. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Theatertreffen 2013: Nenaplněná očekávání

    Ve dnech 3.-20. května německojazykoví divadelníci slavili a vzpomínali. Přehlídka toho nejlepšího z německy mluvících zemí – Theatertreffen Berlin – slavila totiž padesáté výročí svého trvání.

    tt13_poster

    Německé scény

    Přehlídku zahájila frankfurtská Medea v režii Michaela Thalheimera. Očekávaná, ve výsledku však očekávatelná, inscenace byla především hereckou příležitostí pro Constanze Becker. Thalheimer hrdinku v minimalistické koncepci i scénografii staví do vyvýšeného plánu nad ostatní postavy. Zdůrazňuje tak její odlišnost, odloučenost a zároveň hrdou nadřazenost. Téma přistěhovalectví a jiných kultur v Německu respektive celé Evropě stále rezonuje, a Medea je dobrou volbou, jak tuto problematiku otevřít na divadle.  Thalheimer sází na komorní zpracování založené na textu a herectví bez velkých gest, celek ale působí nedořečeně a plytce.

    Velká očekávání nenaplnila ani lipská inscenace Tolstého Války a míru. Pětihodinový opus režiséra Sebastiana Hartmanna se koncentruje na střet dvou světů – ženského symbolizujícího city, rodinu, domov a mužského, groteskně soustředěného na válku a politiku. Ani tak silné divadelní zbraně jako výrazné herecké výkony, živá hudba a technicky nápaditá scénografie využívající obří pohyblivou plošinu nakonec v boji s literaturou a přemírou slov nepomohly.

    Jediným zástupcem berlínských scén byla inscenace Volksbühne Murmel, Murmel, kterou mohli vidět také diváci v rámci 17. ročníku Pražského divadelního festivalu německého jazyka.

    Švýcarsko

    V minulosti nejzvanější scéna – vídeňský Burgtheater – letos vybrána nebyla,  zato švýcarský Curych měl hned dva zástupce. Diskusi vyvolala inscenace Disabled Theatre divadla Hora. Režisér a choreograf Jérôme Bel připravil s mentálně postiženými herci inscenaci založenou na otevřenosti a osobní výpovědi.

    Julia Häusermann. FOTO MICHAEL BAUSE

    Spíše než o herecký výkon se jedná o předem připravenou, nacvičenou upřímnost (Julia Häusermann, Theater Hora). FOTO MICHAEL BAUSE

    Jednotliví účinkující postupně vycházejí na scénu, představují sebe a svůj hendicap, tančí a výsledek sebekriticky hodnotí. Inscenace se stala populárním vývozním festivalovým artiklem.  Sociální aspekty však bohužel výrazně ční nad uměleckými či výpovědními hodnotami. Diskutovat by se dalo také nad udělením festivalové herecké ceny Alfred-Kerr-Darstellpreis pro jednu z hereček divadla Hora – Julii Häusermann – neboť spíše než o herecký výkon se v tomto případě jedná o předem připravenou, nacvičenou upřímnost a je těžké zrovna její vystoupení stavět nad ostatních deset spoluúčinkujících.

    Oslavy

    Skoro dvacetidenní divadelní svátek doplnilo několik doprovodných a vzpomínkových akcí, jako například Videobustour, neboli multimediální jízda historií Theatertreffen, uzavřené i otevřené večírky, veřejné projekce inscenací, televizní a rozhlasové přenosy, diskuze, vydání jubilejní knihy a další.

    Za půl století si Theatertreffen vybudovala své pevné místo v berlínském divadelním kalendáři, což dokazuje i těžká dostupnost festivalových vstupenek. Tak velkému zájmu ze strany mezinárodní kritiky, profesionálních divadelníků a médií se tady jiný festival netěší.


    Komentáře k článku: Theatertreffen 2013: Nenaplněná očekávání

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,