Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2018

19/2018

ročník 25
13. 11.–26. 11. 2018
  • Facebook Divadelních novin

Hlazení národa po srsti

Když dvaapadesátiletý italský režisér Ettore Scola natočil v roce 1983 podle choreografické pantomimy Theatre du Campagnol svůj slavný snímek beze slov Le ball / Ballando baliando – česky uváděný jako Tančírna – byla to světová událost (Cena za režii na Berlinale, nominace na Oscara atd.). A to ne proto, že by filmařsky virtuózně natočil pohybově virtuózní, efektní taneční čísla, nýbrž proto, že ve zkratce skrze tanec a postupně krystalizující vztahy mezi – to zdůrazňuji – od počátku individualizovanými tanečníky nezapomenutelným způsobem zachytil dobu včetně prudkých společenských zvratů od roku 1936 do osmdesátých let.

Pražská Tančírna 1918-2018 diváky konejší, lituje a hladí… FOTO ALENA HRBKOVÁ

Režisér měl v té době za sebou už poměrně slušnou řádku satirických, nelíbivě kritických pohledů jak na italskou i francouzskou, tak obecně evropskou společnost (Měli jsme se tak rádi; Oškliví, špinaví a zlí; Mlčení a spoluvina; Terasa aj.). Jeho filmy byly všechno jiné než nostalgicko-sentimentální hlazení diváka po srsti. Tančírnu nevyjímaje: byl to pohled na velké dějiny skrze „malé“ dějiny lidských vztahů, zkrachovalých osudů a zdánlivě přízemních zájmů (láska, žárlivost, outsiderství, ale i udavačství a chameleónství vůči moci). Pohled na dějiny ze zapadlého lokálu nebyl vůbec lokální. Přes kostýmní a hlavně hudební vlny, chcete-li dobovou módu, mířil neúplatně k lidským povahám a eticky nadčasovým hodnotám, to vše za vydatného přispění ironie, satiry a jemných pohybových gagů.

Když jsem potom viděl na plzeňském festivalu strhující Tančírnu v podání netanečníků, ovšem činoherních mistrů Slovenského Národního divadla (v čele s Ladislavem Chudíkem), kteří v tomto představení s tak nakažlivou radostí odhodili krunýř konvencí z TV seriálů a melodramat, uvědomil jsem si, jak je to téma nádherně univerzální a v principu přenositelné kamkoli do Evropy. Za předpokladu, že ponechá vše výše zmíněné. Bylo to představení nesentimentální a antinárodovecké, vpravdě česko-slovenské, reflektující s nakažlivou ironií téměř sedm desetiletí našeho společného státního soubytí, soudušení i hašteření. Představení proti vzájemným předsudkům, místy hořké a ironické, jindy emotivně zasahující. Ale hlavně nezastírající nic z temných stránek vlastní minulosti, včetně slovenské klerofašistické kolaborace s nacionálním – později reálným – socialismem.

Nic z toho jsem bohužel v Khekově inscenaci Divadla ABC nenašel. V první polovině (snad s výjimkou Hanuše Bora jako šéfa lokálu a vrchního ceremoniáře dění) takřka nulová individualizace, bylo sice na co koukat, dámy hezky tančily a některé i zpívaly, ale charakterově přitom splývaly, pak se už vtíral nepříjemný pocit podbízivosti. My všichni jsme přece – až na jednoho věčného práskače – skvělá parta, „slušní lidé“, kdyby nebylo těch druhých, kteří nám ubližují (Němci, později Rusové, z nebe spadlí aparátníci a nakonec i ty zlé mobily: až je odhodíme, zítra se bude tančit všude). Žádná spoluvina na komunismu i mobilovém debilismu, žádné poválečné masakry, republiku nám rozdělili snad Štětináč, Dlouhé Bidlo a Bratrstvo kočičí pracky, my ostatní jsme samé kolektivní Rychlé šípy. Není divu, že diváci, takovýmto sladkým lízátkem konejšení, hlazení a politovaní, na konci vstanou a tleskají – sami sobě!

Městská divadla pražská – Jiří Janků, Pavel Khek: Tančírna 1918–2018. Režie Pavel Khek, dramaturg Jiří Janků, Věra Mašková, scéna Michal Syrový, kostýmy Agnieszka Pátá-Oldak, choreografie Martin Šimek, hudební nastudování Jiří Janouch. Premiéra 9. června 2018 v Divadle ABC.