Divadelní noviny Aktuální vydání 3/2025

Kulturní měsíčník pro divadlo a jiné umělecké obory

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

3/2025

ročník 34
27. 3. 2025
Můj profil

Divadelní noviny > Kritika

STUDENTSKÁ PARTA: Pro změnu není třeba brutality

Každý v sobě chováme prázdné místo. Skrze něj vidíme ztracený moment v životě, blízkou osobu či etapu z našich nejkrásnějších dnů v životě. Nic však nemá fatální konec, tedy kromě smrti. Ale i o té hovoří inscenace Prázdná místa v letenském Alfredu ve dvoře jako o okamžiku, který neznamená definitivní konec.

Nově vzniklý Institut pro uctění památky (IPUP), složený ze studentů pražské DAMU, má za cíl sledovat různé formy občanského aktivismu a reflektovat jej pomocí divadla. V případě této inscenace se řečníky, potažmo aktivisty, stávají Alena Novotná a Josef Neudeker. Oba si vytyčili rozdílné cíle založené na dlouhodobé rešerši, podrobili problematiku komplexnímu výzkumu a širšímu mediálnímu zájmu, ovšem po nečinnosti úřadů a zastupitelstev museli vzít spravedlnost do vlastních rukou. Právě o tom a kvůli tomu se snaží k divákům tvůrci promlouvat.

ZDROJ IPUP

Oba performeři si nezvolili lehké cíle. Novotná se snažila zachránit kolumbárium v destrukci na menším hřbitově v Českých Budějicích, Neudeker měl za cíl dát název jedné z ulic v Roudnici nad Labem po Kurtu Epsteinovi, místním rodákovi. Oba byli ve svém záměru suverénní a příliš nekompromisní. Novotná nakonec zachránila před zkázou jedinou urnu, kterou předala pozůstalé onoho nebožtíka, Neudekrovi nevyhovělo městské zastupitelstvo, tedy se jal ulici pojmenovat sám skrze vlastní iniciativu, celý jeho odkaz byl však v následujících dnech městem zlikvidován.

ZDROJ Alfred ve dvoře

Inscenaci tvůrci pojali jako přednášku, v níž s použitím projekcí demonstrovali své snahy a cíle. Své promluvy k divákům vedli klidně a civilně, s humorem a bez přehnané stylizace či dramatičnosti. Zřejmě to je důvod, proč představení působilo lehce patetickým dojmem. Diváci měli šanci se v první části představení vžít do stejné nálady jako performeři tím, že byli vyzváni, aby zavřeli oči a následně je hlas Novotné navigoval na imaginativní cestu do neznámého prostředí, ve kterém ovšem nehrozilo žádné nebezpečí, pouť byla opředena jen tajuplným a mystickým nádechem. Po tomto úvodu začali performeři popisovat své výzkumy a vyprávění zasadili do formy přátelské přednášky. Přesto jsem se nemohl zbavit dojmu, že se ve mně tvůrci snaží probudit sentiment a melancholii, abych snadněji našel pochopení pro jejich aktivistické cíle.

Nevidím zde záměr, že by se chtěli tvůrci těmito činy chvástat a vytvářet nepříjemné vychloubačné prostředí o tom, jací jsou to lepší lidé než ti, kteří usednou do hlediště. Celá forma byla doplněna snad až dětskou radostí z možnosti změny, z možnosti nekonfliktního aktivismu. Tvůrci zájmem o nápravu čišeli a svůj zápal se snažili předat i divákům. Vždyť pro některé změny není třeba volit agresivní revoluci, stačí klidný a lidský přístup plný empatické komunikace.

IPUP: Prázdná místa. Tvůrci Anna Hubená, Marek Mrkvička, Dominik Neudeker, Josef Neudeker, Alena Novotná, Jakub Vaverka, Mikuláš Zelinský. Praha – Alfréd ve dvoře, premiéra 26.05.2024.

Zdroj náhledového obrázku Alfred ve dvoře. 


Komentáře k článku: STUDENTSKÁ PARTA: Pro změnu není třeba brutality

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*



Obsah,