Divadelní noviny Aktuální vydání 20/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

20/2019

ročník 28
26. 11.–9. 12. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Staronové pořádky a ženské otázky u Bezručů

    Divadlo Petra Bezruče v lednu vyhlásilo výběrové řízení na funkci nového uměleckého šéfa, jenž by měl nastoupit od nové sezony, a už nyní je znám vítězný kandidát. Pardon, kandidátka, jelikož hodnotící komise složená z členů širšího vedení divadla – ředitel Jiří Krejčí, manažer Tomáš Suchánek, dramaturgyně Daniela Jirmanová a (do Národního divadla) odcházející umělecký šéf Štěpán Pácl – vybrala režisérku Janku Ryšánek Schmiedtovou (1983).

    O tuto pozici v ostravském divadle projevilo zájem devět uchazečů, pět z nich odevzdalo kompletní žádost v daném termínu. Jiří Krejčí o výběru prohlásil: Všechny hodnocené koncepce shledala komise jako mimořádně kvalitní, takže rozhodování nebylo jednoduché. Posuzovali jsme nejen nástin uměleckého směřování divadla, ale také potenciální symbiózu dané koncepce s naším divadlem fungujícím v režimu „nepříspěvkové organizace“. Vítězná kandidátka Janka Ryšánek Schmiedtová v našem divadle nazkoušela začátkem roku úspěšnou inscenaci Osiřelý západ a již v době svého hostování projevila při své práci schopnosti, které jsou pro tuto funkci s ohledem na místní specifika potřebné.

    Bezruči tedy logicky zvolili uměleckou šéfku, se kterou již spolupracovali – a dokonce na úspěšné inscenaci. Na otázku, proč se Janka Ryšánek Schmiedtová do tohoto výběrového řízení přihlásila, odpověděla: Absolvovala jsem Janáčkovu akademii před pěti lety, za tu dobu jsem různě po republice zrežírovala na třicet žánrově rozdílných titulů. Od začátku své profesionální dráhy jsem věděla, že jednou chci patřit k souboru, se kterým budu kontinuálně pracovat. Teď se objevila tato možnost v Ostravě, kde jsem režírovala několikrát – Kuřačky a Perfect Days v Národním divadle moravskoslezském, u Bezručů pak Osiřelý západ – a kde si mě divadelní prostředí hýčká. A já cítím, že je na čase patřit k Bezručům.

    Podle vlastních slov se Ryšánek Schmiedtová nechystá měnit zaběhnuté a fungující, má v úmyslu „jen“ navazovat a rozvíjet. Chci, aby i nadále Bezruči stavěli na silném hereckém souboru, výrazných režijních osobnostech v kombinaci s objevnou dramaturgií. Ráda bych, aby se divadlo soustředilo na nové hry současných autorů – například Anny Saavedry nebo Romana Sikory – i adaptace a moderně pojatou klasiku. Co se personálních změn týče – jediné, co vím nyní, je, že budeme pracovat na doplnění mužské části souboru, o jménech se už jedná, žádné další převraty nechystám, přibližuje své plány.

    Zdá se, že u Bezručů vědí, co chtějí, a umějí se rozhodnout rychle. A nyní je to žena, která bude určovat umělecké směřování divadla. Možná se toto sdělení může zdát genderově nekorektní, ale sama nastupující umělecká šéfka v nástinu své koncepce prozradila, že „ženské otázky“ budou v budoucnosti pokládány častěji: Dramaturgický plán se samozřejmě obohatí i o mou osobní režijní linii, která se soustředí na současná témata z pohledu ženy. Do další sezony ale vstupujeme ještě s dramaturgickým plánem, na kterém částečně pracoval Štěpán Pácl, jeho volbu titulů i režisérů respektuji, sama své režijní ego v první sezoně lehce potlačím.

    Nezbývá než Bezručům přát, aby příchod „nové krve“ znamenal počátek další výrazné éry tohoto úspěšného ostravského divadla.


    Komentáře k článku: Staronové pořádky a ženské otázky u Bezručů

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,