Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    Stačí jen chtít, a rázem vše je možné

    V Třešňové ulici číslo 17 bydlí rodina Banksových. Bankovní úředník George Banks vyžaduje ve svém domě kázeň a řád, jeho ušlápnutá žena Winifred se mu marně snaží zavděčit a jejich dvě děti, Jane a Michael, jsou postrachem všech chův. A tak tu žádná dlouho nevydrží. Až přijde jedna, která obrátí život celé rodiny vzhůru nohama: Mary Poppins. Chůva „téměř ideální“, která dokáže létat, v parku oživuje sochy a vyčaruje kouzelný krámek. Ale co hlavně: probouzí v lidech to dobré. Fantazii, hravost, soucit, lásku…

    Příběhy od Pamely Lyndon Traversové proslavil Disneyho film s Julií Andrewsovou v hlavní roli, který v roce 1964 získal třináct nominací na Oscara. Divadelní muzikálová verze měla světovou premiéru v Londýně před šesti lety – v české premiéře ji nyní uvádí Městské divadlo Brno. Po Čarodějkách z Eastwicku a Probuzení jara další perfektní volba! A další věcný, vtipný a múzický překlad Jiřího Joska. A další perfektně vystavěná inscenace, ve které se činoherní scény přirozeně prolínají s tanečními a zpívanými čísly, aby emotivně vyprávěly o pozoruhodných lidech, jejich strastech a radostech. Klobouk dolů před Petrem Gazdíkem, který dal při své druhé režisérské zkušenosti (ve spolupráci s choreografkou Lucií Holánkovou) představení švih, precizně interpretoval a vtipně rozehrál jednotlivé situace a vedl interprety k tomu, aby byli osobití a nezahodili jediný vtip, jedinou pointu. Celek je natolik strhující, že jim divák odpustí i nějaký ten falešný tón.

    Z elegantní Mary Poppins Aleny Antalové vyzařuje klid. Přirozeně, silou osobnosti ovládá všechny kolem sebe – té skutečně nemá smysl odmlouvat! Působí vznešeně nepřístupně, nedotknutelně, nicméně přitom ani na chvíli nepochybujete, že jí na lidech kolem záleží. A nosí v sobě i smutek osamělého anděla, který smí zůstat jen tak dlouho, dokud ho je třeba, a pak odchází o dům dál. Jane a Michaela přivádí do světa fantazie za pomoci bezstarostného kominíka Berta (Dušan Vitázek), který svým elánem dodává lidem sebedůvěru a dobrou náladu. Mary a Bert – zvláštní, něžný vztah dvou spojenců, kterým není dáno zůstat spolu. Pod jejich vedením postupně roztaje i George Banks: Martin Havelka se z chladně rozkazujícího vládce domu promění v milujícího manžela a otce. Potlačované sny, city a emoce se zvolna dostávají na povrch, dětské sny se probouzejí nad marcipánovými hvězdičkami, které kdysi schoval před zlou chůvou (Zuzana Maurery jako dokonalá fúrie).

    Každá, i ta nejmenší postava by zasloužila komentář: každá v sobě nese svůj příběh. Zázrak jsou ovšem představitelé dětských rolí: Kristýna Kučerová a Andrej Antonín Holoubek. Suverénní po všech stránkách. Nikterak neexhibují, zároveň neztrácejí odzbrojující dětskou bezprostřednost. Vlastně parádní komická dvojka – aniž by se snažili být komičtí. Stačí, když Michael s nevinnou opravdovostí řekne nějakou tu dospěláckou větu. Nebo když Jane vzdorně napodobí důležitě zpěvavou intonaci, s jakou své věty štěká zlá chůva. Naprosto profesionální výkony, propracované a dohrané do detailu – kdybych neviděla, nevěřila bych.

    Brněnská premiéra Mary Poppins nabídla večer plný energie, který zvedl publikum ze sedadel. Povzbuzující. Nakažlivý svým optimismem. Je krásné alespoň na chvíli uvěřit Mary Poppins, nebo alespoň zadoufat, že stačí jen chtít, a rázem je vše možné!

    Městské divadlo Brno – P. L. Traversová, Richard Sherman, Robert Sherman, Julian Fellowes, George Stiles, Anthony Drewe: Mary Poppins. Překlad Jiří Josek, inscenační úprava a režie Petr Gazdík, hudební nastudování Dan Kalousek, scéna Petr Hloušek (adaptace původní scény Boba Crowleyho), kostýmy Andrea Kučerová, vokální nastudování Karel Škarka, choreografie Lucie Holánková, co-choreograf Denny Ratajský. Premiéra 20. listopadu 2010 na Hudební scéně Městského divadla Brno.


    Komentáře k článku: Stačí jen chtít, a rázem vše je možné

    1. Nikola

      Avatar

      V sobotu 20.12.
      jsme byli na odpol. přestavení muzikálu. Celé představení bylo výborné, vše působilo perfektním dojmem a nechápu, proč to někteří lidé tolik kritizují. Prostě, kdo máte rádi písně Abby, případně se vám líbil film, určitě na muzikál běžte. Měli jsme z něj výborný dojem i celou cestu domů nám zněly písně v uších. Výborná atmosféra, žádná hluchá místa. Opravdu super

      12.05.2016 (20.38), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,