8/2024

16. 4. 2024

Divadelní noviny > Festivaly Zahraničí Zprávy

Spectaculo Interesse se zaměří na hranice hry

Spectaculo Interesse je jeden z největších tuzemských loutkářských festivalů. Pořadatelem přehlídky je od roku 1995 Divadlo loutek Ostrava a v roce 2023 se uskuteční jeho již 14. ročník. Letošní ročník festivalu se uskuteční od 1. do 6. října 2023 a Ostrava se díky němu stane na několik dní opět centrem evropského loutkářství.

Osobní příběhy zavřené v kufrech bezejmenných migrantů. Inscenace Bezejmenný/Neznámý. Foto: HaWa

Dramaturgie festivalu byla vždy zaměřena především na výrazné produkce loutkového a alternativního divadla, ve kterých se pracuje s loutkou či principy loutkového divadla. Během letošního ročníku uvidí diváci inscenace, které vznikly od roku 2019, tedy v posledních pěti letech. Do Ostravy dorazí 23 souborů a divadelních uskupení z Francie, Německa, Itálie, Rakouska, Slovinska, Polska, Slovenska a České republiky. Divadelní představení se budou odehrávat ve Studiu G, na Janáčkově konzervatoři, v galerii Plato a samozřejmě na všech scénách v Divadle loutek Ostrava. Doplní je pak bohatá studentská sekce a off program, který oživí ulice města, podobně jako tomu bylo během předchozích ročníků festivalu.

Hlavní program festivalu odstartuje 1. října v 17 hodin na hlavní scéně Divadla loutek Ostrava unikátním koprodukčním představením Divadla Drak a Bratislavského bábkového divadla Kašpárek a Zbojník. Hned první představení festivalu tak symbolicky otevře téma hranic, které propojí i motiv letošního ročníku festivalu: hranice hry. Na ně naváže v 18:45 hodin představení Oculus souboru Cirkus trochu jinak, ve kterém budou poletovat obří nafukovadla vznášející se nad hlavami diváků. Světelná show se koná na Masarykově náměstí a je zdarma.

V dalších dnech pak diváky čeká řada zajímavých produkcí. Divadelní uskupení Plexus Polaire z Francie přiveze originální adaptaci slavné upírské legendy Drákula. To se zaměřuje na příběh Drákulovy družky Lucy a její fantasmagorický vesmír. Divadlo Continuo vystoupí s představením Hic sunt dracones odehrávajícím se v magickém světě představivosti, kde dochází ke spojení fyzického divadla, animace materiálů a principů výtvarného umění. Slovinské Lutkovno gledališče Ljubljana zase přiveze punk-rockový koncert na motivy pohádky Hanse Christiana Andersena s názvem Darkroom (česky Temná komora).

Mezi nejzajímavější inscenace letošního Spectacula Interesse bude bezesporu patřit představení 360° Virtual Puppetry: Král duchů, které odehraje Puppentheatre Zwickau z Německa. Diváci dostanou na představení speciální brýle podporující virtuální realitu, opustí díky nim jakoukoli dosud známou perspektivu v loutkovém divadle a ocitnou se ve světě virtuální reality. Představení klade otázku, kde jsou hranice loutkového divadla, potažmo divadla vůbec. Jeho součástí je i diskuse právě na toto téma.

Připravena jsou i představení pro nejmenší diváky. Francouzský soubor Théâtre Désaccordé odehraje hned několikrát představení Zamotané čáry určené pro děti dokonce už od jednoho roku. A scéna Bajka Těšínského divadla vystoupí se svým interaktivní představením plným světel, zvuků, atmosféry a nálad pro děti od tří let s názvem Barvy.

Dramaturgie festivalu během 14. ročníku posílí také doprovodnou linii, která se rozroste o tematické diskuse, koncerty i divadelní představení, včetně představení v ulicích města, a bude až na výjimky pro návštěvníky festivalu zdarma.

• Publikováno: 20. září 2023

Komentáře k článku: Spectaculo Interesse se zaměří na hranice hry