8/2024

16. 4. 2024

Divadelní noviny > Zprávy

Šéfem činohry MDO bude Roman Vencl

Činoherní soubor Moravského divadla Olomouc povede od sezony 2016/2017 herec, režisér a dramatik Roman Vencl. Do funkce jej jmenoval ředitel divadla Pavel Hekela. Dosavadní člen souboru činohry Vencl vystřídá ve vedení Michaela Taranta, který se rozhodl po aktuální sezoně z divadla odejít.

Roman Vencl. FOTO archiv

Roman Vencl. FOTO archiv MDO

Vedení Moravského divadla Olomouc začalo hledat nového šéfa činohry poté, co dosavadní umělecký šéf Michael Tarant oznámil na jaře svůj záměr skončit ve funkci po uplynutí sezony 2015/2016. Před ředitelem divadla Pavlem Hekelou tak stála nová výzva – kdo a jakým způsobem se stane nástupcem. O důležitosti této pozice, jak z pohledu uměleckého vedení, tak z ryze praktických schopností organizačních, zajisté není pochyb. Pro mne osobně jsou důležité i kvality osobnosti a pro osobnost samotnou i její charisma. Po zralé úvaze jsem se rozhodl jmenovat šéfa souboru na základě vlastního úsudku, tedy bez komisí, za něž často umíme ukrývat případnou špatnou volbu. Zvolil jsem člověka, jehož dosavadní práce si vážím a zároveň vidím další tvůrčí potenciál i možnost růstu. Ve svém zralém věku – a s možností korigovat případná rozhodnutí nového šéfa – dávám přednost ambicím mládí před, byť i prověřenou, zkušeností, která může být konzervativnější, než bychom si přáli. A budovat a stavět svoje dobré jméno bývá často krásnější a nadějnější, než hájit již vydobyté pozice, uvedl ředitel Hekela.

Nabídka pana ředitele Hekely mě velmi potěšila, protože tím dal najevo, jak velkou má důvěru v mé schopnosti. Na rozmyšlenou jsem si nechal dlouhé tři měsíce a nakonec usoudil, že tohle je přesně ten směr, kterým bych se ve svém dalším divadelním působení v Olomouci chtěl ubírat. V Moravském divadle začínám sedmou sezonu coby herec a režíroval jsem zde tři komedie, takže by se těžko našel někdo, kdo zná zdejší soubor lépe a z více stran, než právě já. Ostatně to byl právě činoherní soubor, který mi dodal potřebnou sebedůvěru, když se jednohlasně vyjádřil v můj prospěch. Do příští sezony tedy budu muset dát všanc důvěru pana ředitele, celého souboru a nepochybně i samotných diváků. Ta odpovědnost je všudypřítomná a do značné míry tíživá, jenže já jsem člověk, který miluje výzvy a za těch čtrnáct let, co se věnuji divadlu, už jsem nemálo takových výzev zdolal. Pevně doufám, že tato bude další, sdělil Vencl.

Michael Tarant. FOTO archiv MDO

Současný šéf činohry MDO Michael Tarant. FOTO archiv MDO

Dosavadní umělecký šéf Michael Tarant oznámil letos na jaře svůj záměr skončit ve funkci po uplynutí sezony 2015/2016. Rozhodl jsem se skončit v nejlepším a jít zase dál. Já si myslím, že každé angažmá má svou životnost. Může to být rok, pět či dvacet, ale nastane chvíle, kdy se to, proč tam jste a co divadlu přinášíte, vyčerpá. V tu chvíli je třeba odejít, uvedl v rozhovoru pro Divadelní noviny 14/2015 (viz Michael Tarant: Začínal jsem z hněvu) režisér Tarant, který jako šéf olomoucké činohry působil od 1. ledna 2010 a za jeho vedení získal soubor prestižní ocenění za inscenace Arabská noc, Na miskách vah či Sluha dvou pánů. Podařilo se také angažovat výrazné režisérské osobnosti, jako byli Janusz Klimsza, Martin Glaser, Štěpán Pácl, Mikoláš Tyc a další. Podařilo se nám činohru hodně otevřít. Proměnili jsme soubor tak, aby byl autonomní a rostl s repertoárem, režiséry a rolemi, zdůraznil Tarant, který se s olomouckou činohrou rozloučí v únoru příštího roku inscenací Shakespearovy Bouře.

David Kresta
    oddělení komunikace
    Moravské divadlo Olomouc

/Převzato z internetových stránek MDO/

Roman Vencl. FOTO archiv MDO

Roman Vencl. FOTO archiv MDO

Roman Vencl (*23. 10. 1986 v Pardubicích) po maturitě na všeobecném gymnáziu Dr. Emila Holuba v Holicích nastoupil na JAMU v Brně, obor činoherní herectví. V Moravském divadle Olomouc působí od roku 2009. Účinkoval v následujících inscenacích Moravského divadla: Maškaráda Terryho Pratchetta, Farma zvířat, Muži ve zbrani, Doma u Hitlerů, Jak se hovnivál chtěl stát motýlem, Něco za něco, Shakespeare v Hollywoodu, Měsíc nad řekou, Sugar – Někdo to rád horké, Markéta Lazarová, Limonádový Joe, Černá komedie, Stavitel Solness, Krvavá svatba, Ženitba, Láska a peníze, Periferie, Rej, Višňový sad, Dvě aktovky, Sluha dvou pánů, Amazonie, Maryša, Hamlet, U pokladny stál, Amadeus, Šakalí léta, Emma, Drobečky z perníku. Je spoluzakladatelem pardubického divadla Do Houslí, pro které píše hry (společně s Michaelou Doleželovou) a účinkuje v inscenacích tohoto divadla. V Moravském divadle Olomouc spolurežíroval inscenace tří her, jichž je spoluautorem: Když se zhasne, Královny a Najdeme se na Ztracené. Zmíněné tituly patří dlouhodobě k nejúspěšnějším v repertoáru Moravského divadla Olomouc.

• Publikováno: 2. října 2015