ŠALDOVA ŠŇŮRA: Den třetí
S dramaturgicky nápaditou nadílkou přišlo Divadlo F. X. Šaldy Liberec třetí den festivalu, kdy uvedlo hned dvě verze klasické tragédie Romeo a Julie. Dopolední čas patřil inscenaci Kateřiny Duškové a Shakespearovu textu, večer nás tvůrci v čele s režisérkou Lindou Hejlovou Keprtovou zavedli do hudebního světa a divákům nabídli Bernsteinův muzikál West Side Story.
Nastudovat jednu z nejčastěji uváděných her Williama Shakespeara Romeo a Julie originálně a zároveň s respektem k jejímu odkazu představuje v dnešní době po mnoha verzích a variacích nesnadný úkol (jen v libereckém divadle jde od roku 1945 již o pátou inscenaci textu). Režisérka a umělecká šéfka činoherního souboru Kateřina Dušková se o osobitý výklad této klasiky pokusila. Její inscenace se soustředí především na motiv generačního střetu mezi dětmi a jejich rodiči, přičemž klade důraz zejména na manželské problémy Kapuletových i Montekových, což považuji za nejvýraznější režijní přínos.
Generační kontrast se promítá i do interpretačního pojetí postav. Zatímco mladí herci představují své figury s energií současných teenagerů, dospělé postavy zůstávají věrné tradičnímu výkladu. Výše zmiňovaná dualita se odráží i v kostýmní koncepci výtvarnice Agnieszky Páté-Oldak pracující s eklektickým vizuálním jazykem. Novátorské využití některých rekvizit ovšem občas budí v hledišti úsměv, například v momentě, kdy si parta rozebírá baterky, jimž říká – věrna Joskova překladu – louče.
Důležitým prvkem inscenace je pro mě kombinace živé hudby a zvukových nahrávek, která přispívá k celkové atmosféře a dramatickému napětí. Z herců zaujme ústřední pár Romea a Julie v podání Daniela Tomana a Evy Goldmannové, výrazná je rovněž Jana Hejret Vojtková jako chůva. Energickou a komediálně přesnou kreací se blýskne hostující Jakub Kabeš v roli sluhy Petra. Silný dojem zanechá i ztvárnění alegorické postavy smrti, zde označené jako Chorus, kterou citlivě vystavěla Sára Lutovská.
Slabinou inscenace je její délka. Text by si zasloužil kvůli zachování adekvátního temporytmu výraznější dramaturgické krácení, zejména v druhé části (například v závěrečné řeči otce Lorence). Přestože Duškové nastudování nepřináší nijak revoluční interpretaci, energičnost inscenace dokáže udržet pozornost a nabídnout svěží divadelní zážitek.
V muzikálu West Side Story Leonarda Bernsteina, k němuž napsal libreto Arthur Laurents a texty Stephen Sondheim, uváděném v přebásnění Jiřího Joska se potkaly všechny tři soubory Divadla F. X. Šaldy Liberec. Jde o koncept, který se snaží liberecká scéna čas od času připravit, aby docházelo ke komunikaci napříč soubory, ale také ke vzájemným profesním a názorovým obohacením.
Tentokrát padla volba na světový muzikál, jehož stěžejním tématem je touha po změně životních podmínek (nejen) imigrantů a snaha vymanit se z příslušnictví k určité společenské třídě. V příběhu se setkáváme se skupinou Tryskáčů rekrutujících se převážně z druhé generace polských imigrantů, která bojuje s partou nových přistěhovalců z Portorika zvaných Žraloci o nadvládu několika ulic na Manhattanu. Na tomto konfliktu vyrůstá tragický milostný příběh Marie a Tonyho stojících na opačných stranách znepřátelených skupin.
Nelehký úkol nastudování muzikálu na sebe vzala Linda Hejlová Keprtová, jíž se podařilo soubory přesvědčivě propojit. Oceňuji, že mohli vedle sebe stát například činoherečka Karolína Baranová v roli Anity, operní pěvkyně Veronika Kaiserová a hostující herec a zpěvák Jan Kříž coby Tony a vůbec nebylo patrné, že se věnují odlišným žánrům. Zásadní zásluhu v tomto směru nese Paolo Gatto, který se postaral o hudební nastudování – ostatně orchestr se s Bernsteinovou hudbou pod jeho vedením očividně sžil. Zaujaly jak pěvecké, tak taneční sborové scény a z účinkujících především zmiňovaný Jan Kříž, jenž se stal tahounem sledované reprízy. Nicméně obsazení bylo nečekaně vyrovnané. Liberecká „Westka“ se zkrátka povedla.
William Shakespeare: Romeo a Julie. Režie: Kateřina Dušková, dramaturgie: Jiří Janků, scéna_ Hynek Dřízhal, kostýmy: Agnieszka Pátá-Oldak, hudba: Darek Král, choreografie: Alena Pešková
Leonard Bernstein: West Side Story. Režie: Linda Hejlová Keprtová, dramaturgie: Tereza Konývka Frýbertová, hudební nastudování: Paolo Gatto, dirigent: Paolo Gatto, Karol Kevický, choreografie: Michal Kováč, scéna: Michal Syrový, kostýmy: Tomáš Kypta
Komentáře k článku: ŠALDOVA ŠŇŮRA: Den třetí
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)