Divadelní noviny Aktuální vydání 17/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

17/2019

ročník 28
15. 10.–28. 10. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Rezonují hluboko v nás

    Letošní Fringe Festival v Edinburghu hostil umělce ze 47 zemí světa. Jak se už stalo pravidlem, nechyběli mezi nimi ani čeští zástupci. Edinburskému publiku se tradičně představilina půdě ZOO venues.

    Fringe 2014-poster

    Loni tu v rámci přehlídky současného českého tance (Czech Dance Showcase) vystoupily hned tři soubory: Vertedance (Kolik váží vaše touha?), Spitfire Company (One Step before the Fall) a Tantehorse (S/He is Nancy Joe). Udělení prestižního ocenění Herald Angel Award zvlášť pro Markétu Vacovskou a Lenku Dusilovou (One Step before the Fall) a zvlášť pro Miřenku Čechovou (S/He is Nancy Joe) kladlo na bedra letošní reprezentace velká očekávání. Podařilo se je naplnit?

    Fringe-Six-big

    Režisérka Eva Rysová &  Teatro NoD přivezli na festival projekt inspirovaný Alzheimerovou chorobou Šest miliard sluncí. Roční výzkum završený třídenním pobytem herců v domovech pro pacienty trpící demencí umožnil interpretům autentické uchopení rolí, nad nímž nešetřila britská kritika chválou. Na druhou stranu si on-line magazín Fringe Guru postěžoval na úskalí, kterému jsou tvůrci experimentálního divadla nejen v tomto případě vystaveni: Dělají hluboce smysluplnou práci, jejíž význam ale uniká těm, kteří si ‘neprošlapali‘ jejich uměleckou cestu. Výsledný efekt se pak mnohým recenzentům zdál zmatečný a nepřehledný. Tomu podle skotského týdeníku The List neprospěly ani titulky s chybami v hláskování a nekonzistentní gramatikou. Hodnocení tak nezněla jednohlasým sborem. Deník The Scotsman například projevil jen málo pochopení pro inscenaci, která je podle něj pravděpodobně nepříliš úspěšnou replikací procesu dlouhého a pomalého rozpadu osobnosti zapříčiněného nemocí. Naopak publikace Broadway Baby ujišťovala, že se tento vesměs mladý soubor trefil při zkoumání neuvěřitelně obtížného tématu do čehosi vpravdě lidského, velmi dojemného a nadmíru důležitého.

    Tanečníci Lenky Vágnerové & Company prezentovali svou produkci v ulicicích Edinburghu. FOTO archiv Česká centra

    Tanečníci Lenky Vágnerové & Company prezentovali Jezdce v ulicích Edinburghu. FOTO archiv Česká centra

    Jednoznačnějšího posudku se dostalo tanečnímu tělesu Lenka Vágnerová & Company, který zde prezentoval rovnou dvě autorské kreace – Jezdce (Českou taneční platformou udělený titul Taneční inscenace roku 2013) a La Lobu (cena Tanečnice roku 2014 pro Andreu Opavskou). Zakladelka souboru Lenka Vágnerová je ostříleným matadorem Fringe. Na zdejších prknech naposledy slavila úspěch před třemi lety ve vlasní inscenaci Mah Hunt. Letos se vrátila už výhradně v roli choreografky.

    U Jezdců, kteří zpřítomňují mytický svět ptáků, nalezly noviny Herald Scotland skutečnou krásu. FOTO archiv souboru

    U Jezdců, kteří zpřítomňují mytický svět ptáků, nalezly noviny Herald Scotland skutečnou krásu. FOTO archiv souboru

    U Jezdců, kteří zpřítomňují mytický svět ptáků, nalezly noviny Herald Scotland skutečnou krásu v tom, jak se jejich obavy o člověka a životní prostředí materializují v tanečních pohybech, které jsou – stejně jako tanečníci – plny činorodé představivosti a smyslu pro detail. Přestože většina recenzí choreografii vyzdvihla, webová publikace Bachtrack ji navzdory přiznaným estetickým a zábavným kvalitám shledala leckdy funkčně nejasnou. Dohledané kritiky si nicméně obecně libovaly ve scénách, jimž dominují Tereza Voříšková v alternaci s Markétou Frosslovou, jediné herečky uprostřed čtyřčlenného tanečního ansámblu…

    La Loba, mytologická pouť ženy-vlčice krajinou, v níž vdechuje život nalezeným kostem. FOTO archiv

    La Loba, mytologická pouť ženy-vlčice krajinou, v níž vdechuje život nalezeným kostem. FOTO VIKTOR KRONBAUER

    La Loba, mytologická pouť ženy-vlčice krajinou, v níž vdechuje život nalezeným kostem, je jevištním duelem tanečnice Andrey Opavské a zpěvačky Jany Vébrové (ta Fringi předvedla i vlastní hudební tvorbu ve dvou koncertních vystoupeních). Právě intenzivní a virtuózní podání obou performerek, křehké napětí mezi nimi britskou kritiku nejvíce oslovily. Zejména Opavskou označil The Scotsman za magnet – vtahující nás od první do poslední vteřiny. K tomu Broadway Baby uznale podotkl: Zdá se, že země je jejím přirozeným živlem, plazí se po ní, skáče a provádí piruety bez zjevného úsilí. Stejné periodikum ovšem vytklo některým nadbytečným momentům vyprázdněnost. Jednotně se však kritika shodla, že inscenace představuje nezapomenutelnou, vizuálně fascinující podívanou” (srozumitelnou tentokrát i širšímu publiku), plnou obrazů, které rezonují hluboko v nás. (Recenzi La Loby naleznete také v The List)

    Andrea Opavská a Jana Vébrová získaly Total Theatre Award. FOTO archiv České centrum

    Andrea Opavská a Jana Vébrová získaly The Herald Angel Award. FOTO archiv České centrum

    Tato hodnocení vynesla La Lobě cenu recenzentů časopisu Herald, The Herald Angel Award i nominaci na vůbec nejprestižnější ocenění festivalu Total Theatre Award.

    Co dodat? Stejně jako loni gratulaci a poděkování celému českému zastoupení!

    ///

    Fotogalerie zde


    Komentáře k článku: Rezonují hluboko v nás

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,