Divadelní noviny Aktuální vydání 4/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

4/2024

ročník 33
20. 2. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy Zahraničí

    Průniky skrz naskrz (No. 7)

    Píše se rok 2021…

    20 let po nine-eleven
    10 let po Fukušimě
    Rok po propuknutí coronakrize
    80 let od úmrtí Jamese Joyce
    140 let od úmrtí Fjodora Dostojevského a 200 let od jeho narození
    700 let od smrti Danteho Aligieri

    Uprostřed vážných klimatických změn na naší planetě

    A co se ještě děje?……

    Foto Jakub Kavín

    „Odyseané“ v inscenaci Odyssee 2021, již uvádí od září vídeňské Divadlo Arche v prostorách, kde dříve sídlilo naše Theater Brett, mají jedno společné: procházejí různými, za tím účelem scénografií připravenými prostorami v divadle, ale krátce „bloudí“ také v ulicích šestého vídeňského okresu-Mariahilf. Spolu s nimi také jejich doprovod – publikum.

    Odyseovské bloudění ve Vídni trvá pokaždé necelé tři hodiny. Foto Jakub Kavín

    Autor „večera bloudění“, můj syn Jakub, vybral doprovodné texty z Homérovy Odysey, z díla Danteho, Dostojevského a Joyce jako podstatné sekvence reprezentující časové úsečky na dlouhé cestě bloudění naší civilizace. K tomu vybral také texty soudobých rakouských spisovatelek, které plasticky doplňují obraz bloudění v dnešní době.

    Prostor divadla je proměněn v budoár plný vášní, sexu a lidských marností. Foto Jakub Kavín

    Odyseovské bloudění ve Vídni trvá pokaždé necelé tři hodiny. Divák se během té doby ocitá venku v ulicích Vídně, ale také v „antickém labyrintu“- ve foyer divadla, které je decentně stylově upraveno jako svět antické architektury. Později se přesouvá do bývalého divadelního klubu, místnosti stylizované jako irský pub. Další cesta jej přivádí do původního skladu divadla – tento prostor je proměněn v budoár plný vášní, sexu a lidských marností. V divadelním sále pak slyšíme Danteho texty spolu s texty soudobých autorek, se kterými je „klasika“ perfektně propojena. Skupina patnácti účinkujících se přitom pohybuje s dokonalou prezencí v perfektně choreografizovaném společenství.

    Hudebně přispěl k homogennímu večeru promyšlené performance citlivými, částečně „doimprovizovávanými“ kompozicemi skladatel Ruei-Ran Wu. Rovněž se nechal angažovat jako hudební-performer a je přítomný během každého večera odyseovského bloudění.

    Homérovy texty doprovází tanečními skeči herecká (performerská) skupina v choreografii Pie Nives Welser. Foto Jakub Kavín

    Homérovy texty doprovází tanečními skeči herecká (performerská) skupina v choreografii Piy Nives Welser. Choreografem je rovněž Claudio Györgyfalway. Ten celý večer usměrňuje publikum svými upozorněními na další pasáže bloudění. Je poněkud patetičtější, než bych si přál. Vymyká se tak totiž z celkového civilního projevu ostatních účinkujících.

    Odešla jsem z místa, vzdáleného odtud pouhých 120 kilometrů a věděla jsem kam… (Manami Okazaki). Foto Jakub Kavín

    V inscenaci zhlédneme více kumštýřů, kteří jsou interdisciplinárně činní… (na snímku tanečnice a herečka Charlotte Zorell). Foto Jakub Kavín

    V inscenaci zhlédneme také více kumštýřů, kteří jsou interdisciplinárně činní a režie jejich umění dovedně využívá: například herečka a sochařka Helene May Heber během části večera tesá před diváky sochu ze tří set kilového balvanu. Heber je rovněž scénografkou všech prostor, jimiž jako bloudící a hledající obyvatelé tohoto světa procházíme.

    Většinu textů slyšíme v němčině, ale dobře zakomponovány jsou rovněž promluvy v ruštině, tak jako monology v angličtině, italštině a japonštině. Například Manami Okazaki „na střídačku“ zpívá a říká: Příroda zasáhla atomovou elektrárnu. Odešla jsem z místa, vzdáleného odtud pouhých 120 kilometrů a věděla jsem kam. Do rozměrného času. A co se bude dít?

    Představení-performance je po celou dobu intenzivní, ale přitom uměřené. Přesto – nebo snad právě proto – je fascinující.

    Theater Arche, Vídeň (Rakousko) – Odyssee 2021. Texty soudobých spisovatelek – Theodora Bauer, Margret Kreidl, Lydia Mischkulnig, Sophie Reyer, Kathrin Röggla, Marlene Streeruwitz, Miroslava Svolikova. Texty následujících klasiků – Dante Alighieri, Fjodor Dostojewski, Homer und James Joyce. Činohra – performance – interdisciplinární projekt. Hraje 15 herců a hereček. Dvacet jedna představení. Režie: Jakub Kavín, asistence: Manami Okazaki, hudební provedení: Ruei-Ran Wu, výprava: Helena May Heber, dramaturgická spolupráce: Thyl Hanscho, technika: Piers Erbslöh. Hrají: Roberta Cortese, Max Glatz, Claudio Györgyfalvay, Elisabeth Halikiopoulos, Helena May Heber, Marc Illich, Bernhardt Jammernegg, Tom Jost, Nagy Vilmos, Manami Okazaki, Eike N.A.Onyambu, Amélie Persché, Ruei-Ran Wu, Pia Nives Welser, Charlotte Zorell. Premiéra se konala 11. září 2021.

    P. S. V Theater Arche se až do 11. listopadu – kromě uvádění Odyssee 2021 – koná rovněž Odyssee Festival. Na něm se prezentuje mezinárodní projekt, performance Opera a festival uvádí také taneční a divadelní představení vícero divadelních skupin. A rovněž Das Dostojewski Experiment, scénickou koláž velkého ansámblu seskupeného Jakubem Kavínem. Je to oslava dvou set let od narození ruského klasika světové literatury.

    Vídeň, 21. září 2021


    Komentáře k článku: Průniky skrz naskrz (No. 7)

    1. Jana Doubkova

      Avatar

      Originální, fascinující,
      svou šíří zasahující do všech uměleckých žánrů včetně literatury. Tak nám autor článku přiblížil originální dar
      vídeňského divadla Theater Arche jedinečnému géniu F.M. Dostojeskému.

      25.09.2021 (21.46), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,