Připomenutí – Divadelní noviny
Divadelní noviny Aktuální vydání 6/2025

Kulturní měsíčník pro divadlo a jiné umělecké obory

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

6/2025

ročník 34
27.6. 2025
Můj profil

Divadelní noviny > Burza

Připomenutí

Skončil jubilejní rok a s ním jsme uzavřeli cyklus Divadlo 1918–2018. Ale protože je užitečné připomínat inscenace, tvůrce, historické události pro poučení, zavádíme novou rubriku.

Snímek z představení Cirkus Dandin v Divadle Na Slupi, Osvobozené divadlo 1926 FOTO ARCHIV

Začneme připomenutím inscenace Cirkus Dandin, kterou Jiří Frejka vytvořil se spolužáky z nedávno založeného dramatického oddělení Pražské konzervatoře a s elévy Národního divadla na základě Molièrovy hry Georges Dandin. Uvedl ji 8. února 1926 pod hlavičkou čerstvě založeného Osvobozeného divadla coby sekce S. M. J. Devětsil v Divadle Na Slupi, které si postavili vyšehradští ochotníci. Na základě zpráv Jindřicha Honzla o sovětském konstruktivismu studenti zavrhli malované kulisy, realistickou nápodobu skutečnosti, místo historických kostýmů oblékli tělocvičné dresy a představení „odcvičili“ na konstrukcích, které pro ně navrhl Antonín Heythum. Byli přesvědčeni, že z jeviště vymetli faleš a vnesli do něj autenticitu svého jednání, autenticitu předmětů a hracího prostoru. Tak jako na straně 10 těchto Divadelních novin vzývá Milan Šotek čisté činoherní postupy sloužící myšlence autora, oni vzývali čistotu svého „osvobozeného“ jevištního projevu z prakticky stejného důvodu: dát průchod tvořivosti a sdělovat z jeviště podstatné myšlenky. Dá se zobecnit, že všechny divadelní revoluce a manifesty reagují na postupy, které přestaly vyhovovat, a hledají postupy účinnější, „pravdivější“, současné. Nepolemizuji s Milanem Šotkem, jen chci jeho sympatické úsilí vsadit do historického kontextu.


Komentáře k článku: Připomenutí

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*



Obsah,