Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    Přesgenerační přelet loutkářského hnízda (No. 5)

    Narozdíl od pátečního pozvolného rozjezdu, v sobotu nastal „nářez“, který dokázali bez pauzírování zvládnout jenom ti nejotrlejší a nejzkušenější. Pět přestavení za jeden den, to by umořilo leckterého fandu loutek. Naštěstí k vidění byly loutky s herci v poměru cca 1:1, jen dvě představení s herci úplně zakrytými.

    Jedna jabloň, jeden král, jedna srnka, dvě svatby, dvě holubice a jedno velké prokletí – Loutky bez hranic a jejich Jabloňová pohádka. Snímek archiv festivalu Přelet přes loutkářské hnízdo

    Dětem byla určena dopolední Jabloňová pohádka souboru Loutky bez hranic. Scénář a režie údajně „Erben a dcery“. Erbenovu pohádku Jabloňová panna jsme kdysi viděli v – dnes i tenkrát – málo známém podání Divadla na provázku jako Svět snů (1982) v režii Evy Tálské se skvělou Ivou Bittovou v roli čarodějnice. Dnes to v rozhovorech „zatlouká“, na její oslnivou divadelní hereckou kariéru se nevzpomíná! Proč? I včerejší, čistě loutkové představení na Přeletu bylo moc hezké, děti se výborně bavily

    Na odrostlejší diváky mířil amatérský „theaterautomat“ Hluboko v lese pražských  Tate Iyumni, známá pohádka Perníková chaloupka s pokračováními vždy dle volby diváků. Zdařilý experiment.

    Back to Bullerbyn je první loutková soap opera… Snímek archiv festivalu Přelet přes loutkářské hnízdo

    Především milovníkům kultovní dětské knihy Astrid Lingrenové Děti z Bullerblynu (česky 1962) byla určena „první  loutková soap opera“ Back to Bullerbyn“ spojeného amatérského loutkářského spolku Športniki a loutkového divadla Maribor. Režie Jakub Vašíček. První část (více-méně podle knížky) se jevila jako „holčičí lyrika“, problémy puberťáků atp., atmosférou mi připomněla DRAKovskou inscenaci Tajný deník Adriana Molea, jenom to bylo animačně vynalézavější a zároveň pro starého člověka malinko nezajímavé. Když nejde v umění o život, jde o… Ovšem pak, od momentu, kdy si skupina kamarádů začne budovat vlastní kapelu („ABBA“) a přijde mezi ně komerční šíbr – „talentscout“, který rozhodí mezilidské vztahy v partě a poštve lidi proti sobě (skvělý herecký výkon režiséra inscenace Tomáše Jarkovského, tak odporného slizáka jsem na jevišti už dlouho neviděl!), od té chvíle o život (existenci) jde a z představení je rázem bomba!

    Omlouvám se, milí čtenáři, víc už teď nestihnu, musím zase do Minoru. Alespoň 5 hodin musím, žel, spát. Dokončení dnes večer.

    Petr Pavlovský (1944), v letech 1994 – 2007 vedoucí katedry divadelní vědy – teatrologie na filosofické fakultě university Karlovy v Praze, člen redakční rady dvouměsíčníku Loutkář, nejstaršího českého kontinuálně vycházejícího divadelního časopisu.


    Komentáře k článku: Přesgenerační přelet loutkářského hnízda (No. 5)

    1. Tomáš Jarkovský

      Avatar

      Pane Pavlovský,
      jen pro upřesnění upozorňuji, že nejsem režisérem inscenace (nýbrž dramaturgem).

      Díky

      06.11.2011 (16.36), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,