Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2019

ročník 28
10. 12.–23. 12. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Před mikrofonem nic neutajíš

    Nebývalý rozruch vzbudilo scénické čtení Kristýnka aneb Blonďatá bestie v pražském A Studiu Rubín. Po dlouhé době se nějaké divadelní scéně podařilo přilákat snad všechna média (na repríze se objevil dokonce i fotograf z Blesku), naši politickou elitu (na premiéře byly dvě poslankyně – Kateřina Klasnová s Karolínou Peake) a především diváky (na obou uvedeních byla značně překročena kapacita divadelního sálu). Nešlo však o čtení z nejnovějšího dramatického počinu zavedeného českého či zahraničního autora, hlavní náplní večera byl tajně pořízený audiozáznam, ve kterém „politicky nekorektně“ rozmlouvá Kristýna Kočí se svými stranickými kolegy Lukášem Víchem a Markétou Dobešovou.

    Odrecitovat a zironizovat nahrávku, z níž snad všichni znají alespoň ty nejvulgárnější pasáže, by bylo snadné, ale pro divadlo trochu málo. Naštěstí režisér Tomáš Svoboda během velmi krátkého času (s nápadem údajně přišel Ondřej Pavelka den před premiérou) připravil velice vtipný a ostrý politický kabaret, který z dané nahrávky (a aféry) jen vycházel. Za skvělého klavírního doprovodu Mikiho Jelínka se na jevišti Rubínu odehrávala zběsilá – zhruba hodinová – koláž textů citujících či parodujících širokou českou politickou elitu. Mimo jiné v ní zazněla píseň s refrénem Jsem nevinná, byla to lež cílená, jež – odvažuji se tvrdit – má potenciál stát se hitem.

    V úvodu Ondřej Pavelka coby šéf divadla vysvětlí motivace uvedení tohoto kusu: Rubín se potýká s malou návštěvností a také mladých dramatiků není nikdy dost. Proto se v podzemním tunelu do Parlamentu setkávali s Kristýnkou a dohodli se vytvořit scénář (tedy pořídit inkriminované nahrávky). Za současnou politickou kauzu tedy přejímá zodpovědnost jejich divadlo.

    Následuje rozhovor s lékařem MUDr. Janem Martínkem, který diváky ujistí, že jím opravdu je. Tématem rozhovoru je (nejen politická) obstrukce. Vyvrcholením této scény je vysvětlení zkratky ODS: znamená obstrukční defekační syndrom.

    Hlavní postavou hry je všehoschopná, afektovaná politička Kristýnka v podání Barbory Polákové, jež je velkou hereckou devízou projektu. Její motivace k rozpoutání celé aféry byla jednoduchá. Od dětství chtěla být herečkou, aby mohla hrát princezny a hlavně královny. Na DAMU ji nevzali, i když se dostala do prvního kola. Šla tedy na VOŠ-ku do Michle, kde ji zaujala rozhlasová tvorba. Jak říkal jejich učitel: Před mikrofonem nic neutajíš.

    V Rubínu se však politici nepokusí utajit ani nahrávací zařízení. Do kavárny přijde s obřím magnetofonem nejen vesnický balík s vidlemi Lukáš Vích (Ondřej Pavelka), ale i Kristýnka. V politice přece neexistuje žádná přetvářka, a tak na dotaz, co si to s sebou přinesla, odvětí: To teď ve straně fasujeme všichni. A nahrávají se navzájem…

    Sympatické bylo, že se aktéři projektu nesnažili přidat ani na jednu stranu sporu. Zparodovali i projev Víta Bárty, který se mimochodem přizná ke své psychopatii a proslov doprovází šíleným chechotem a tlučením se v prsa. Alespoň tak tomu bylo na repríze, kdy představitele Bárty Lukáše Příkazkého alternovala Pavla Beretová, která na představení – doslova – přiběhla z jiného divadla v hodině desáté, tedy přesně na začátek.

    Právě to bylo na celém večeru nejpříjemnější. Bylo jasné, že všichni zúčastnění šli do projektu s velkým odhodláním a přesvědčením, že má smysl. V takové atmosféře diváci odpustí jakoukoli chybu. Publikum se rádo rozehřávalo pikantními historkami a pitoreskním herectvím. Téměř po každé replice či scénce reagovalo hurónským smíchem a na závěr divokým aplausem.

    Zdá se, že politickému divadlu dnes doba přeje…

    A Studio Rubín Praha – Kristýnka aneb Blonďatá bestie. Režie Tomáš Svoboda, hrají Ondřej Pavelka, Barbora Poláková, Lukáš Příkazký (alt. Pavla Beretová), Miki Jelínek a MUDr. Jan Martínek. Premiéra 17. dubna 2011 (psáno z reprízy 18. dubna 2011).


    Komentáře k článku: Před mikrofonem nic neutajíš

    1. Tomáš Svoboda

      Profilový obrázek

      Je to vážně supr!

      27.04.2011 (22.14), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. Tomáš Svoboda

      Profilový obrázek

      Hi, hi, hi
      To jsem byl já!!!!

      27.04.2011 (22.15), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    3. Fantom

      Profilový obrázek

      Jo jo…
      skrývat identitu hned tak někdo neumí.
      Před mikrofonem nic neutajíš!

      29.04.2011 (14.59), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,