Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly

    Perseidy nad Letnou (No. 1)

    Unikátní podívaná: Superměsíc, perseidy a kosmická stanice ISS. Obloha slibuje superúplněk a meteorický roj Perseid. Bude to úchvatná podívaná… psaly (nejen) české noviny začátkem srpna. Obdobně bychom mohli psát o nadcházejícím XI. ročníku mezinárodního festivalu nového cirkusu a divadla Letní Letná, který včera začal – Unikátní podívaná: Superakrobaté, žongléři a chapiteau na Letné. Bude to úchvatná podívaná…

    LL 2014-poster

    Matamore

    Festival zahájila společná produkce dvou z největších zahraničních akvizic festivalu – francouzské soubory Cirque Trottola a Petit  Théâtre Baraque přivezly inscenaci Matamore.

    LL-Matamore-poster

    Matamore neboli Il capitano je jedna z hlavních komických figur commedie dell´arte. Právě jí, barokem, tradičním cirkusem i modernou počátku XX. století, opájející se libostí v brakové literatuře, klaunech a v touhách po akrobatických zázracích umění, se nechali pro vznik této produkce její tvůrci inspirovat.

    Na malé manéži (diváci sedí v celém okruhu 360°), jejíž dno je zhruba dva metry pod úrovní hlediště... FOTO archiv

    Na malé manéži (diváci sedí v celém okruhu 360°), jejíž dno je necelé dva metry pod úrovní hlediště… FOTO archiv

    V úvodu vítá diváky jeden z aktérů slovy: Vchází klaun Blanc. Ukrutný, odvážný, hbitý, klopýtavý, proradný a směšný jako opice probírající se ze své siesty do strnulosti otupělého krokodýla. Drazí diváci, vážená společnosti usazená kolem dokola této jámy, ve které se vyhrocují naše touhy a naše bázně. Odívajíce svůj světelný kostým, hrůzostrašný dech se usídlí v nitru našich umělců a počne klíčit v jejich útrobách. A i přesto, sevřený v ústech šelmy, zůstává někde malý paprsek světla, malá jiskra. Spolykat urážky. Ano!… Ale opojit se třpytem manéže jako se opít mlékem? Raději se ponořit úplně a celou bytostí do prohlubně a znovu se narodit… než nás pohltí mrakolev.

    Vytahují skryté šuplíky ukryté v mantinelu kolkolem manéže, v nichž leží performeři, a probouzejí je. FOTO archiv

    Vytahují skryté šuplíky ukryté v mantinelu kolkolem manéže, v nichž leží performeři, a probouzejí je. FOTO archiv

    Na malé manéži (diváci sedí v celém okruhu 360°), jejíž dno je necelé dva metry pod úrovní hlediště, se objevují asistenti. Vytahují skryté šuplíky ukryté v mantinelu kolkolem manéže, v nichž leží performeři, a probouzejí je. Představení začíná.

    Představení začíná... FOTO RAYNAUD DE LAGE

    Představení začíná… FOTO RAYNAUD DE LAGE

    Následují klasická cirkusová i divadelní čísla evokující poezii dřevěných bud cirkusů a varieté minulých století v provedení performerů z Trottoly i Baraque. Tak trochu to celé připomíná Obludárium bratří Formanů. Harlekýni, cirkusáci, bizarní pohádkové bytosti s dřevěnými meči a korunami na hlavách nebo páni v cylindrech či další podobné (arche)typické postavy se různě potkávají, střídají a občas i vzájemně mísí. Jejich výstupy propojují asistenti s žebříky, stoličkami, koberečky, košťaty a dalšími nezbytnými rekvizitami, které přinášejí a (po čísle) odnášejí. Objevují se v různých – bílých nebo černých – kostýmech v nenápadných choreografiích, vesměs s výtvarným, ale někdy i klaunským či groteskním nápadem a pointami. Doplňují a spoluvytvářejí křehké, poetické kouzlo produkce.

    Trapézistka Titoune a silák Bonaventure Gacon se zaměřují na fyzické disciplíny a nabízí náročná akrobatická čísla. FOTO archiv

    Silák Bonaventure a trapézistka Titoune se zaměřují na fyzické disciplíny a nabízejí náročná akrobatická čísla. FOTO archiv

    Oba soubory přinášejí svou vlastní poetiku a přístupy. Zatímco trojice z Trottoly – trapézistka Titoune, silák Bonaventure Gacon a mim Mads Rosenbeck – se zaměřuje na fyzické disciplíny a nabízí náročná akrobatická čísla s drsnějším humorem, performeři z Baraque – Nigloo a Branlo – pracují s křehkostí, náznakem, nedořečeností, jemností. Kladou důraz na poetičnost, loutky a výtvarné působení. Divák je tak po dvě hodiny oslňován zázrakem (nového) cirkusu.

    performeři z Baraque kladou důraz na poetičnost, loutky a výtvarné působení. FOTO archiv

    Performeři z Baraque kladou důraz na poetičnost, loutky a výtvarné působení. FOTO archiv

    Nemá smysl popisovat jednotlivá čísla ani pět chválu na jednotlivé performery. Byla dokonalá a byli dokonalí. Matamore je vrcholnou produkcí typicky francouzského nového cirkusu kladoucího důraz na přesně vyprofilované typy technicky dokonalých performerů, jejichž postavy vycházejí z předobrazů nejen commedie dell´arte, ale i klasických cirkusů (dokonce i číslo s psíkem se objevilo…) a němé grotesky, na poetičnost obrazů a na perfektní provedení (vrcholná žonglérská /pistole/ i nebezpečná artistická čísla). Jen mi přišlo, že spojením obou part – Trottoly a Baraque – výrazná „nová“ kvalita nevznikla. Každý zůstal ve svém světě, vzájemně se jejich poetiky příliš neproťaly. Představení tak není jejich umocněním, znásobením ani sečtením, ale „jen“ setkáním, spojením.

    dokonce i číslo s psíkem se objevilo... FOTO archiv

    Dokonce i číslo s psíkem se objevilo… FOTO archiv

    Nádherné představení s nádhernými okamžiky, ale tak trochu bez osobního ručení za celek, bez spodního proudu. Formanům se kdysi s Volière Dromesko v produkci Bouda (La Baraque) podařil v tomto ohledu větší zázrak.

    Nádherné představení s nádhernými okamžiky, ale tak trochu bez osobního ručení za celek, bez spodního proudu jedinečnosti. FOTO archiv

    Nádherné představení s nádhernými okamžiky, ale tak trochu bez osobního ručení za celek, bez spodního proudu. FOTO archiv


    Komentáře k článku: Perseidy nad Letnou (No. 1)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,