Divadelní noviny Aktuální vydání 6/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

6/2019

ročník 25
19. 3.–1. 4. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Paměť v Soukenické zůstane

    V Soukenické ulici č. 29 v Praze 1 ožil na jaře tohoto roku sklepní prostor Studia Paměť. O jeho reinkarnaci ve zkušebním tříměsíčním provozu usiluje skupina mladých lidí, které si ke spolupráci přizval současný nájemce Studia Andrej Krob. Krobovo Divadlo Na tahu tak vystřídal Spolek pro obnovu Paměti ve snaze vybudovat zde multifunkční kulturní centrum pro široký okruh publika.

    Pamet-Franklin-logo-long

    Nové Studio Paměť se v současnosti divákům otvírá dvakrát týdně. Středy patří hudebním produkcím, víkendy divadelním a literárním večerům.

    Hudební dramaturgie

    Promyšlená hudební dramaturgie chce přivábit zejména fanoušky jazzových a bluesových rytmů; možnosti zdejšího prostoru nahrávají akustickým koncertům – původní tvorbě i revivalu. Poslední týden v měsíci se totiž program věnuje vzpomínání – v rámci tzv. Týdnů Paměti se připomínají významní umělci. V dubnu to byl Otis Redding, v květnu v Paměti „ožije“ Aretha Franklin.

    Literární večery

    Vzpomínka na Jana Balabána + Divadlo D.R.E.D.: Balaba

    Vzpomínka na Jana Balabána + Divadlo D.R.E.D.: Balaba

    V Týdnech Paměti by se tvůrci programu chtěli zaměřit také na osobnosti, které zasáhly do oblasti literatury. V dubnu padla volba na Jana Balabána, od jehož smrti uplynulo 5 let. A nešlo o „pouhé“ čtení Balabánových textů. Komponovaný večer připomněl prozaikovu osobnost prostřednictvím výňatků z různých rozhovorů, samotná beletrie téměř nezazněla. Stala se však inspirací pro autorské divadelní představení. S prosbou o obnovení inscenace Balaba byl osloven jeden z našich nejvýraznějších amatérských souborů, náchodský D. R. E. D. Režisér Ondřej Pumr ale přiznal, že po letech jej Balabánovy texty oslovily úplně jinak a pro Paměť tak vznikla v podstatě nová inscenace, resp. spíše skupinová performance, inspirovaná Balabánovými texty velmi volně.

    Wednesday Got Soul: Martin Chik Blues Band

    Wednesday Got Soul: Martin Chik Blues Band

    Literární večery našly v programové nabídce místo zatím okrajově, nicméně to vypadá, že v tomto ohledu se Studio Paměť neleká experimentů. Skupina Kiselá prdel, jež se sebevědomě hlásí ke třetí generaci českého undergroundu, připravila pro Studio Paměť komponované hudebně-literární pásmo – zazněla jak politická satira, tak syrová současná poezie a próza. Ke čtení se připojili i někteří odvážní diváci, večer navíc doplnily vystavené kresby jednoho z členů skupiny a bluesový kytarista Martin Chik, jenž chystá v Paměti dnes, 13. května, i samostatný koncert. A v pátek 15. května se sklep v Soukenické otevře žánru, který se u nás stále ještě zcela neprosadil, totiž stand-up komedy.

    Výstavy

    Jednou z nejzdařilejších dosavadních akcí byla vernisáž výstavy ilustrací Karolíny Plaché, které zde budou k vidění do konce května. Prostor nezapře, že jako galerie už kdysi sloužil, a do konceptu „oživení“ svěží kresbičky mladé umělkyně rozhodně zapadají.

    Divadlo

    Divadelní část programu upřednostňuje amatérské a poloamatérské autorské projekty. Zatím se však zdá, že tři měsíce na promyšlenější dramaturgii nestačí. V průběhu prvních zkušebních týdnů v „nové“ Paměti vystoupili Nejhodnější medvídci, kteří zde hostovali už v dobách „šéfování“ Andreje kroba a jeho Divadle Na tahu.

    Divadlo Ojebad: Praha - Hronov zpáteční. FOTO archiv

    Divadlo Ojebad: Praha – Hronov zpáteční, 1. května 2015. FOTO archiv

    Zdá se, že Spolek pro obnovu Paměti chce obnovené prostory využít také jako zázemí pro vlastní divadelní soubor Ojebad, který zde vystoupil se dvěma svými posledními inscenacemi. Dramatizaci Jerofejevovy novely Moskva-Petušky Ojebad hrají převedenou do českých reálií pod názvem Praha-Hronov zpáteční. Přizpůsobení konkrétnímu prostoru inscenaci jednoznačně prospělo. Druhý jejich současný titul, autorský „scénický roadtrip“ Cesta je cíl uvedou v květnu Ojebad ve Studiu Paměť už podruhé. Inscenace je o něco technicky náročnější než předchozí. Její zdejší pražská premiéra vyjevila technické nedostatky prostoru, které bude třeba do budoucna řešit (projekce, svícení). Na druhou stranu je třeba zmínit, že velkou předností všech divadelních večerů byla nová „stolečková“ úprava hlediště.

    Pamet-logo-oko

    Zdá se, že zdárné pokračování Studia Paměť není ohroženo. Vedle zcela nové hudební dramaturgie a literárních večerů se rozšíří i divadelní programová nabídka. Vedle pokračování spolupráce se stávajícími subjekty především hostováním dalších souborů a jistě i tím, že ve Studiu Paměť najdou dlouhodobější zázemí pro zkoušení a pravidelná představení i nová divadelní uskupení.


    Komentáře k článku: Paměť v Soukenické zůstane

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,