Divadelní noviny Aktuální vydání 13/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

13/2019

ročník 28
25. 6.–2. 9. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Pálivé mexické jednohubky (No. 1)

    Na pražskou scénu sebevědomě vstoupili v sobotu 2. června zástupci současného mexického umění. V rámci festivalu Botana Mexicana nabízí skupina osmi mladých umělců aktuální jevištní trendy.

    Umělecká ředitelka festivalu Cristina Maldonado uvádí jako hlavní kritérium pro výběr umělců přirozenost a uvěřitelnost jejich projevu bez snahy navodit falešnou iluzi dokonalosti. FOTO ONDŘEJ MICHALÁK

    Jejich performance se týkají současných problémů jejich země, vyjádřené skrze experimentální umění: Jak se vyrovnat s masově rozšířenými obavami, zneužíváním moci, beztrestností a beznadějí do budoucna?  Jak zachovat pro příští generace bohaté kulturní dědictví pod tlakem kultu médií? Jak překonat melodramatickou vizi dobra na jedné a zla na druhé straně a přijmout komplikovanou realitu? A hlavně: Jak se s tím vším vypořádat a zachovat si schopnost být v klidu a bavit se? Používají aktuální výrazové prostředky, které v sobě mísí performance, tanec, hudbu i média. Jejich performance můžete zhlédnout v divadle NoD, Alfred ve Dvoře, galeriích Divus, Školská 28 a v tanečním studiu Druna. Přehlídku zakončí 24. června taneční workshop Improvisation Laboratory (Improvizační laboratoř) pod vedením Olgy Gutierréz(ové).

    Umělecká ředitelka festivalu Cristina Maldonado uvádí jako hlavní kritérium pro výběr umělců přirozenost a uvěřitelnost jejich projevu bez snahy navodit falešnou iluzi dokonalosti. Přílišný důraz na estetickou stránku provedení staví podle jejích slov mezi divákem a tvůrcem komunikační bariéru.

    Autenticitu a osobní ručení stavěla na první místo Olga Gutierréz. FOTO ONDŘEJ MICHALÁK

    Právě autenticitu a osobní ručení stavěla na první místo Olga Gutierréz, jež včera vystoupila v experimentálním prostoru NoD. Ve své pohybové inscenaci We are here (Jsme tady) se snažila demonstrovat, jak nemožné je zachytit a definovat přítomnost. Jeden z nejsilnějších momentů představení nastal při jejím brutálním výsměchu zdánlivě nedotknutelným heslům, jako je demokracie, solidarita, občanství či spravedlnost. Jak zoufale a opuštěně na scéně vypadala! Jak vyprázdněně všechna ta slova a jejich významy působily! Vzápětí za zvuků písně Brendy Lee I’m sorry demonstrovala neschopnost představitelů vlády omluvit se za svá politická selhání. Právě tato část nejvíce rezonovala i v řadách českého publika.

    Jeden z nejsilnějších momentů představení nastal při jejím brutálním výsměchu zdánlivě nedotknutelným heslům. FOTO ONDŘEJ MICHALÁK

    A tu jsou další témata a otázky, které sami za sebe řeší osm festivalových performerů: Zuadd Atala zachraňuje svojí identitu s hrobu masivní sebediskriminace ve své taneční performanci If I will only live once, I want to be blonde (Pokud mám žít jen jednou, chci být blond). Alonso Alarcón čerpá sílu z kulturního dědictví, aby mohl čelit individuálním problémům současnosti, ve svém tanečním představení s živou hudbou Firefly Glass (Sklo světlušek). Cristina Maldonado kritickým pohledem rozebírá strach a zjevnou nemožnost změnit dané ve své video performanci What She Does. R-AW: Mario de Vega/Víctor Mazón odolávají neviditelným mediálním a sociálním silám nabouráváním a přetvářením původního účelu přístrojů v koncertu elektroakustické hudby Vomit karaoke & unstable systems. Marisol Rodríguez přehodnocuje ikony mexické pop kultury ve výstavě The good, the bad and the sexy (Ti hodní, ti zlí a ti, co jsou sexy).

    Závěrem vzdá Eduardo Lara poctu mexickému sarkasmu, laciným výrobkům a popovému mainstreamu v podobě youtube video selekce Dárek zdarma. Po skončení každé performance nasledují relaxačí Chill outs, v jejichž rámci mexická restaurace Las Adelitas a Ikaal připravuje speciální mexické drinky, tacos, botany a nejostřejší salsu v dějinách Prahy!

    Po skončení každé performance nasledují relaxačí Chill outs. FOTO ONDŘEJ MICHALÁK

    Vyslyšte tedy výzvu dramaturgů festivalu a přijďte okusit současné Mexiko. Jednohubky, které nám tu tvůrci servírují, se svou nahořklou příchutí výrazně odlišují od lehce stravitelné konzumní produkce a přinášejí divákům autentičtější obraz mexické každodennosti než mozaika poskládaná z epizod nekonečných sérií tamějších telenovel, které s železnou pravidelností běží na českých televizních stanicích.

    Program festivalu najdete na Botana Mexicana.cz/program


    Komentáře k článku: Pálivé mexické jednohubky (No. 1)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,