Divadelní noviny Aktuální vydání 13/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

13/2019

ročník 28
25. 6.–2. 9. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Ostravské divadelní snění (No. 4)

    Pornopohádka v Doupěti

    Čtvrtý den Dream Factory jsme měli konečně možnost se alespoň na chvíli podívat do prostoru Dolu Hlubina, který býval v předchozích ročnících tradičním hájemstvím festivalu. Pro inscenaci Doupě v podání olomouckého Divadla na cucky představoval temný hlubinský industriál prostředí naprosto ideální.

    Doupě - Hana Procházková, Viktor Zavadil (foto: Matěj Slezák)

    Hana Procházková a Viktor Zavadil v pohybové inscenaci Doupě  FOTO MATĚJ SLEZÁK

    Inscenace insirovaná pornocastingy, naroubovaná na půdorys stejnojmenné povídky Franze Kafky každopádně slibuje zajímavý a neotřelý zážitek. Jak jsme se mohli dozvědět už z programu, tyto castingy vede muž zvaný Prasák Michael Vaňata, kterému na videích nikdy není vidět do tváře. Zve si do svého bytu řadu naivních, především českých a maďarských dívek, které očekávají, že jim sežene práci. Vaňatovy záměry jsou ovšem poněkud jiné, dalo by se říci, že celkem monotematické. Z Kafkovy povídky o pozoruhodné bestii, žijící ve svém Doupěti, zůstala v inscenaci hlavně klaustrofobická atmosféra, rituály zabydlování teritoria a lovu, vše ještě umocněno temným a neosobním prostorem.

    Samotného Vaňatu hráli tři herci, každý představoval jinou stránku jeho osobnosti, náladu, temperament. Tři herečky hrály postupně tři velmi odlišné dívky, takže kompozice byla jednoduchá – tři dvojice ve třech castinzích. První dívka “spolupracuje” velmi ochotně a bez problému, Vaňata ji nakonec zahrne perlami, navlékne princeznovskou sukýnku a zavře do jakéhosi skladiště obětí, symbolizovaného záclonou. Druhá si to rozmyslí, prchá pryč, aby se však vrátila a stala se obětí brutálních choutek Prasáka. Třetí je naopak výrazně dominantní, takže je třeba zapojení všech tří Vaňatů do hry. Nutno podotknout, že ve hře se téměř nemluví (zaslechl jsem mimochodem názor, že to byla příjemná změna), veškerá komunikace probíhá za pomocí gest, mimiky, scénického tance a hlavně házení tenisových míčků.

    Doupě - Zdeněk Vévoda, Pavla Dostálová (foto: Matěj Slezák)

    Zdeněk Vévoda a Pavla Dostálová FOTO MATĚJ SLEZÁK

    Svou roli hraje i hudba, jejíž výběr v kontextu porno castingu v Doupěti opravdu razí: od Einstürzende Neubaten, přes Gangnam style, až po Whitney Houston. Právě jejím romantickým ploužákem celé představení končilo, zatímco se na scéně odehrávala bizarní scéna pohádkové svatby s ejakulujícím šampaňským. Tak jako musí mít každé porno svůj předvídatelný happy end, působí scéna svatby naopak jako náhlý posun do jiného světa, který je směsí dekadence a šťastně se tvářících lidí. Na inscenaci je zajímavá právě oscilace mezi různými polohami, kdy poozorovatel kolikrát sám neví, jestli mu momentální výjev připadá spíše vtipný, hrůzný, nebo jednoduše absurdní. Pro mě osobně bylo Doupě příjemně šokojícím představením, pro které je navíc prostředí dolu Hlubina jako stvořené. Fakt by mě zajímalo, co by na něj řekl Michael Vaňata.


    Komentáře k článku: Ostravské divadelní snění (No. 4)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,