Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2019

ročník 28
10. 12.–23. 12. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Operalia v Národním divadle

    Finálovým večerem skončil v pátek 26. července v pražském Národním divadle už sedmadvacátý ročník pěvecké soutěže Operalia. Od prvního ročníku v Paříži v roce 1993 ji pořádá proslulý tenorista a dirigent Plácido Domingo, aby pomohl talentovaným pěvcům do angažmá v nejlepších operních domech.

    Vítězové soutěže Operalia 2019 s Plácidem Domingem. Foto Radovan Šubín

    Přihlásit se mohou pěvci ve věku od 18 do 32 let všech hlasových kategorií z celého světa. Z obvyklých několika set přihlášených pěvců, kteří zašlou své pracovní CV s nahrávkou svého výkonu, vybere tříčlenná porota čtyřicet soutěžících, kteří každý rok v jiném operním divadle projdou dvěma vylučovacími koly za doprovodu klavíru, finále pak doprovází orchestr pod taktovkou Dominga. Soutěží se o prestižní ceny doprovázené pěknou finanční prémií, hlavně však o možnost vystoupit před porotou složenou z nejvýznamnějších mezinárodních operních uměleckých a castingových ředitelů, a o vlivné doporučení, které účast v soutěži zajišťuje. K vítězům patří například švédská sopranistka Nina Stemme, americká mezzosopranistka Joyce DiDonato, maltský tenor Joseph Calleja, portorická sopranistka Ana María Martínez, mexičtí tenoři Rolando Villazón a Arturo Chacón-Cruz, a jedna z dnes nejvyhledávanějších sopranistek, Bulharka Sonya Yoncheva. 

    Prestižní je pořádání soutěže také pro operní divadla, které ji hostí, Praha se přiřadila k operním městům jako je Mexico City, Madrid, Bordeaux, Tokyo, Hamburg, Quebec, Budapešť, Milán, Moskva, Peking, Verona, Los Angeles či Londýn. 

    V Praze pořádáním soutěže pokračovala spolupráce Národního divadla a spolku Domingo-Mozart-Prague, která začala pozváním Plácida Dominga jako dirigenta dvou slavnostních představení opery W. A. Mozarta Don Giovanni v říjnu 2017, které doprovázely kontroverze umělecké a hlavně finanční: spolek, který byl založen jen kvůli pozvání Dominga do Prahy, nedokázal pokrýt velkorysý rozpočet významem víc společenské než umělecké události a situaci zachraňoval navzdory mínění odborné grantové komise ministr Daniel Herman. Nelze se proto neptat, jak je to s rozpočtem Operálie, který podle tiskové zprávy opět podpořily veřejné rozpočty Ministerstva kultury, hlavního města Prahy, Skupina ČEPS, státní příspěvková organizace CzechTourism a Státní fond kultury České republiky. K tomu velkoryse pojednaný přímý přenos finálového večera na ČT art, když na záznamy, natož přenosy kvalitních operních inscenací ČT opakovaně “nemá finance”. Jediným zahraničním donátorem zřejmě zůstal tradiční partner soutěže, firma Rolex. Domingova Operálie je jistě vrcholnou akcí svého druhu, nicméně by bylo správné veřejně vyčíslit podíl veřejných rozpočtů na pořádání Operálie. Kromě zapůjčení budovy a orchestru Národního divadla Domingo nic od českých partnerů nenárokoval, i korepetitory si přivedl své. Což vybízí k další otázce, k čemu mimo společenskou prestiž ta akce Praze a operním umělcům vůbec byla.

    Čtyřicet soutěžících přijelo do Prahy z dvaceti různých zemí, včetně Guatemaly, Argentiny, Kanady, Jižní Koreje, Itálie, Německa, Švédska, Jihoafrické republiky a USA. Nejsilnější skupinu tvořily sopránové a tenorové obory, se solidním zastoupením mezzosopránů a barytonů. Škálu doplnili tři basisté a basbaryton spolu s kontraaltem a kontratenorem. Jediná česká účastnice, sopranistka Zdislava Bočková, nepostoupila do semifinále. Na finálovém večeru se o vítězství utkalo dvanáct nadějných hlasů pocházejících z Ruska, Polska, USA, Jihoafrické republiky, Jižní Koreje, Švédska, Německa, Guatemaly a Španělska.

    Sledoval jsem finálový večer jen u televizní obrazovky, přímý přenos na stanici ČT art byl profi (televizní režie Tomáš Šimerda), orchestr Opery Národního divadla hrál Domingovi spolehlivě, večer svižně ubíhal a předávání cen Domingo provedl elegantně jako zkušený a opravdu výjimečný profesionál. Bylo zřejmé, že Operália je zaměřena na tu oblast opery, která byla Domingovi i jako pěvci blízká: romantický, především italský repertoár, okázalé árie, v nichž mezinárodní porota sestavená především z manažerů velkých operních domů (s jistou tendencí k těm americkým) upřednostňovala znělé, technicky brilantní hlasy před snahou o pěvecký výraz, natož aby ji zajímaly už fyziognomické a další předpoklady pěvců uplatnit se v soudobém “režisérském” operním divadle. Paralelní soutěž zaměřená na španělské zarzuely pak osobní ambice Mistra doložila jednoznačně – ocenění v té oblasti Domingo uděluje k poctě svých rodičů v žánru, který ve světové opeře patří k naprostému okraji. Ostatně vůbec je soutěž tak trochu rodinným podnikem: ředitelem je Plácidův syn Alvaro, v porotě zasedá Domingova žena Marta a oficiální fotografie pořizuje další syn Josef. Domingo porotě předsedá, ale prý nehlasuje. Pozoruhodnější je, že s každým adeptem probere u klavíru jeho repertoár, poradí, a hlavně ho podpoří svou nespornou charismatickou osobností. 

    Xabier Anduaga  a Adriana Gonzalez. Foto Radovan Šubín

    ///

    Výsledky soutěže v sedmi kategoriích

    První místo získali Adriana Gonzalez (soprán, Guatemala) a Xabier Anduaga (tenor, Španělsko) – 30 tisíc US$. 

    Druhé místo obsadila Maria Kataeva (mezzosoprán, Rusko). Druhé místo za mužský hlas získal Gihoon Kim (baryton, Jižní Korea) – 20 tisíc US$.

    Třetí cena byla udělena Christině Nilsson (soprán, Švédsko) za ženský hlas a třetí cenu za mužský hlas získal Aryeh Nussbaum Cohen (kontratenor, USA/Německo) – 10 tisíc US$.

    Cenu publika získali Maria Kataeva (mezzosoprán, Rusko) a Gihoon Kim (baryton, Jižní Korea) – hodinky Rolex.

    Cenu Pepity Embil de Domingo za zarzuelu získala Adriana Gonzalez z Guatemaly – 10 tisíc US$.

    Cenu Dona Plácida Dominga Ferrera za zarzuelu získal španělský tenorista Xabier Anduaga – 10 tisíc US$. 

    Cenu CulturArte de Puerto Rico, kterou poskytují Bertita a Guillermo Martinez z instituce CulturArte de Puerto Rico, obdržela Anna Shapovalova (soprán, Rusko) – 10 tisíc US$. 

    Cenu Birgit Nilsson v německém repertoáru R. Strausse a R. Wagnera letos výjimečně získaly dvě ženy – Felicia Moore za Einsam in trüben Tagen z Lohengrina a Christina Nilsson za Ozean, du Ungeheuer (Oberon) – 15 tisíc US$. 

    Byli oceněni také zpěváci Piotr Buszewski, Liv Redpath, Bongani Justice Kubheka a Mario Bahg. 

    Adriana Gonzalez a Plácido Domingo. Foto Radovan Šubín

    Finalisté a jejich repertoár v kategorii opera

    Anna Shapovalova, soprán, Rusko, A. Dvořák, Rusalka, Měsíčku na nebi hlubokém

    Piotr Buszewski, tenor, Polsko C. Gounod, Faust, Salut! Demeure chaste et pure

    Felicia Moore, soprán, USA R. Wagner, Lohengrin, Einsam in trüben Tagen

    Bongani Justice Kubheka, baryton, JAR G. Verdi, Un Ballo in Maschera, Eri tu che macchiavi quell’anima

    Maria Kataeva, mezzosoprán, Rusko, G. Rossini, La Cenerentola, Nacqui all’affanno

    Mario Bahg, tenor, Jižní Korea G. Donizetti, Il Duca d’Alba, Angelo casto e bel

    Liv Redpath, soprán, USA G. F. Händel, Giulio Cesare, Da tempeste

    Gihoon Kim, baryton, Jižní Korea U. Giordano, Andrea Chenier, Nemico della patria

    Christina Nilsson, soprán, Švédsko C. M. von Weber, Oberon, Ozean, du Ungeheuer

    Aryeh Nussbaum Cohen, kontratenor, USA/Německo G. F. Händel, Tolomeo, Stille amare

    Adriana Gonzalez, soprán, Guatemala C. Gounod, Roméo et Juliette, Amour, ranime mon courage

    Xabier Anduaga, tenor, Španělsko G. Donizetti, La Fille du Régiment, Ah! mes amis, quel jour de fête!

    Finalisté a jejich repertoár v kategorii zarzuela

    Mario Bahg, tenor, Jižní Korea J. Guerrero, El huésped del Sevillano, Mujer de los negros ojos

    Maria Kataeva, mezzosoprán, Rusko R. Chapí, Las hijas del Zebedeo, Al pensar en el dueño de mis amores

    Xabier Anduaga, tenor, Španělsko A. Vives, Doña Francisquita, Por el humo se sabe donde está el fuego

    Adriana Gonzalez, soprán, Guatemala J. Guridi, Mirentxu, Goizeko eguzki argiak

    Gihoon Kim, baryton, Jižní Korea F. Moreno Torroba, Maravilla, Amor, vida de mi vida

    POROTA OPERALIA 2019 

    Marta Domingo, Režisérka 

    Paul Driscoll, Šéfredaktor, Opera News 

    Jonathan Friend, Umělecký správce, Metropolitan Opera/Metropolitní opera, New York, USA 

    Anthony Freud, Generální ředitel, Lyric Opera of Chicago/Lyrická opera v Chicagu, USA 

    Jean-Louis Grinda, Generální ředitel, Opéra de Monte Carlo/Opera Monte Carlo, Monako, Generální ředitel, Chorégies d’Orange, Francie 

    Peter Katona, Ředitel castingu, Royal Opera House, Londýn, Spojené království 

    Joan Matabosch, Umělecký ředitel, Teatro Real, Madrid, Španělsko 

    Pål Moe, Umělecký poradce, Národní divadlo, Praha, Česká republika; Castingový konzultant, Bayerische Staatsoper, Mnichov, Německo; Glyndebourne Festival Opera, Spojené království 

    Andrés Rodriguez, Umělecký konzultant 

    Ilias Tzempetonidis, Ředitel castingu, Opéra National de Paris, Francie 

    Carolin Wielpütz, Ředitelka umělecké správy, Theater Bonn, Německo

    Zpracováno na základě tiskové zprávy Národního divadla a doplněno komentářem.


    Komentáře k článku: Operalia v Národním divadle

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,