8/2024

16. 4. 2024

Divadelní noviny > Názory – Glosy

Opera hledá Superstar

Když jsem v 70. letech studoval, působil můj učitel Petr Eben nějaký čas v Anglii. A přivezl odtamtud komerčně velmi úspěšné CD, na němž jakási hospodyně příšerným hlasem zpívala nejznámější operní árie. Kuriozita? Jistě, jenže tím to jen tak neodbydeme. Svědčí to také o lidovém přijímání opery, o potřebě sesadit tu vznešenou záležitost z piedestalu a přizpůsobit si ji. Kolik lidí si při sprchování zpívá operní árie! Na YouTube najdete tisíce podobných záznamů, na nichž se předvádějí neúspěšní adepti operního pěvectví, samorostlé talenty, exhibicionisté, srandisté, provokatéři.

V Národním divadle v Brně po vzoru televizních soutěží Česko hledá Superstar zorganizovali soutěž Opera Star, do níž se mohl přihlásit kdokoli, kdo se profesionálně neživí operním zpěvem. Přihlásilo se 39 soutěžících z Česka, Velké Británie, Rakouska, Ukrajiny a Polska, profesí např. účetní, masérka, manažerka, řidič kamionu, dvanáctiletý školák. Ze semifinále vzešlo jedenáct finalistů, kteří se utkali ve „finálové show“ – jak to divadlo označilo – 12. května na jevišti Janáčkovy opery. Moderovala Martina Kociánová, v porotě vedle operních pěvců zasedla Leona Machálková. Deset odvážlivců se utká v nemilosrdném boji o místo na hvězdném poli opery!, hlásal věru originální a v počtech nepřesný slogan. Připravena je také exkluzivní módní přehlídka! Zvítězila Polka Olga Rusin, absolventka Hudební akademie v Krakově. V hlasování diváků s pomocí esemesek uspěla Jana Šelleová z Jezernice na Přerovsku.

V zahraničí by si renomované operní domy sotva dovolily zahrávat si s profesionalitou! Že to u nás nevadí, je pro pověst zdejší opery symptomatické. Vítězka prý dokonce získala příslib angažmá: pokud je opravdu tak dobrá, měli si ji zdejší manažeři vyhlédnout obvyklými cestami, pokud tak dobrá není, je to rozhodnutí povážlivé.

Je zřejmé, že šlo o trochu zoufalý, a hlavně naivní počin marketingu popularizovat operu, přilákat lidi, kteří operu nyní nevyhledávají. Marketingové strategie jsou ve světě propracované, jen se o ně zajímat. Zatím nejúčinnějšími se ukázaly cílené aktivity oslovující skupiny zejména mladých lidí, originální inscenační projekty a samozřejmě vysoká kvalita produkcí. Jednorázová atrakce opsaná ze šoubyznysu povědomí o opeře ještě devalvuje – vstupenky se na poslední chvíli nabízely za 50 Kč.

Soutěž také nebyla tak lidová, jak by se mohlo na první pohled zdát, uchazeči se vesměs ve zpěvu školí, a v opeře to jinak ani nejde, byť organizátorka soutěže Jana Janulíková tvrdila, že lze najít přirozený operní hlas, a soutěž pochopili jako svého druhu konkurs – odtud ono mezinárodní obsazení. Televizní Superstar se dnes také změnily ve výtah ke kariéře, a také se do nich hlásí školení adepti. Pro diváky to však není nic víc než napínavý interkativní seriál na pokračování. V opeře však k nastartování kariéry i k přilákání stálých diváků slouží jiné mechanismy – Opera Star je vlastně klamavá reklama, která nevěří tomu, co propaguje.