Divadelní noviny Aktuální vydání 14/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

14/2019

ročník 28
3. 9.–16. 9. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    OPERA 2015/II – Z jáchymovského pekla (23. ledna)

    „Pravdivé operní monodrama z jáchymovského pekla Martin Středa se ocitlo v La Fabrice na správném místě – velikost sálu neublížila křehkému projektu a umožnila návštěvu početného publika.

    Tomáš Krejčí (Martin Středa) FOTO OPERA POVERA

    Tomáš Krejčí (Martin Středa). FOTO OPERA POVERA

    Martin Středa je první projekt nejmladšího nezávislého sdružení Opera Povera. Dramaturg Pavel Sedláček před představením upřesnil, že sdružení není jen brněnské, byť Martina Středu nakonec uvedli na brněnské JAMU. Opera se ovšem měla původně hrát v pražském bunkru z druhé světové války, leč vchodem neprošla bicí souprava.

    Tomáš Krejčí (Martin Středa) FOTO OPERA POVERA

    Tomáš Krejčí (Martin Středa). FOTO OPERA POVERA

    Pavel Petráněk také sdělil, že se o pozoruhodně vyspělém a umělecky i lidsky moudrém díle teprve šestadvacetiletého Andrewa Yin Svobody dozvěděl ze zdejších hudebních zpráv. Později, nezávisle na tom, operu objevil a navrhl nastudovat také režisér Rocc, jedna z určujících osobností nové operní sestavy. V debatě před představením také zazněla informace, že další díla Svobody, který náhle v sedmadvaceti letech zemřel, má ve svých fondech pražská hudební knihovna.

    Tomáš Krejčí (Martin Středa) FOTO OPERA POVERA

    Tomáš Krejčí (Martin Středa). FOTO OPERA POVERA

    Příběh nespravedlivě vězněného a nakonec ubitého syna odbojáře, který se sám prostřílel na Západ a zanechal rodinu na pospas Státní bezpečnosti, zřejmě diváky zaujal – po pověstném několikavteřinovém hrobovém tichu sklidili umělci dlouhý a zjevně upřímný aplaus. Znovu mě fascinovaly hudebními prostředky přesně vystižené úzkosti a stesky vězně, jehož víc než krutost bachařů zasáhla netečnost otce, kterého Martin několikrát drásavě volá Táto Táto, ale který se ani nepokusí synovi pomoci, alespoň ho kontaktovat. Jedinou roli předvádí barytonista Tomáš Krejčí věcně, umírněně, s odevzdanou pokorou postavy, což jen posiluje emocionální dopad příběhu. Na úzké hrací ploše mezi dvěma zrcadly, jen s bednou na uhlí a ve vězeňském mundůru vyhrává jemné psychické valéry trýzněné zoufalé postavy detailně promyšlenými prostředky.

    Gabriela Tardonová FOTO OPERA POVERA

    Gabriela Tardonová. FOTO OPERA POVERA

    Obdivuhodné představení také díky přesné hře osmičlenného orchestru precizně a citlivě vedeného Gabrielou Tardonovou.

    Jen květiny a koš se umělcům nepodařilo předat včas, chybička se vloudila.

    OPERA POVERA z. s. – Andrew Yin Svoboda: Martin Středa (Pravdivé operní monodrama z jáchymovského pekla). Dirigent Gabriela Tardonová, režie / prostorová instalace Rocc, kostým Miroslava Matulová, světlo Petr Kačírek, dramaturgie Pavel Petráněk, manažer projektu Tomáš Cafourek.

    ///

    První díl festivalových zpravodajství:

    OPERA 2015/I – Bezmocný ďábel (22. ledna)


    Komentáře k článku: OPERA 2015/II – Z jáchymovského pekla (23. ledna)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,