Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zprávy

    Od Kašpárků po Spejbla s Hurvínkem

    Od 20. dubna do 25. srpna probíhá na Chvalském zámku v Horních Počernicích výstava s názvem Umění loutky aneb od Kašpárků až po Spejbla s Hurvínkem. K vidění jsou české loutky z let 1850-1950 ze sbírky Marie a Pavla Jiráskových.

    K vidění jsou české loutky z let 1850-1950 ze sbírky Marie a Pavla Jiráskových. Foto divadlo.cz

    České loutky jsou fenoménem. Více než sto let jsou vnímány jako národní kulturní poklad a v prosinci 2016 bylo loutkářství na Slovensku a v Česku zapsáno do Reprezentativního seznamu nehmotného kulturního dědictví lidstva UNESCO. Tvorba loutek patřila k české tradici, z níž po roce 1950 vyrostl také úspěch českého moderního loutkového divadla i mezinárodní věhlas českého loutkového filmu. Tato tradice vznikla už během devatenáctého století u kočovných marionetářů, kteří putovali od vsi ke vsi ve vozech a hrávali s loutkami v rozkládací scéně s malovanými kulisami. Od konce 19. století vznikala ochotnická a spolková loutková divadla často s pravidelným provozem, o něco později došlo k mohutnému rozmachu rodinného loutkového divadla, kdy se divadlo hrálo v mnoha rodinách v malých stolních divadlech. Když v roce 1928 skončila statistická akce, v níž se mělo zjistit, kolik loutkových scén na území tehdejšího Československa hraje v pravidelném provozu, výsledek byl v celosvětovém kontextu zcela unikátní – šlo téměř o tři tisíce souborů.

    Unikátní výstava je rozdělena do dvou částí, z nichž jedna představuje loutky pro dramatický repertoár a druhá speciální loutky pro varietní a kabaretní loutkové divadlo. Na výstavě se představí marionety věhlasných českých loutkářských rodů včetně loutek Kopeckých, ale také moderní loutky, zahrnující Skupovy loutky Spejbla, Hurvínka a Máničky, loutky Trnkovy a loutky mnoha dalších významných tvůrců meziválečného loutkového divadla. Všechna divadla a loutky na výstavě jsou ze sbírky výtvarnice Marie Jiráskové a režiséra, dokumentaristy Pavla Jiráska. Dnes známí sběratelé a badatelé v oblasti historie české loutky začali se sbíráním v polovině osmdesátých let. Po téměř třiceti letech sbírání a publikování, po více jak třiceti výstavních projektech doma i v zahraničí, včetně Asie i USA, se jejich práce poprvé představuje ve větším rozsahu v Praze.

    /Článek je převzat ze Zpráv Divadelního ústavu./

    • Autor:
    • Publikováno: 29. dubna 2019

    Komentáře k článku: Od Kašpárků po Spejbla s Hurvínkem

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,