Divadelní noviny Aktuální vydání 11/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

11/2024

ročník 33
28. 5. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zprávy

    Nové perspektivy po covidu

    Mezi 20. a 25. květnem otevřel festival Divadelní svět Brno divákům 8 divadelních budov a uvedl dlouho odkládané premiéry i festivalové koprodukční projekty. Nechyběl ani bohatý online program s výběrem atraktivních zahraničních inscenací, domácích projektů a debat. Celý ročník se nesl v duchu nahlížení na věci z jiných úhlů pohledu z nové perspektivy.

    Hilsner a ti druzí. Foto: Robert Vystrčil

    Divadelní svět Brno získal výjimku Ministerstvo zdravotnictví, a coby jeden z pilotních projektů rozvolňování jsme měli možnost plnohodnotně realizovat představení v divadlech před diváky. Je na místě poděkovat všem zúčastněným souborům, které to nevzdaly a vydržely s námi do poslední chvíle čekat na rozhodnutí. Těší mě, že jsme dokázali znovu vyvrátit předsudek o nepružnosti velkých kamenných divadel a podařilo se nám pružně adaptovat na náhlé změny a v rámci jednoho týdne zpřístupnit dlouhé měsíce připravovaný, avšak do poslední chvíle nejistý, živý program všem našim divákům, říká Martin Glaser, ředitel Národního divadla Brno a festivalu Divadelní svět Brno.

    Během 12. ročníku mezinárodního festivalu Divadelní svět Brno měli diváci možnost navštívit 31 představení v budovách brněnských divadel, 4 open-air koncerty, taneční projekt na piazzettě před Janáčkovým divadlem, inscenaci v prostorách bývalého Špitálu Franze Kafky a také interaktivní divadelní procházku pro rodiny s dětmi. Část online programu, který byl k dispozici během festivalu, mají diváci možnost sledovat i po jeho ukončení.

    Inscenace Idomeneus. Foto: Robert Vystrcil

    V hlavní programové linii Nová perspektiva se představily zejména nové inscenace českých nezávislých divadel, které vznikly v koprodukci s festivalem DSB. Divadlo X10 uvedlo původní českou hru Druzí lidé. V bývalém Špitálu Franze Kafky v centru Brna  měl premiéru projekt s názvem Hilsner a ti druzí Divadla Feste taktéž v koprodukci Divadelního světa Brno a festivalu Meeting Brno. Novinkou (chystanou na druhou polovinu roku) je festivalový epilog, kde budou uvedeny další koprodukční projekty s divadly Geisslers Hofcomoedianten, Divadlem LETÍ a BuranTeatrem, které v květnovém termínu nebylo vzhledem k epidemiologickým opatřením možné realizovat.

    Online zahájením byl projekt Telefonní ústředna Brno, který vznikl ve spolupráci festivalu s Cirk La Putyka a Jatek78. Společně se Studiem Hrdinů připravil festival online premiéru inscenace Oči v sloup. V Divadle Reduta se uskutečnila premiéra Spolku JEDL Manželská historie, která byla po svém uvedení ve spolupráci s platformou Dramox zpřístupněna i online na stránkách festivalu.  Online program festivalu nabídnul záznamy atraktivních zahraničních inscenací z Německa, Maďarska, Slovenska a Izraele a ojedinělé tuzemské projekty vytvořené přímo pro online prostředí.

    Kočka v oreganu. Foto: Robert Vystrčil

    Mezi inscenace z produkce Národního divadla Brno patřila dlouho odkládaná premiéra inscenace Kunderovy hry Majitelé klíčů a Doktorka britského dramatika Roberta Ickea, nebo online verze scénického čtení Senekova Oidipa, kterému předcházela online Antická anketa týkající se mimo jiné významných brněnských divadelních osobností Františka Derflera a Evy Stehlíkové, působení Divadla U stolu a překládání Senekovských textů.

    Spolupořádající Divadlo Husa na provázku si pro festival připravilo premiéru inscenace Setkání spiklenců a na svém dvoře pod širým nebem nabídlo večerní koncerty oblíbených brněnských kapel a DJů. Na programu nechyběl ani výběr studentských inscenací Divadelní fakulty Janáčkovy akademie múzických umění v Brně, která ve Studiu Marta a Divadle na Orlí připravila adaptaci slavného románu Iana McEwana Betonová zahrada nebo muzikál Broadway Babies. Obě představení byla zcela vyprodána.

    Ani v letošním roce festival nezapomněl na dětského diváka. O víkendu na zahradě u Divadla Polárka zaznamenal velkou návštěvnost program pro rodiny s dětmi. Součástí byla například interaktivní procházka městem se zastávkami u všech brněnských divadel, které se zúčastnilo přes 100 procházejících. Došlo také na další koprodukční projekt – loutkové představení divadla Toy Machine David a Goliáš.

    • Autor:
    • Publikováno: 28. května 2021

    Komentáře k článku: Nové perspektivy po covidu

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,