Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2019

ročník 28
12. 11.–25. 11. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Nová scéna od 1. ledna jinak

    Ředitel Národního divadla Jan Burian s účinností od 1. ledna 2014 zrušil pracovní místo ředitele Nové scény. Zaměstnanci, provoz i repertoár přechází do kompetencí šéfa činohry Michala Dočekala.

    Nová scéna. FOTO archiv

    Nová scéna. FOTO archiv

    Odstupujícímu řediteli Štěpánu Kubištovi Burian poděkoval za práci na realizaci koncepce, která byla jiná, a nabídl mu v Národním divadle jinou pracovní pozici. Kubišta však na jeho nabídku nebude reflektovat.

    Končím už proto, že nejsem zastáncem vymýšlení nových koncepcí za pochodu. Všichni vědí, že jsem byl kritikem rychlých výměn ředitelů a zastáncem toho, aby se vedla diskuse o tom, jakou úlohu má plnit česká první scéna, řekl Kubišta. Je přesvědčen, že právě otevřenou dramaturgií se mu podařilo Novou scénu a Laternu magiku otevřít světu.

    Štěpán Kubišta. FOTO archiv

    Odstupující ředitel Nové scény Štěpán Kubišta. FOTO archiv

    Jsem právě na letišti, odkud s Laternou magikou po deseti letech odlétáme s inscenací Antikódy na dvoutýdenní turné do New Yorku, Miami a Washingtonu. To, že se teď Nová scéna dostane pod činohru, je špatným znamením, dodal. Ve své práci sázel na otevřenost a spolupráci. Během čtyř let se mu, jak uvedl, podařilo získat stovky spolupracujících institucí včetně zahraničních.

    Nová scéna bude prostorem, který nám umožní uvádět především vlastní komorní inscenace, soudobá dramata, netradiční texty, menšinové žánry, atypickou tvorbu, tvorbu na pomezí divadla a jiných uměleckých druhů,“ komentoval svou vizi Dočekal. Podle Buriana bude právě on jako umělecký šéf souboru na Nové scéně nejvíce zastoupeného zároveň uměleckým garantem dalších dramaturgických linií. Prioritou musí být vlastní umělecká tvorba, realizovaná vlastními uměleckými soubory na vlastních divadelních scénách. Nová scéna musí svým programem odpovídat profilu Národního divadla, nemá být jako dosud ‚jen‘ producentským centrem,“ doplnil Dočekal.

    Jako součást reorganizace plánuje Národní divadlo s koncem divadelní sezony odchod ze své páté scény – podkrovního Divadla Kolowrat. Půdní prostor využívalo od roku 1991 díky mecenášskému pronájmu od rodiny Kolowrat-Krakowských. Repertoár částečně přejde na Novou scénu. Její variabilita by měla umožnit i hraní komorních inscenací ve studiovém formátu, tedy s diváky na jevišti, plánuje Dočekal. Na Nové scéně se mají z repertoáru Kolowratu v příští sezoně objevit například inscenace Ohlušující pach bílé, Z prachu hvězd a Blackbird. Přímo pro Novou scénu vznikne do konce června 2014 inscenace Kvartýr – dramatizace povídky Johannesa Urzidila v režii Davida Jařaba. Další projekty připraví soubory baletu a opery.

    Scénograf Martin Černý. FOTO ROBERT VANO

    Nový kreativní šéf výroby ND, scénograf Martin Černý. FOTO ROBERT VANO

    S účinností od 1. ledna čekají změny i sekci výroby kostýmů a dekorací. Kreativním šéfem výroby bude scénograf Martin Černý, který podle Buriana ideálně propojuje aktivní kariéru se schopností koordinovat a řídit souběh výroby několika inscenací několika uměleckých souborů. Jeho hlavními spolupracovníky budou Stanislav Hrdlička a Aleš Frýba.

    S novým rokem vznikne Rada Národního divadla jako poradní orgán ředitele. Její členové zastupují širokou veřejnost a budou nápomocni při přípravě transformace ND do nové právní formy, včetně formulace změny postavení jednotlivých uměleckých souborů. Očekávat lze i návrh zákona o veřejnoprávních institucích. Ředitel české první scény na základě půlroční zkušenosti s výkonem své funkce ve spolupráci s garanční radou pak předloží ministru kultury a veřejnosti koncepci dalšího rozvoje ND.

    /Převzato z Divadlo.cz/

    ///

    Více na i-DN:

    Štěpán Kubišta odchází z Nové scény

    • Autor:
    • Publikováno: 6. prosince 2013

    Komentáře k článku: Nová scéna od 1. ledna jinak

    1. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      20. 11. 2013
      to bylo přesně třicet let, co se Nová scéna otevřela představením Strakonického dudáka. Dlouhá léta byla mrtvolným skleníkem, se kterým si nikdo moc nevěděl rady. Zvenku i uvnitř připomínala skleněnomramorové mauzoleum, což se přenášelo i na tamní dění a představení. Až přišel Štěpán Kubišta se svým týmem s vizí otevřeného kreativního společensko-kulturního centra, a skleněná krychle a dokonce i piazzeta ožily. Proč ho tedy po zásluze neodvolat?! V Česku se to přece jinak nedělá.

      07.12.2013 (4.55), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. Josef Herman

      Josef Herman

      Nová scéna
      vznikla narychlo jako přílepek rekonstrukce a dostavby Národního divadla, dokončené v roce 1983. Měla být malou scénou činohry, měla disponovat funkčním variabilním „studiovým“ prostorem, který tehdy byl znakem současného divadla. Nic z toho se nereralizovalo mimo jiné proto, že ve chvatu se budova nevykonstruovala a nepostavila dobře. Málo se už asi ví, že Josef Svoboda tehdy přišel s návrhem umístnit takovou scénu do proluky vedle obchodního domu Tesco (tehdy Máj), tedy nad stanici metra, a navrhoval ji vybavit v té době hodně nekonvenčními technologiemi na jevišti i v hledišti. Nová scéna vznikla bez jasné představy divadla a provozu, proto se po nařízené špatné premiéře Strakonického dudáka vlastně až dodnes hledalo její uplatnění – Kubišta myslím našel jedno z možná nejrozumnějších.
      Přesto: pokud je přidělení budovy činohře (s tím, že tam prostor dostanou i jiné soubory) součástí rozumného strategického plánu na rozdělení molochu zvaného Národní divadlo, pak připustím, že když se kácí les, musejí létat třísky. Jenže to měl Jan Burian jasně vysvětlit. Čekáme takové vyjádření, nebo alespoň jeho důležité části, už dlouho. A potom – nechápu, proč se taková změna udělá na konci kalendářního roku, a ne od divadelní sezóny, navíc, jak Kubišta uvádí, vlastně z měsíce na měsíc – čekal bych přinejmenším půlroční přípravu takového kroku. Neumím si třeba představit, jak se řeší přidělení NS činohře v hracích plánech, které se dokončují (možná už dokončily) už na sezónu 2014/2015!

      07.12.2013 (11.54), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    3. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Souhlas.
      I když mohu koncepci Štěpána Kubišty jakkoli vnímat jako velmi dobrou, má ředitel právo přijít s jinou, udělat kroky pro její prosazení a nést za ni (a za ně) odpovědnost. Náhlé řešení však opakuje obdobné kroky a jednání předchozích šéfů a ministrů, což Jan Burian správně při nástupu do funkce kritizoval. ND je natolik významnou, veřejně sledovanou státní institucí, že by šéfovské změny v něm měly myslím vždy být osvětleny a projít veřejnou diskusí. Měly by se zkrátka provádět „kulturně“. Vyhodit někoho takto je velmi podobné vyštípání Ondřeje Černého před rokem. To se váže i ke kauze „audit“. Jan Burian se tváří jako milius, ale začíná se chovat jako diktátor.

      07.12.2013 (13.56), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    4. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Až nyní se k nám dostala oficiální tisková zpráva ze 4. 12. o reorganizaci ND, již chystá ředitel ND Jan Burian od ledna příštího roku. Přetiskujeme ji v plném znění:

      V rámci naplnění koncepce připravuje ředitel ND, MgA. Jan Burian, další organizační změny od ledna 2014.

      „Je nutné znovu definovat hlavní činnosti, smysl a poslání Národního divadla,“ říká Doc. Jan Burian. „Prioritou musí být vlastní umělecká tvorba, realizovaná vlastními uměleckými soubory na našich divadelních scénách.“
      S účinností od 1. ledna 2014 se mimo jiného ruší pozice ředitele Nové scény. Zaměstnanci, provoz i repertoár přechází do kompetencí šéfa Činohry Michala Dočekala.
      „Nová scéna bude prostorem, který Národnímu divadlu umožní uvádět především vlastní komorní inscenace, soudobé drama, netradiční texty, menšinové žánry, atypickou tvorbu, tvorbu na pomezí divadla a jiných uměleckých druhů,“ představuje vizi Michal Dočekal. „Michal Dočekal jako umělecký šéf souboru, který bude na Nové scéně nejvíce zastoupen, bude zároveň uměleckým garantem dalších dramaturgických linií,“ vysvětluje změnu v koncepci Nové scény Jan Burian. „Nová scéna musí svým programem odpovídat profilu Národního divadla. Nová scéna nemá být jako dosud „jen“producentským centrem,“ doplňuje Dočekal.
      „Stávajícímu řediteli Štěpánu Kubištovi děkuji s největším respektem za dosavadní práci, kterou odvedl na realizaci koncepce, která byla jiná,“ dodává Jan Burian, který odstupujícímu Kubištovi nabídl v Národním divadle jinou pracovní pozici, odpovídající jeho kvalifikaci.

      Jako součást reorganizace plánuje také Národní divadlo s koncem divadelní sezony odchod ze své páté scény – podkrovního Divadla Kolowrat. Půdní prostor Národní divadlo využívalo od roku 1991 díky mecenášskému pronájmu od rodiny Kolowrat-Krakowských. Stávající repertoár částečně přejde na Novou scénu. „Variabilita Nové scény by měla umožnit i hraní velmi komorních inscenací ve studiovem formatu – tedy s diváky na jevišti,“ plánuje Michal Dočekal. Na Nové scéně by se měly z repertoáru Divadla Kolowrat v příští sezoně objevit mimo jiných inscenace OHLUŠUJÍCÍ PACH BÍLÉ, Z PRACHU HVĚZD nebo BLACKBIRD.
      Přímo pro Novou scénu vznikne do konce června 2014 původní inscenace KVARTÝR – dramatizace povídky Johannese Urzidila v režii Davida Jařaba. Další projekty připravují soubory Baletu a Opery.
      S účinností od 1. ledna 2014 čekají změny rovněž sekci výroby kostýmů a dekorací. Kreativním šéfem výroby se stává scénograf Martin Černý. Hlavními spolupracovníky mu budou zkušení a renomovaní Ing. Stanislav Hrdlička a Aleš Frýba. „V Martinovi se ideálně propojuje jeho aktivní scénografická kariéra se schopností koordinovat a řídit souběh výroby několika inscenací několika uměleckých souborů,“ říká Jan Burian.
      S novým rokem vznikne také RADA ND, jako poradní orgán ředitele. Její členové zastupují širokou veřejnost a budou nápomocni zejména při přípravě transformace ND do nové právní formy, včetně formulace změny postavení jednotlivých uměleckých souborů. Očekávat můžeme návrh zákona o veřejnoprávních institucích.
      Leden 2014 přinese výsledky personálního auditu Národního divadla a závěry auditu, zveřejněného na podzim tohoto roku. Doc. Jan Burian, na základě půlroční zkušenosti s výkonem funkce ředitele ND, ve spolupráci s garanční radou hodlá předložit ministrovi kultury a veřejnosti koncepci dalšího rozvoje ND.

      Tomáš Staněk, tiskový mluvčí ND

      Text najdete na: http://www.narodni-divadlo.cz/cs/tiskova-zprava/reditel-nd-pripravuje-k-novemu-roku-organizacni-zmeny

      08.12.2013 (20.21), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    5. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Na čtvrtek 19. 12.
      chystá ekonom Tomáš Sedláček v rámci svých pravidelných veřejných diskusí s pozvanými hosty Interpelace své pravděpodobně poslední sezení právě na téma Nová scéna a její proměny v posledních letech. Začíná se v 17:00.

      15.12.2013 (18.58), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,