8/2024

16. 4. 2024

Divadelní noviny > Zprávy

Nová přehlídka nové opery

K Nové scéně Národního divadla současná opera patří a v minulé sezóně vznikla myšlenka toto spojení dále prohloubit uspořádáním festivalu věnovaného aktuální operní tvorbě. Tak vznikl festival a přehlídka současného hudebního divadla Opera Nova, jehož „nultý“ ročník se konal v létě 2018. Na tento úspěšný projekt navazuje letos Opera Národního divadla oficiálním prvním ročníkem festivalu Opera Nova, který proběhne ve dnech 23. – 27. 6. 2019 na Nové scéně, v kostele sv. Anny na Anenském náměstí a na náměstí Václava Havla. S prvním ročníkem se organizátoři rozhodli založit také novou tradici, a tak každý ročník festivalu bude mít i svého patrona nebo patronku. Tou letošní bude Soňa Červená, která rovněž vystoupí na zahájení festivalu spolu s Vandou Šípovou v hudebním čísle Vévodkyně a kuchařka českého skladatele Ivana Achera.

Stejně jako vloni budou i na programu letošního ročníku produkce z České republiky i ze zahraničí. Festival zahájí aktuální inscenace Národního divadla Tramvestie skladatele Petra Wajsara, která volně navazuje na stejnojmennou básnickou sbírku Pavla Novotného. Původní texty vycházejí z nahrávek, které byly v letech 2006 až 2016 pořizovány ve voze tramvaje č. 11 na trase Liberec – Jablonec nad Nisou. Hlasy, které zde promlouvají, reflektují okolí, popisují cestu, rozkrývají osudy spojené s tratí. Domácí tvorbu bude dále zastupovat česko-kanadská produkce surrealistické opery Němý kanár autora Rudolfa Komorouse. Dílo, které představuje tři osamělé postavy toužící po naplnění, tři světy snažící se navzájem pochopit, ale navzdory jejich snaze vše selhává. Bolestné nedorozumění vyplývá z toho, že se každý považuje za někoho jiného a snaží se o tom přesvědčit ostatní.

Svůj nový program představí slovenský soubor Cluster Ensemble s názvem Patterns, který nabídne hudebně–tanečně–světelnou performance sestávající z raných kompozic amerického skladatele Steve Reicha (Four Organs, Phase Patterns a kultovního díla Music for Pieces of Wood). Jedná se o silně kontrastní skladby z období, v němž Reich výrazně experimentoval s novými možnostmi akustických a elektronických nástrojů. Pohybová a světelná složka nabízí minimalistickou interpretaci Reichových hudebních struktur a vychází z interakce tanečníků, světel a hudby.

Další ukázkou současné slovenské tvorby bude dokumentární opera 66 sezón autora Marka Piačeka. Opera vychází ze stejnojmenného filmu Petra Kerekese a v deseti obrazech zachycuje osobní příběhy obyvatel Košic na pozadí událostí velkých dějin. Multikulturní Košice reprezentuje prostor městského koupaliště, na němž se během letních sezón splétají lidské osudy s momentkami událostí středoevropské historie. Umělecký žánr opery klasického typu je nahrazen sledem hudebních příběhů a dokumentárních kompozic.

Patronkou letošního ročníku bude Soňa Červená (vlevo), která rovněž vystoupí na zahájení festivalu spolu s Vandou Šípovou v hudebním čísle Vévodkyně a kuchařka českého skladatele Ivana Achera. Foto Michal Šeba

Na festivalu se představí rovněž maďarský dirigent a režisér Tibor Szemző s titulem Poselství – Poslední láska dr. Kafky. Szemzö se osobností Franze Kafky zabýval téměř deset let a výsledkem jsou různé způsoby prezentace: od rozhlasového pořadu až po jevištní a koncertní zpracování. Hlavním tématem je období konce Kafkova života, jak je známe ze svědectví Roberta Klopstocka a Dory Diamant, kteří byli u jeho smrtelného lůžka. Stavebními kameny jevištního zpracování jsou ve vyváženém poměru mluvené slovo, hudba a film jako přirozené součásti scénického projevu.

Festival završí titul Apollo britského autora Briana Eno, který je pokládán za jedno z nejvýznamnějších ambientních alb. Na oslavu 40. výročí přistání Apollo na měsíci byla v roce 2009 díky spolupráci jihokorejského skladatele Woojun Lee, souboru Icebreaker a hráče na steel kytaru BJ Coleho v Londýně uvedena koncertní verze. Tito tvůrci se rozhodli navrátit k původnímu pojetí hudby jako meditativního kontrapunktu k filmovému záznamu NASA z programu Apollo.

Vedle operních představení nabídne Opera Nova 2019, jakožto multižánrová akce, též doprovodný program v podobě pop-up výstavy Intermezzo prezentující díla současných výtvarníků, jako jsou Jiří David, Michal Cimala, Jan Kaláb, Markéta Hlinovská, Jan Merta, Lubomír Typlt a další. Kurátorem výstavy je Michal Šeba z Galerie Pictura. Stejně jako v loňském roce bude před vybranými produkcemi na náměstí Václava Havla vybudována „stage“, na které vystoupí hostující umělci s ukázkami své tvorby.

• Publikováno: 4. června 2019