Divadelní noviny Aktuální vydání 4/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

4/2024

ročník 33
20. 2. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kontext Zprávy

    Nominace na Cenu Marka Ravenhilla

    Cena Marka Ravenhilla, jejíž vznik již před dvanácti lety iniciovalo Divadlo LETÍ, se
    pravidelně udílí za nejlepší inscenaci současné hry. Minulý ročník kvůli pandemii byli nuceni vynechat, tudíž bude cena udílena za roky 2020 a 2021. Nezávislá porota složená z osmi odborníků tentokrát vybírala z více než sto dvacet inscenací, přičemž do užší nominace se dostalo deset z nich.

    Vše mé je tvé, Divadelní spolek JEDL. Foto: Viktor Kronbauer

    Slavnostní vyhlášení vítěze se uskuteční 20. června 2022 v Divadle VILA Štvanice. Cena bude mít již tradičně podobu kožichu, který pro letošního výherce navrhne běloruská scénografka a ilustrátorka Rufina Bazlova. Multižánrová umělkyně do Česka přišla v roce 2008, kdy byla přijata na studium ilustrace na plzeňské Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara. Díky projektu Bělorusko 2020 – grafickým výšivkám přibližujícím nepokoje v její rodné zemi – o její práci ví celý svět.

    Posledním laureátem ceny (za rok 2019) se stala inscenace Hadry, kosti, kůže v režii Martina Františáka. Mezi další oceněné patří režiséři Martina Kinská, Dušan Pařízek, Daniel Špinar, Jiří Havelka, Ivan Krejčí, Martina Schlegelová, Adam Svozil, Mikoláš Tyc a David Šiktanc.

    Součástí večera bude i představení hostující inscenace olomouckého Divadla na cucky Zatrolleno věnující se fenoménu internetových hoaxů a konspiračních teorií. Divadlo LETÍ chce tímto ročníkem začít novou tradici, kdy bude v rámci předávání Ceny Marka Ravenhilla představovat tvorbu nezávislých divadel z mimopražských regionů. Inscenační tým pod vedením Silvie Vollmann se ujme i slavnostního ceremoniálu.

    Inscenace nominované na Cenu Marka Ravenhilla za rok 2020 a 2021:

    A Studio Rubín
    Barbara Herz a Anna Smékalová: Jenom matky vědí, o čem ten život je
    Režie: Barbara Herz
    Výrazný, zatím ojedinělý projekt, uvedený v A Studiu Rubín, mapující naděje a beznaděje
    matek, které zjišťují, že nejkrásnější období v životě ženy bývá mnohdy velmi náročným
    úkolem. Autorkám Barbaře Herz a Anně Smékalové se podařilo vytáhnout z reálného života
    pozoruhodné příběhy, které Lucie Andělová, Veronika Lazorčáková a Jiří Kniha nabízejí
    divákům v originální, polodokumentární formě, při které je vám zároveň do smíchu i do
    pláče. (Jana Soprová)

    Sedmero matek (krkavčích?)

    Divadlo D21
    Tomáš Jarkovský a Jakub Vašíček: Emil čili O Háchovi
    Režie: Jakub Vašíček
    Inscenace dramatika Tomáše Jarkovského a režiséra Jakuba Vašíčka je přehlídkou
    antiiluzivních, nepsycholgizujících divadelních prostředků. Tvůrci nabízejí obraz zkratkovitých
    úsudků, stereotypů, osudových rozhodnutí, příkrých komentářů, (sebe) ironických glos i krutě
    vtipných písní. Divadlo o politické sebeoběti a pádu do propasti spolupráce se zločinným
    uchvatitelem, která má prodloužení a trest v zafixovaném negativním dějinném obrazu, se
    dotýká originálním způsobem i fake news a síly (ilegálních) médií. Tomáš Jarkovský
    s Jakubem Vašíčkem si vybrali hrdinu se skutečně dramatickým osudem. (Alena
    Zemančíková)

    Divadelní spolek JEDL
    Lucie Trmíková: Manželská historie
    Režie: Jan Nebeský
    Jádrem inscenace Manželská historie je problematický vztah k ženám Augusta Strindberga a
    jeho manželství s neúspěšnou herečkou Siri von Essen. Na půdorysu vědecké přednášky a
    jednotlivých etap milostného vztahu v silně groteskní nadsázce ohledává témata
    neporozumění, manipulace, vnitřní nejistoty, zklamaných nadějí, destruktivních a toxických
    vztahů, citové vyprahlosti či umělecké sebestřednosti. Trio Trmíková-Nebeský-Prachař
    inscenací oslavují třicet let spolupráce a nabízejí ve vrcholné formě to nejlepší z roky
    budovaného stylu – sžíravou ironičnost, extravagantní artistnost, imponující herecké výkony
    kombinující civilnost s histriónstvím, živý hudební doprovod, rafinovanou přímočarost a navíc
    notnou dávku zábavnosti a vtipu. O stálé tvůrčí potenci a nespoléhání se jen na „staré a
    ověřené“ svědčí také přizvání Anny Fialové do role Siriiny milenky Marie, která se dokáže
    zcela naladit na stávající členy souboru a zároveň přináší novou energii i barvu. (Jitka
    Šotkovská)

    Peklo je ten druhý

     

    Divadelní spolek JEDL
    Lucie Trmíková: Zahradníček / Vše mé je tvé
    Režie: Jan Nebeský
    Křehká jevištní koláž z dopisů a veršů básníka Jana Zahradníčka, ve které se zračí smutné,
    dojemné a působivé okamžiky ze života básníka a jeho ženy Marie. Poezie okamžiku v režii
    Jana Nebeského v působivém podání Lucie Trmíkové a Saši Rašilova. (Tomáš Suchánek)

    Doufání proti vší lidské naději

     

    Divadlo LETÍ
    Martina Schlegelová a Marie Špalová: Pubkvíz o budoucnosti světa
    režie: Martina Schlegelová
    Inscenace, která se tváří jako běžný hospodský kvíz (kterým taky doopravdy je), se postupně
    odhaluje jako rafinovaná hra s divákem, jeho chováním a myšlenkovými stereotypy.
    Informačně nabitý večer, kterým provází zábavná čtveřice performerů-moderátorů (mimo
    jiné interpretujících zábavné i silné písně Jana Čtvrtníka s texty Martiny Schlegelové), svěže
    experimentuje s prvky imerze. Nesází na líbivou depresivnost tématu katastrofické
    budoucnosti světa, ale naopak vzbuzuje v obecenstvu chuť k vlastní aktivitě, aniž by
    inscenace jakkoliv násilně burcovala a působila jako laciná agitka. (Jitka Šotkovská)

    Divadlo LETÍ
    Kasha Jandáčková: Les sebevrahů
    režie: Les sebevrahů
    Environmenální žal, láska a smrt, bloudění světem i svou duší, to jsou jen některá z témat,
    která nabízí původní hra Kashi Jandáčková. Ta jako režisérka oslovila okruh spolupracovníků,
    naladěných nejen na stejnou vlnu divadelního, ale i životního názoru a společně vytvořili pro
    Vilu Štvanice hořkosladkou inscenaci s tajemstvím. V propojení výborně funguje scénografie
    Jana Tereby, hudba Jakuba Königa, i herecké výkony Anny Kameníkové a Jana Hofmana.
    (Jana Soprová)

    Lidstvo je svinstvo!

     

    Národní divadlo Brno
    Robert Icke: Doktorka
    Režie: Lukáš Brutovský
    Doktorka je chytrá a originální variace na vrcholné drama Arthura Schnitzlera Profesor
    Bernhardi. Napsal ji současný renomovaný britský dramatik Robert Icke, který říká:
    „Musíte najít adaptér, který Vám umožní prohnat elektřinu dneška skrze starou věc a tím ji
    učinit funkční“. V případě Doktorky se to podařilo nejen jemu, ale především Národnímu
    divadlu Brno. Inscenace skvěle využívá postavu ženy v krajní životní situaci k realizaci
    sugestivní jevištní metafory současné rozdělené společnosti, jejíž rozporné myšlenkové
    zázemí se utváří na pozadí informačních válek všeho druhu. (Luděk Horký)

    Divadlo NoD
    Natálie Preslová, Janek Lesák: The Legend of Lunetic
    Režie: Janek Lesák
    The Legend of Lunetic je dokonalou vlajkovou inscenací generačního repertoáru Janka Lesáka
    a Natálie Preslové. Materiál, který mohl jednoduše sklouznout na módní vlně povrchního
    pomrkávání po devadesátkových odkazech, je svébytnou výpovědí jedné
    generace. Lunetici se ani zdaleka nesnaží o dokumentární zachycení doby, přesto však
    prostřednictvím autorské mystifikace dokonale vystihují okolnosti dospívání v České
    republice na přelomu milénia – díky tomu je návštěva NODu pomyslným návratem na
    pražskou Brumlovku, se silným pocitem nostalgie a náctiletého trapna v ceně vstupenky.
    (David Košťák)

    NoD: Nic pro důchodce

     

    Divadlo pod Palmovkou
    Tomáš Dianiška: 294 statečných
    Režie: Tomáš Dianiška
    Respekt k historickým faktům, skvěle autorsky a režijně uchopené silné téma, nekonvenční
    prostředky, sahající až k drastickému humoru a parafrázím klišé estetiky akčních filmů – to
    vše činí z 294 statečných Tomáše Dianišky jednu z nejvýraznějších a nejsilnějších inscenací,
    které jsou v současné době na českých jevištích k vidění, s obrovským citem pro metaforu,
    originálním smyslem pro humor a silným emotivním účinkem. (Jana Slouková)

    Na Heydricha s Golemem

    Studio G Ostrava
    Marek David: Planu
    Režie: Marek David
    Inscenace a její textová předloha nesou silné a (ve chvíli analogického scénáře ruské agrese
    vůči Ukrajině) nanejvýš aktuální téma – příběh Poláka Ryszarda Siwiece, který se upálil na
    protest proti agresivnímu napadení Československa v září 1968. Dramatický text tématem a
    kompozicí míří k dokumentárnímu a politickému divadlu, ale obsahuje také rovinu
    filozofickou, poetickou či absurdní. Inscenace podtrhuje všechny jmenované aspekty svou
    jevištní obrazností, kontrapunktickým střídáním poetických a rituálních scén s věcností faktů,
    předkládaných s cynickým odstupem, ale o to s větší naléhavostí sdělení. Představení
    překvapuje rytmizací, múzičností a současně apelativním přesahem, týkajícím se aktuální
    krize morálních hodnot. (Tatjana Lazorčáková)

    Rada Ceny Marka Ravenhilla zasedala v roce 2020 a 2021 ve složení:

    Luděk Horký, divadelní a televizní dramaturg
    David Košťák, dramaturg
    Tatjana Lazorčáková, teatroložka
    Jana Slouková, dramaturgyně
    Jana Soprová, divadelní kritička
    Tomáš Suchánek, divadelní manažer
    Jitka Šotkovská, divadelní kritička a teoretička
    Alena Zemančíková, rozhlasová dramaturgyně a autorka

    • Autor:
    • Publikováno: 14. května 2022

    Komentáře k článku: Nominace na Cenu Marka Ravenhilla

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,