Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Není jednoduché býti nevěstou

    Divadlo Palace je scénou, kam patrně nikdo z kritické obce často nezavítá, ale na nedostatek diváků si stěžovat nemusí. Titul Vzpoura nevěst, který před šesti lety společně napsaly na objednávku zlínského divadla Janka Ryšánek Schmiedtová a Michaela Doležalová (která je rovněž režisérkou pražské inscenace), vděčně přijmou především divačky. Nepamatuji se totiž na žádného muže ze svého okolí, který by se dobrovolně zabýval svatbou nějak důkladněji; o to více se angažují budoucí nevěsty, respektive jejich matky.

    V paměti utkví kreace Lídy Rašilovové v roli srdečné, venkovské naivky s nadváhou nebo slečna Romana Daniely Šinkorové, typická zástupkyně generace mladých manažerek. Foto Divadlo Palace

    Co takhle navštívit předmanželský kurs pro nevěsty? Paní doktorka Zapletalová, která je majitelkou agentury beremese.cz a současně psycholožkou, dokáže poradit s nejrůznějšími problémy a ukázat, co vše je třeba, aby TO vyšlo. A máme tu námět jako z amerického filmu, kde se svatbami zabývají téměř vědecky – inu, je to docela dobrý business. Autorky textu (který úspěšně prošel nejen zlínským, ale také olomouckým divadlem) v situační komedii – odehrávající se v jediném prostoru „výcvikového střediska“ – nabízejí celou plejádu ženských charakterů, mezi nimiž divačky patrně najdou mnohé exempláře „něžného pohlaví“ ze svého okolí. Sebe samé asi v postavách hledat nebudou – koneckonců se jedná tak trochu o parodii, v níž jsou ženské nedostatky zveličeny. Nicméně, tato crazy komedie, chvílemi sklouzávající až do grotesky, lehce naťukává rozmanité problémy a těžkosti, které občas řeší každá žena (a nemusí být nutně nevěstou).

    Příběh není kdovíjak spletitý. Jde spíše o sérii epizod, či krátkých „etud na téma“, v nichž se zviditelní konkrétní problémy jednotlivých hrdinek – včetně té nejchytřejší, tedy paní doktorky. A dosti významnou roli zde má i jediná mužská postava, totiž gay Marek. Právě on vnáší do babince trochu jiné názory, funguje jako katalyzátor a také strůjce závěrečné pointy, týkající se populární příručky pro nevěsty. Děj se sice odehrává v jednom prostoru, mění se však okolnosti (různé tréninkové metody včetně sportovních), a to je šance pro výtvarníka kostýmů (autorem výpravy je Miroslav Král). A tak se všichni účastníci (účastnice) kurzu několikrát převléknou, a celá paráda pochopitelně končí přehlídkou rozmanitých svatebních šatů. Aby se diváci bavili, je dobré do kotlíku inscenace přidat i líbivou hudební stránku (což v předchozích inscenacích hry ve Zlíně a Olomouci chybělo). Každá z postav tedy dostane šanci „zazářit“ i v interpretaci některé populární písničky.

    Pan Marek (Richard Trsťan), kterého vyslal do kurzu jeho partner, v příběhu funguje jako jistý bizarní prvek (včetně dosti kuriozních modelů). Foto Divadlo Palace

    Tento typ komedie ovšem může dobře rezonovat, jen pokud funguje herecké obsazení. V tomto případě se podařilo najít partu, která hraje se zaujetím, a zároveň s patřičnou nadsázkou. A všechny herečky (o jediném herci nemluvě) mají naštěstí smysl pro humor. I když chvílemi se přece jen dost „tlačí na pilu“. Právě tyto momenty ovšem u diváků vzbuzují největší ohlas… Doktorka Zapletalová Zuzany Slavíkové drží image drsné a rozhodné ženy, která si ví se vším rady, a teprve na konci se ukáže, že všechno je trochu jinak. V paměti bezpochyby utkví kreace Lídy Rašilovové v roli srdečné, venkovské naivky s nadváhou (naznačenou okatými vycpávkami), řídící se heslem láska je láska, ale řízek je řízek, která do hry vnáší až drastický humor, nebo slečna Romana Daniely Šinkorové, typická zástupkyně generace mladých manažerek, které se s jistotou pohybují v profesním světě, ale hořce zjišťují, že v osobním životě to přes veškerou snahu prostě nefunguje. Své příběhy mají i další postavy: dlouho vdaná paní Jana Kateřiny Macháčkové, která váhá, zda a proč vlastně má obnovovat manželský slib, svérázná pornohvězda Hana Venduly Fialové (alt. Miluše Bittnerová) či naivní princeznička Petra Michaely Sejnové (alt. Natálie Tichánková). Pan Marek (Richard Trsťan), kterého vyslal do kurzu jeho partner, v příběhu funguje jako jistý bizarní prvek (včetně dosti kuriozních modelů), ale zároveň i jako dron, mapující neznámé prostředí. A plní i roli zpovědníka. Vzpoura nevěst patrně nebude bodovat v Cenách Thalie, nicméně je typem lehké zábavné show, vhodné pro rodinnou návštěvu nebo setkání kamarádek.

    Divadlo Palace, Praha – Janka Ryšánek Schmiedtová a Michaela Doleželová: Vzpoura nevěst. Režie: Michaela Doleželová, výprava: Miroslav Král, hudební aranžmá:, nahrávka a pěvecké nastudování: Filip Tailor. Hrají: Zuzana Slavíková, Kateřina Macháčková, Daniela Šinkorová, Miluše Bittnerová / Vendula Fialová, Ludmila Němečková, Michaela Sejnová / Natálie Tichánková, Richard Trsťan. Psáno z premiéry 18. 6. 2019.


    Komentáře k článku: Není jednoduché býti nevěstou

    1. Petr Müller

      Avatar

      Je mi lito,
      ale bez hvezdicky. Herecky se snazily az trhaly kulisy, lec marne, pan herec nebyl slyset, ja jsem se nudil, jelikoz ani dej nebyl dost vydatny. Pro tuto zabavu nejsem tim vhodnym publikem.

      27.12.2019 (21.35), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. Lydie Dedíková

      Avatar

      2. 12. 2022, Východočeské divadlo Pardubice
      Mně se hra líbila. Herečky byly vtipné, zábavné. Nejlepší byla ta herečka, která hrála „nenasytnou“ Marii. Za každý pěvecký výkon byly odměněné potleskem. I za povedený humorný výstup. Samozřejmě je to věc názoru. Co člověk, to jiný vkus.

      03.12.2022 (13.30), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,